Jag plockar den lägst hängande frukten: varför behöver du två skal/membranjackor? Lämna din 810 grams HH-jacka hemma och komplettera din nya regnjacka med tunnaste sortens löparskjorta (eller bara en vanlig supertunn polyester/bomullsskjorta) för skönt och luftigt mygg- och vindskydd när det inte regnar, och använd regnjackan bara när det verkligen gör det (eller blåser småspik vid rast, då spelar det ingen roll att den inte "andas" så bra). Ett sådant vindplagg behöver inte väga mer än 80-120 g.
Med det sagt är ändå OMM-jackan IMHO lite för ömtålig, saknar viktiga reglage och har för dåliga värden både på VP och ånggenomsläpplighet för att den ska funka som ditt enda regntäta skalplagg (den är väl mer tänkt till ultralöpning o.d.). L.I.M.-jackan är rimligare, men har också sina brister - se vidare här. Finns rätt många mer "fullriggade" i samma viktklass.
En tanke till: jag skulle nog vänta med ryggsäcksköp tills jag landat hyfsat med mina övriga större nyanskaffningar, de påverkar ju det sammanlagda utrymmesbehovet. Dina matvanor och längden på dina tilltänkta turer spelar dock ännu större roll; allt eftersom du krymper ditt fasta standarkit upptas ju en ökande volymandel av din packning av matförrådet.
PS jag har fler synpunkter, men är lite osäker på om du inte hellre borde starta en egen tråd för längre diskussioner om just din packning. Både för att du ska få fler svar och för att inte spä ut denna tråd, som är mest funktionell som "uppslagsverk" om den (huvudsakligen) innehåller folks packlistor.
Tack för svar.
Jag tror det är bäst att jag återkommer med en egen tråd