pålägg i fält.

Temporär låda

Raskesven; sa:
[
Ja en hård lätt skyddande förpackning vore nog det bästa. Kanske ännu bättre om man gjorde någon variant av glassslåda som gick att fälla ihop till en platt tingest när det är tom. Klart, tom får den ju också plats om man fick med sig den full. Ska testa någon dylik förpackning nästa vandring.

Raskesven

En modell är att göra/tejpa en liten låda, eller linda t ex brödet i sönderklippta mjölkförpackningar. Ganska styvt, lätt och skyddande och kan eldas upp när man har käkat upp innehållet.

Jörgen

vakuumförpackning

Oj, vad många tips det var här - möjligt att nån redan skrivit om det, men jag handlade Parmaskinka i saluhall och bad att få den vakuumförpackad (kostade inget extra). Håller minst en månad i oöppnad förpackning, kanske en vecka i öppnad. Smakade utsökt i fjällen :)

//Anders

Det där med parmaskinka låter inte alls tokigt. Brukar själv köra på lite av varje; hårdost, tubost, torkat renkött och torkad salami. Problemet med hårdosten är att den kan vara lite marig att skära med morakniv, tubosten har högt vatteninnehåll och kan bli hård vid vinterturer, och renköttet och salamin är odryga eftersom jag tenderar att knapra i mig dem för fort.
Torkat renkött är gott att som variation snabbsteka lite över elden. Salamin kan med fördel användas i matlagningen som krydda. Synd bara att båda är så förbålt dyra.
I år blir det nog dessutom färdigriven parmesan, kan köras på macka och i nästan all mat.

Ingen som har provat att ta med sig pestopulver och blanda med olja ute i fält? Borde funka både till mackan och till pastan.

*suck*

Sluta jaga gram och bär med dig en osthyvel, Anders! :)

En osthyvel väger inte värst många gram; jag tror man orkar bära med den för dess mervärdes skull. dessutom kan man säkert hitta fler användningsområden för den med tiden så man inte bara bär den för att karva ost med. Fast när jag tänker efter blir jag fundersam på om jag nånsin burit med mig en osthyvel... kanske man skulle göra nästa gång.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hållbart bröd

Raskesven; sa:
Ja en hård lätt skyddande förpackning vore nog det bästa. ... Ska testa någon dylik förpackning nästa vandring.

Man tycker ju att vi med Utsidans samlade spaningsförmåga borde kunna hitta den ultimata knäckeförvaringen! Låt jakten börja! Lätt, starkt, tätt och med bra passform!
[Ändrat av Nordesjö 2005-08-09 kl 16:05]

Knäckebrödsförvaring

Nordesjö; sa:
Man tycker ju att vi med Utsidans samlade spaningsförmåga borde kunna hitta den ultimata knäckeförvaringen! Låt jakten börja! Lätt, starkt, tätt och med bra passform!
[Ändrat av Nordesjö 2005-08-09 kl 16:05]

Min erfarenhet är att alla färdigskivade brödsorter skyddar sig själva bäst. Det vill säga, man skall se till att hålla dem i en kompakt bunt, där de ger varandra stöd.

Vad man sedan behöver göra är att skydda kanterna och de yttersta brödskivorna från mekanisk påverkan. Så mitt förslag till den ultimata lösningen för knäckebrödsförvaring är gummiband och uppklippta Tetra Brik. Man gör veck i tetrabricken så att de passar runt brödbunten och sluter tätt. De viks sedan runt brödet. Brödbunten bör vara max 10 cm tjock. Sedan drar man ett gummiband hårt runt detta paket. Eventuellt bör man ha ett gummiband direkt runt brödet, under det skyddande papphöljet.

Detta funkar bra för mig, och Briken går ju att elda upp när man ätit upp brödet. Vad som då återstår är gummibandet, som inte väger mycket och som kan användas till annat.

Jörgen

ghee!

nermander; sa:
Wolf25; sa:
Man kan ganska enkelt göra sin egen ghee: Smält 1 paket smör i kastrull på svag värme. Lämna det på svag värme i 1 timme. Plocka med en sked, försiktigt, bort den massa som samlas på toppen. Filtrera sedan. Ofta behöver man använda flera filtrerpapper och värma emellan. Den tjocka massan slänges. Det flytande (som stelnar när det kallnar) är ghee.

En liten detalj, men ack så viktig: Det handlar om att man ska koka bort vattnet. Det skall alltså småkoka utan att bli brynt.

Kollar att vattnet är borta gör man genom att doppa en remsa hushållspapper i det och tända eld på den. Sprakar det finns det fortfarande vatten kvar, brinner det utan att spraka är det klart (eller klarnat?:).

om man inte känner för att göra sitt eget ghee så går det köpa i de flesta asiatiska butiker.

...och så måste jag rösta för jordnötssmör (ekologiskt, med bara malda jordnötter- och alltså utan transfetter och annat trist!)
som absolut bästa pålägget. Vi brukar ha med oss hårdost och vanligt smör också.
Försöker dock minnas hur det är med tillväxt på olika produkter i värmen, men så här på sommarlovet är all mikrobiologi bortglömd ;-)

Jeobald; sa:
*suck*

Sluta jaga gram och bär med dig en osthyvel, Anders! :)

En osthyvel väger inte värst många gram; jag tror man orkar bära med den för dess mervärdes skull. dessutom kan man säkert hitta fler användningsområden för den med tiden så man inte bara bär den för att karva ost med.
Men visst känns det lite, ja, urbant att bära med sig en osthyvel? Vad väger en latteskummare? En mockabryggare? En MP3-spelare? Fan, snart sitter vi med den bärbara datorn och jobbar på fjället.

Nä men visst, kom just ihåg att det finns osthyvlar i hådr nylonplast på ICA, för den som är lagd åt det hållet. Om man borrar ur skaftet och bryter av "tungan" på den så kanske... Och fler användningsområden, som, öh, tårtspade? Måste nog behålla "tungan" trots allt.

Själv tar jag med torkat renkött och tubost + lite riven parmesan.

Fler användningsområden

Bara fantasin sätter begränsningar.
Osthyvel, stekspade, skohorn, myggsmälla............
Yvonne

Fisk??

Vet inte var du vandrar, men kall eller varm fisk som röks eller kokas, grillas, gravas funkar mycket bra. Mosa öring med kaviar och lökpulver=gott pålägg. Allars är salttorkat kött gott som fasen. Ska du ha det på smörgåsen på morgonen så lägg det i blöt en stund så blir det mjukt...t ex i kaffet på morgonen.

Strykarräven; sa:
Ingen som har provat att ta med sig pestopulver och blanda med olja ute i fält? Borde funka både till mackan och till pastan.

Jo minsann, har använt en italiensk blandning inköpt på ICA. Blandade med olivolja och käkade till färsk pasta vid Mårmastugen (de andra käkade frystorkat ;) ). Egentligen ska den färdiga blandningen köras i mixer men det går bra att röra energiskt med ngt hårt istället.

Jag stekte lite färsk vitlök till, smakade helt ok :).

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peter123 Allergi och pålägg Fjällvandring 5
jmlove Pålägg på fjällturen? Fjällvandring 13
utter Linser i fält Fjällvandring 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg