Kommentar igen!
Har under fm haft en del kontakter utanför Utsidan och vi kommer förmodligen att göra ett försök och se hur det tas emot av den stora massan, de som vandrar...... och inte bara sitter hemma och leker med datorerna , ;-)
Vi har upptäckt att det finns en del del t.ex. vandrare som är i behov av hjälp men som inte är rapporterade varken saknade eller skadade, men de finns där ute i terrängen och behöver kanske hjälp till sjukvård eller med annat. Många sådana har vi flugit över ovetandes om deras behov. Man har sedan efteråt fått höra att de sett polishkp osv... Sen måste man också komma ihåg att det är ju inte bara till räddningstjänsten man signalerar, tanken är ju att även andra vandrare och annat flyg skall reagera när de ser en "röd väst" i terrängen. OK, en och annan blindgångare kommer det att finnas men alla i nöd man kan hjälpa väger upp detta.
Visst kan vi här sitta och dissikera förslaget och hitta alla möjliga anledningar till att inte testa, jag kan själv göra en låååång lista bara på de fall jag varit med om genom åren och som klart avviker från det "normala" hjälpbehovet. Men jag kan göra en lika låååång lista över fall där vi hade löst allting mycket snabbare och smidigare om vi haft "fallet i den röda västen". Framför allt den som behövde hjälp hade fått det snabbare. Vi har tex haft dödsfall där vi vet att människan hade "skrikigt" efter hjälp men inte fått den.....kanske kanske hade ett signalsystem räddat honom, vem vet...
Man kan ju kombinera med andra signaler, naturligtvis, tex lysraket (pennform)...finns hur rmycket som helst att skriva om detta............