Jag gick sträckan sommaren 2000. det tog 46h 45min. Det var tänkt att bli en lugn tur så jag hade med mig mat och boende för en vecka (runt 25 kg för mig då). Att vandra ensam var inte min grej märkte jag, inte heller att gå med läckande Meindlkängor, så jag skyndade på för att hinna med första bästa plan från Kiruna.
Jag startade i Abisko 1300 (klev av tåget från Riksgränsen), var vid Alesjaure framåt kvällen (åt middag och sov), gick Alesjaure - Kebnekaise fjällstation (framme runt 0200, precis innan en räddningshelikopter kraschade), väcktes som jag bett om på morgonen (runt 0600), betalade 500kr (i chocktillstånd) för en natt på liggunderlag i källaren (se recension Kebnekaise), gick/småsprang ner till bussen som gick 1200 från Nikkaloukta. Jag gjorde det inte planerat och mina planer att ev. ta mig upp på Kebnekaise blev det inget av med. Att det inte var läge för en topptur kände jag redan i Alesjaure. Jag har ännu inte tagit mig upp fast jag varit där två gånger efter detta.
Som tidigare skrivits, det finns trevigare sätt att avverka denna sträcka på. Vill man absolut göra det snabbt så gör det på sommaren med en vikkåsa i fickan, gympadojjor på fötterna och lite pengar för bussen till Kiruna. Det finns andra länkar på sidan som dikuterar tidsåtgång, men jag tycker der borde gå på runt dygnet. Ca. 100 km, 5 km/h = 20 h + lite raster, nån matpaus = runt dygnet. Det finns säkert löpare som skrattar åt planeringen, har man lite bättre flås än jag kan man troligtvis halvera tiden...(antagligen går det ännu snabbare att åka skidor på skare, men där kan jag inte ge några tips utifrån egen erfarenhet. Att hänga efter en "drake" borde kunna gå undan)
(Tog just fram kartan från turen, här är tiderna vid de olika platserna: från Abisko 13.00 (09-09-00) framme Alesjaure 22.00. Startade 10.00, (åt lunch i Tjäktjapasset) framme Kebnakaise 01.30. Startade Kebnakaise 07.00 framme i Nikkaloukta 11.45). Jag sneddade mellan rengärdet två km norr Singistugorna och Låddjubahta, dvs. följde inte Kungsledenleden via Singistgorna.