...Problemet västen skulle lösa var ju att signalera "Hallå, det är just JAG som behöver hjälp. Inte det där sällskapet nere i dalen som vinkar glatt..."
Och hur gör ripjägarn som har reflexväst för att synas för sina jaktkompisar?
...Problemet västen skulle lösa var ju att signalera "Hallå, det är just JAG som behöver hjälp. Inte det där sällskapet nere i dalen som vinkar glatt..."
Och hur gör ripjägarn som har reflexväst för att synas för sina jaktkompisar?
Jo men problemet är väl fortfarande att se skillnad på fjällvandare i nöd och fjällvandrare i... lust?
Problemet västen skulle lösa var ju att signalera "Hallå, det är just JAG som behöver hjälp. Inte det där sällskapet nere i dalen som vinkar glatt..."
Jo men problemet är väl fortfarande att se skillnad på fjällvandare i nöd och fjällvandrare i... lust?
Problemet västen skulle lösa var ju att signalera "Hallå, det är just JAG som behöver hjälp. Inte det där sällskapet nere i dalen som vinkar glatt..."
Några här på Utsidan har varit av en annan uppfattning.
Har nu under senaste veckan kollat upp med en del "experter" t.ex. andra kollegor, polisflyget m.fl, som jag anser ha STORA kunnskaper inom omårdet Fjällräddning och eftersök av försvunna personer. Alla tycker det skulle vara bra om det gick att genomföra eller skapa en "praxis" av något slag.
När det gäller val av färg så är de flesta överens om att den röda signalfärgen vore lämpligast. Några här på Utsidan har varit av en annan uppfattning.
Samtidigt som man försöker genomföra en sådan praxis så måste man börja verka för att andra som har behov av signalfärger inte använder den röda färgen, tex jägare. Redan idag finns många "jaktpaket" (kläder mm) som använder den gula ellr gul-gröna färgen.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Snabb hjälp, ett minne till | Säkerhet och räddning | 0 | ||
Hjälp till artikel om utbildningar utomlands | Säkerhet och räddning | 1 |