pannlampa

Har gjort en enkel pannlampa som jag tror skulle kunna
intressant för fler än mig själv. Hade en gammal ficklampa liggande som inte gjorde någon nytta.

Material

Reflektor och frontglas från en gammal ficklampa
1 st 6v 5W halogenlampa
1 styck sockel till lampan
1 2 pols sockerbit
1 2pols kontakt för RC accar
1 Batterihållare för 6 r6 (AA) batterier
om du kör med alkaline räcker det med en 4:a
1 kontakt för 9 volts batteri
1 strömbrytare för sladdmontering
1 4kr pet flaska

1 bult eller något annat ledande
att ersätta batteri 6 med

dryga metern sladd
lite eltejp
superlim

gör så att sockeln kommer tight till hålet i reflektorn och limma fast den.
sätt i lampan. lägg på frontglaset

knipsa sladdarna till sockeln så korta som möjligt
skarva med sladden och en sockerbit och slå knut på sladden så nära sockerbiten som möjligt

skär av tratten på PET flaskan borra ett hål i korken och att trä sladden igenom.

skär av tratten till rätt bredd och slitsa lite i kanten


trä sladden igenom flaskhalsen och korken skruva på korken

Tejpa med eltejp så att tratten klämmer fast reflektorn

sätt fast kapa sladden och sätt strömbrytaren där du vill ha den.

sätt rc hane kontakten i ändan på sladden

sätt rc hona på kontakten till 9v batteri

koppla 9 voltskontakten på batterihållaren och
lägg i 5 laddningsbara batterier och kortslut den 6:e
platsen


Nu är di klar att testa

Problemet du kan stöta på är att värmen från lampan smälter frontglas och reflektor men ju större reflektor desto mindre risk. tar du reflektorn från en lampa som drivs med 4 batterier bör det vara lugnt.
Det kan vara bra med några andningshål i botten på reflektorn så att varm luft kan sprida sig i hela konen annat tips är att spraya baksidan på reflektorn svart och flaskkonen lika så för att öka värmeavgivningen från dessa. Prova att köra lampan innomhus en stund för att se om det blir för varmt.

Min är tänkt att användas på en cyckelhjälm så för att fästa den tog jag ett gummiband som jag först trär över konen och sedan ner i ett ventilationshål i hjälmen och upp igenom nästa hål och trär den över konen igen. Den lilla ringen som sitter just under korken gör att det hela sitter säkert.
 
jo de har sina likheter men skulle det inte bli bättre reflektor om man sprayade utsidan på flaskan med kromfärg. Är det inte lite overkill att ha en så stark lampa som bara ger bakgrundsjus. Hade det inte i det fallet varit bättre att skaffa ett extra batteri för att kunna köra lampan dubbelt så länge. Tänkte för övrigt göra ett försök med en sån där halogenlampa med egen reflektor
det borde kunna bli riktigt bra.
 
Jo visst.

Jag tycker din ser mycket bättre ut! Dock så byggde jag en annan variant med en billig ficklampa som donator och på den så smälte reflektorn :-(

Jag har inte använt den lampan så mycket. Dels för att jag lyckades knäcka den ena och sen för att det blev för mycket att fixa med med både lampa på huvvet och styret. Så jag paralellkopplade mina två batterier och petade in en 30W halogen i min Mila. Så nu klarar jag nästan tvåochenhalv timma på 30W. Troligtvis byter jag lampa till en 20W xenon snart och kör 20W xenon/10w halogen istället.

Stalle
 
Jo min ville oxå smälta innan jag tog bort 6:e batteriet och öppnade lite andningshål och det är med en 5 wattare. Jo att koppla mer batteri på en riktig pannlampa så att man kan få mer kraft i den är smartare i ditt fall. Jag gjorde min för att få en juste lampa jag kan köra på lättladdade AA baterier och så kan det ju vara trevligt med sälskap ibland oxå.
 
Byggde något liknande för ett antal år sedan. En reflektor från en gammal ficklampa smälte fort så jag klädde insidan på flaskhalsen med alufolie och hade det som reflektor. Med en 55W halogenlampa blev det rätt bra ljus. Den drevs av en RC ack på 7,2V lampan var för 6V...

Hade dock vissa problem med värmeutvecklingen...
 
en till pannlampa

Jag har byggt en pannlampa till nu och den blev betydligt smidigare. Den stora skilnaden är att jag använde en 6v 5w halogenlampa med egen reflektor (29 kr hos Clas Olsson) och jag har byggt den i korken till en dove roll-on med en skiva skuren ur ett cd fodral som frontskiva.

Om någon tänker bygga en enkel pannlampa är lampan med egen reflektor det bättre valet.

Mitt val har varit vanliga R6 AA batterier men bly accar skulle kunna vara ett bra budget alternativ med bättre kapasitet möjligheten att köra 12 V är ju inte heller dum.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg