en del ifrågasätter enbart för att det är roligt att göra det.
Det är ungefär på den nivån det här inlägget ska tas...
har också haft dialoger med fjällräddare, helikopter- och andra piloter, polisflyget mm. Än har jag inte hört någon som anser det vara elt felaktigt förslag.
Klart att alla dom är positiva, de slipper ju bära på skiten! ;-)
Det är ju det att för de uppräknade yrkesgrupperna innebär det ju bara fördelar att fjällvandrarna har med sig en väst motsv att signalera med. Fjällvandrarna (som du får feedback ifrån här på Utsidan) är ju dom som måste hitta nånstans att packa ner grejen, och sedan får bära runt på den något hundratal mil innan den kommer till användning.
Nedanstående bör läsas lite seriösare.
Min spontana tanke är att ev signaleringspryl måste vara en inbyggd funktion i en pryl man ändå tar med. För egen del har jag en spegel i kompassen som duger att reflektera solen med, och "snölåset" i min gamla ramsäck är, om inte lysorange, så åtminstone en fin orange färg som inte finns i naturen. Dom prylarna ska ändå med, och därför är dom alltid med, även när olyckan är framme. Till skillnad från extraprylen, som man kanske lämnar hemma när man bara ska på en kort kort kort topptur på 2 timmar (som slutar i tät dimma och hagelstorm med ett brutet ben).
Förslag på enkla sätt att få med stora färglada grejer utan att det stör för mycket:
-Undersidan av topplocket kan förses med lysorange duk, i synnerhet på äldre ramsäckar med stor tygflärp. Ev. kan den göras av dubbla lager, så att den går att vika ut till dubbelt så stor yta.
-Innertält kan tillverkas i avvikande färger (i den mån det inte stör färgen på ljuset inne i tältet). I synnerhet tältgolvet borde spela liten roll för dagligt bruk.
-Insidan av t.ex. en jacka eller ett regnöverdrag till ryggsäcken gör inte heller så mycket om det lyser om, för den är ändå undanstoppad nästan jämt.
-Ena sidan av ett liggunderlag är också lämpligt.