Regnställ
Jag sätter själv av egen bitter erfarenhet 20 000 mm VP som nedre gräns för tältturer (= ingen torkmöjlighet över natten) i klimat som bjuder på heldygns spöregn på tvären (läs Skotland, Norge m m
). Så Quechuajackan skulle falla under strecket av den anledningen, men också p g a bl a brist på riktigt reglage/tillslutning i ärmsluten och huvan.
Har själv använt
Montane Minimus p g a suverän skärning och detaljer, men tvekar att rekommendera den eftersom jag haft delamineringsproblem med äldre upplagor. Montanes livstidsgaranti funkade visserligen klockrent och jag fick jackan utbytt blixtsnabbt utan minsta knussel, men det hjälper ju inte när man står med en läckande regnjacka mitt i ett atlantiskt lågtryck flera dygn bort från civilisationen.
Min senaste upplaga har visserligen hittills funkat problemfritt i nu flera år, trots att jag slitit på den vid både vandring, skridskoåkning och utförsåkning, men jag ser att andra fortfarande anmäler liknande problem. Skulle jag behöva en ny jacka nu, skulle jag alltså undvika Pertex Shield och hellre satsa på något av de nya, nästa lika lätta hydrofila trelagersmembranen, t ex Torays Dermizax (används av Bergans,
Stellar Equipment m fl), eller tillverkaregna motsvarigheter som ME:s Drilite och Berghaus
Hydroshell (fast jag skulle inte köpa just de två länkade jackorna p g a brister i detaljutformningen).
Hydroshell, visserligen fortfarande i 2,5-lagersutgåva, har jag sedan länge uppgraderat mina
regnbyxor till - lite tyngre än Montane Minimus, men hellångt vattentätt blixtlås är guld (håller för kortare vad) och jag upplever dem som väldigt mycket mer slitstarka.