jo, till exempel när man har lite för stor sittbrunn och gillar att ha gott om plast i kajaken.
då glider man lätt ur : )
fråga:har du testat "cowboyräddning" i 15 sekundmeter och öppen brytande sjö???
fixar du inte att rolla upp i ovanstående väder så tror jag inte du kommer upp på nåt annat sätt heller UTAN flottör. alla fall inte ensam och det är ju inte alltid man är ute flera stycken. å även om man är det så kommer man att kvadda kajakerna om en av dom är en vattenfylld glasfiberkajak som med vattnet i väger över 100 kg och som man ska försöka hålla fast när nån klättrar upp i den.
men även med flottör finns det alla möjligheter att klanta till det. när kajaken väger över 100kg pga att brytande vågor fyller den hela tiden. så det behövs det BRA fästen för paddeln för att fixa en flottörräddning i stora vågor. min erfatenhet är att det inte duger med att stoppa in den under några däckslinor å tro att den ska hålla sej på plats. för det gör den inte.
men testa själva! prova först på lugnt vatten å stick sen ut i hård vind å brytande sjö. helst då vind MOT land, så man driver in till land. det är en väldigt nyttig efarenhet att testa när man inte är i badhuset och när det inte är spegelblankt. ta med en kompis med stadig kajak och en bogserlina. för jag tror att det kommer att visa sej att det där som va så himla lätt i badhuset eller i en lugn vik, kommer att bli ett väldigt väldigt stort problem i brytande sjö. bryande sjö rullar gärna runt kajaken i sidled och att försöka tömma den innan man ska upp i den i vågorna, det är både hopplöst och meningslöst, efter som sjön bryter över den å fyller den igen.
så ut å testa så vet ni vad som funkar å inte funkar.
det är kul och nyttigt.
reentry och att sen dra sej upp i kompisens för, skulle vi testa en gång i ovanstående väder. men vi vågade inte, för det kändes livsfarligt med 2 kajaker så nära varann i brytande sjö.
det är väldigt svårt att hjälpa nån utan att själv bada eller utan att slå sönder kajakerna. i mindre vågor går det bra, men när det börjar bli meterhöga vågor så kan man glömma det.det blir rätt stora krafter.
Hade det varit Facebook hade jag tryckt "Gilla"...
Har inte kört räddningsövningar ute i vågor men väl i vågbassängen i Nyköpings badhus. Vi hade väl lite tur för det var bara en person som behövde skjutsas till Akuten.