Jag jämför med kameror som Canon S90 och Olympus XZ1. Som min huvudsakliga kamera då jag inte kan ha med mig något tyngre använder jag ZX1, som är fyra år gammal. Skillnaden mellan den och FT4 är milsvid och de nya dyra kompakterna som Sony RX100 III och Panasonic LX100 är säkert ännu en hel del bättre.
Som du säkert vet bidrar en större sensor till mer infångat ljus och därmed behöver signalerna inte förstärkas lika mycket vilket ger mindre brus. FT4 har en sensor på ca 25 mm2, ZX1 ca 50 mm2 och AW1 ca 116 mm2. Också sensor generationen spelar roll. Vi kan anta att AW1s sensor är minst så mycket bättre som ZX1 är än FT4.
Optiken har du varit inne på. Optiken i FT4 sitter bakom ett skyddsglas som inte ger dem bästa optiska förutsättningarna. Objektiven både på XZ1 och AW1 är ganska månger gånger större än på FT4.
Rimligvis borde AW1 ta bättre bilder än ZX1 trots ljussvagare optik och avsaknad av antiskak. På cykelturer borde du kunna använda AW1 med Nikon 1 systemets objektiv som i vissa fall har VR.
AW1 får anses som ett stort steg fram bland undervattenskameror. Alternativet är att köra med UW hus till en systemkamera, men det blir ganska mycket klumpigare.