pålägg i fält.

Ang. bröd ...

Mitt favvobröd är butiksbakade Mini-chiabata från ICA. Smular inte, blir bara hårdare med tiden! Haft det på veckoturer utan att det gått sönder eller möglat.

Ursäkta trådkapningen ...

/p-a
 
Hållbart bröd

Jeobald; sa:
Men brödet då? Efterugnslimpa såklart! Det enda färdiga bröd jag hittat som överlever fjorton dagar på fjället.
Fazers Smedhalvor eller Rallarhalvor (rivna halvsega platta brödkakor) klarar också långa vandringar utan att börja smaka gammalt eller smulas sönder. Det flata formatet gör också att dom är lätta att packa.

Ta en titt på min Matlista från senaste vandringen. Där hittar du meny, ingredienser, detaljvikter, mm.

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Re: Hållbart bröd

cnygardh; sa:
Fazers Smedhalvor eller Rallarhalvor (rivna halvsega platta brödkakor) klarar också långa vandringar utan att börja smaka gammalt eller smulas sönder. Det flata formatet gör också att dom är lätta att packa.

Ha de' ///Claes
..
Idealiskt är att förvara dessa runda brödkakor i stekpannan, om man har någon. Efter drygt två veckors vandring nu i somras hade vi hela osmulade brödkakor efter att förvarat dem i stora titanstekpannan.

Raskesven
 
Re: Re: Hållbart bröd

Raskesven; sa:
Idealiskt är att förvara dessa runda brödkakor i stekpannan, om man har någon. Efter drygt två veckors vandring nu i somras hade vi hela osmulade brödkakor efter att förvarat dem i stora titanstekpannan.
Jag brukar ha mina längst bak mot ryggsidan i min ramsäck, funkar också bra!

///Claes
 
Re: Re: Hållbart bröd

Raskesven; sa:
cnygardh; sa:
Fazers Smedhalvor eller Rallarhalvor (rivna halvsega platta brödkakor) klarar också långa vandringar utan att börja smaka gammalt eller smulas sönder. Det flata formatet gör också att dom är lätta att packa.

Ha de' ///Claes
..
Idealiskt är att förvara dessa runda brödkakor i stekpannan, om man har någon. Efter drygt två veckors vandring nu i somras hade vi hela osmulade brödkakor efter att förvarat dem i stora titanstekpannan.

Raskesven

Claes: Dessa är ju förstås också gamla favoriter, men de har nog sällan åkt med på fjället; brukar avnjuta dem hemma. Kan nog åka med nästa gång; dock är efterugnslimpan mer platseffektiv... hur som helst: länge leve Fazer!

Dan: det var ju en tanke... fast det ryms inte så många :(. Förövrig självklart att man har stekpanna, var gräddar man annars sitt bröd (har alltid med hemblandad mjölmix...) och steker sin nyfångade fisk :)?
 
Re: Re: Re: Hållbart bröd

Jeobald; sa:
Raskesven; sa:
Idealiskt är att förvara dessa runda brödkakor i stekpannan, om man har någon. Efter drygt två veckors vandring nu i somras hade vi hela osmulade brödkakor efter att förvarat dem i stora titanstekpannan.

Raskesven

.....
Dan: det var ju en tanke... fast det ryms inte så många :(. Förövrig självklart att man har stekpanna, var gräddar man annars sitt bröd (har alltid med hemblandad mjölmix...) och steker sin nyfångade fisk :)?
Nä, det ryms bara en tjock eller en förpackning tunnare rallarhalvor i stekpannan. Jag brukar klara att hålla typ rallarhalvor hela en till två veckor om jag förvarar dem som botten i min brödpåse, och tänker mig för när jag stuvar packningen. Efter det tas den hela som förvarats i stekpannan, och efter det blir det brödbak, fjällagg, med mjölblandning i stekpannan.

Raskesven
 
Re: Re: Re: Re: Hållbart bröd

Raskesven; sa:
Jeobald; sa:
Raskesven; sa:
Idealiskt är att förvara dessa runda brödkakor i stekpannan, om man har någon. Efter drygt två veckors vandring nu i somras hade vi hela osmulade brödkakor efter att förvarat dem i stora titanstekpannan.

Raskesven

.....
Dan: det var ju en tanke... fast det ryms inte så många :(. Förövrig självklart att man har stekpanna, var gräddar man annars sitt bröd (har alltid med hemblandad mjölmix...) och steker sin nyfångade fisk :)?
Nä, det ryms bara en tjock eller en förpackning tunnare rallarhalvor i stekpannan. Jag brukar klara att hålla typ rallarhalvor hela en till två veckor om jag förvarar dem som botten i min brödpåse, och tänker mig för när jag stuvar packningen. Efter det tas den hela som förvarats i stekpannan, och efter det blir det brödbak, fjällagg, med mjölblandning i stekpannan.

Raskesven

Bröd,kex och annat "ömtåligt" funkar bra att förvara längst ner i ryggan fördelade på två glasslådor.Till storleken fyller de ut övre botten i min ryggsäck och när den ena är tom är det bara att stapla den ena i den andra.


peter
[Ändrat av ping 2005-08-04 kl 13:21]
 
Makrill då?!

Mina vänner, jag är lite upprörd över att ingen ännu nämnt Kalles Kaviars specialmakrillkaviar i kaviartub för makrillkaviarsälskare. :)

En fin nyhet i butikshyllan!

//A.Mossing
 
Re: Re: Re: Re: Re: Hållbart bröd

ping; sa:
Bröd,kex och annat "ömtåligt" funkar bra att förvara längst ner i ryggan fördelade på två glasslådor.Till storleken fyller de ut botten i min ryggsäck och när den ena är tom är det bara att stapla den ena i den andra.

peter
Ja en hård lätt skyddande förpackning vore nog det bästa. Kanske ännu bättre om man gjorde någon variant av glassslåda som gick att fälla ihop till en platt tingest när det är tom. Klart, tom får den ju också plats om man fick med sig den full. Ska testa någon dylik förpackning nästa vandring.

Raskesven
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hållbart bröd

Raskesven; sa:
ping; sa:
Bröd,kex och annat "ömtåligt" funkar bra att förvara längst ner i ryggan fördelade på två glasslådor.Till storleken fyller de ut botten i min ryggsäck och när den ena är tom är det bara att stapla den ena i den andra.

peter
Ja en hård lätt skyddande förpackning vore nog det bästa. Kanske ännu bättre om man gjorde någon variant av glassslåda som gick att fälla ihop till en platt tingest när det är tom. Klart, tom får den ju också plats om man fick med sig den full. Ska testa någon dylik förpackning nästa vandring.

Raskesven

När den andra är tom får dom ligga kvar i botten utan lock,på det sättet stjäl dom bara lite utrymme i kanterna,tomrummet går ju ändå att använda.Det finns många olika förpackningar att använda,glasslådorna passar min rygga.


peter
Leave no trace
[Ändrat av ping 2005-08-04 kl 14:46]
 
Re: Makrill då?!

andersmossing; sa:
Mina vänner, jag är lite upprörd över att ingen ännu nämnt Kalles Kaviars specialmakrillkaviar i kaviartub för makrillkaviarsälskare. :)

En fin nyhet i butikshyllan!

//A.Mossing

För att inte tala om en vanlig burk med makrill ...

Tack för påminnelsen, hårdbrödsmacka med makrill är ju en riktig höjdare!

/p-a
 

avslutad210712

Gäst
Har tidigare svarat mjukost på tub men tycker att det går bort för att det är för osalt. Som bröd väljer jag numera gärna Fazers Finn Crisp som tillsammans med kaviar är oslagbart gott. Har turen att bo nära finska gränsen och får därför tag på finskt mjukbröd (i affärerna hemmavid) som håller sig länge utan att bli dåligt bara man ser till att förvara det ofuktigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peter123 Allergi och pålägg Fjällvandring 5
jmlove Pålägg på fjällturen? Fjällvandring 13
utter Linser i fält Fjällvandring 11

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg