För- och emot eller bara tvärsemot.
om ni läst alla inlägg här nu och i tidigare trådar i detta ämne så förstår ni att det är rätt hopplöst att genomföra någonting nytt, "så här har det alltid varit och så här skall det alltid vara.."..
Det finns dock några kommentarer jag retar upp mig på och det de som tycker det blir ytterligare en extra pryl, eller de inte har plats eller orkar bära den. Löjligt säger jag....
Lyft blicken och sätt er i tanken i ett flyg, (hkp eller plan), det är om deras möjlighet att snabbt och enkelt och på avstånd kunna uppfatta ev anrop på hjälp........... sen tänker ni er in i en situation att ni ligger där på marken med en bruten fot eller annat......... ni hör flyg osv men ni kan inte förmedla er. En liten väst i ryggan kan ni säkert få på er sittandes eller liggandes... Om flyget ( alla flyg) ser en lysande punkt på fjället skall de reagera och kolla upp vad det är.
Västen skall fungera som en nödsignal som t.ex flyget får in visuellt.
Jag vet att nödställda blivit "överflygda" och inte upptäckta därför att ingen såg deras viftande.
Visst, man kan ju bära med sig all möjlig utrustning men just detta med en liten väst som hopvikt, kanske vacumförpackad, är bara dryga 10 x 1cm i fyrkant och som väger i princip INGENTING, är enl mitt sätt att se en enkel, billig pryl. Nedpackad i t.ex topplocket eller annan speciell ficka tar den ingen plats och är inte ivägen.
Kompl sen med nödraket, fackla, spegel, visselpipa , satelittelefon, GPS osv.... då blir det riktigt bra . Kom bara ihåg att lära er hur allt fungerar, tex kordinatangivelser...
Ha de!