Välkommen till Utsidan
Först av allt - hur många ska ni vara på turen? Jag frågar därför att du anger ett trepersonstält och ett helt Trangiakök. Rimligt om ni är tre, men frestande som bantningsobjekt annars. Trangia vinner ju fler som delar på vikten, men man
kan slimma ner sitt kök till under 200 g, om man vill.
Här två exempel, som går utmärkt att "laga mat" på - alltså inte bara värma vatten till frystorkat.
I övrigt:
Jo,
Aura känns onödigt tung. Jag gillar också Ospreys tänk med "halvextern" ram, ventilerad rygg och många utanpåfickor/fästen, men de har flera modeller med dessa drag, som inte ens väger hälften - se
här. Bärsystemet funkar sämre om man lastar mer än ca 15 kg, men det ska du förhoppningsvis slippa oavsett.
Vikten på din
sovsäck känns rimlig.
Som
kudde kan man använda t ex sovsäckens packpåse, som man fyller med några mjuka plagg.
Du behöver kanske inte dubblera med både
t-shirt och underställströja, om den senare är tunn. Ärmarna går att kavla upp vid behov. Du har ju ändå en extra omgång underställ som sovplagg , vilket är klokt (välj långärmat). I nödfall kan de dubbelarbeta som ombyte och/eller förstärkning. Det är bra om de bägge paren är lite olika i storlek och tjocklek, så de går att få på över varandra (principen är att du vid behov ska kunna ha
alla dina kläder på dig samtidigt).
Behöver du både byxor och
shorts? Förstår att det kan vara skönt, men många löser detta med avtagbara byxben. Själv tycker jag det är smidigare och mer flexibelt med 3/4-delsbyxor + knähöga strumpor (kavlas ner när det är varmt, men jättesköna när det är kallt) och eventuellt separata gaiters.
Du har med ett "
varmt mellanlager", en fleece och en dunjacka. Jag skulle lämna någon av de två förra hemma om jag ändå hade dunjackan, men det beror ju på hur tjocka de är sammanlagt och hur frusen du är. De verkar ändå inte helt tunna - sammanlagt 485 g.
Om du behöver extra
vadar- och lägerskor beror på vad du i övrigt vandrar i (dina ordinarie skor finns inte med på listan - eller
går du i sandalerna?). Tevasandalerna är ju rätt tunga och svårtorkade om de är i läder (?), och kanske ändå inte optimala till vadning. Själv vadar jag rakt av i mina ofodrade Lundhagskängor + regnbyxor, hårt åtdragna kring skaftet med en tunn spännrem. I riskablare fall tar jag ur innersula och strumpor. Kommer det in vatten är det bara att hälla ut och fortsätta
. Längs Kungsleden behöver ni inte vada mer krävande än så. Men har du polstrade "alpina" vandrarkängor så funkar inte konceptet - de blir aldrig mer torra. En del löser det med crocs, som ju är väldigt lätta, men jag tycker de är för vingliga. Ibland har jag haft med vattentåliga "barfotaskor" (
Vivo barefoot Ultra), men oftast som sagt inget alls.
Ullstrumpor är lite ospecificerat i din lista - du behöver absolut ett ombyte (varav ett par kan dubbelarbeta som sovstrumpor). Och de flesta behöver dubbla strumplager i skorna för att inte få skav, dvs 2+2 par totalt.
I stället för
keps kan man ta med en lös
skärm - du har ju ändå mössa, om det är kallt. Eller inget alls, om man har en bra regnskärm på jackhuvan.
Behöver du
baddräkt? På fjällvandring badar i a f jag naken
.
Kök, se ovan.
Bränslevikt beror ju på hur länge ni ska vandra och hur mycket lagad mat ni vill äta. Man kan spara mycket bränsle med bra vindskydd med bottenreflektor (se länk ovan) och genom att planera sin matsedel. Man måste ju inte koka pasta och hälla ut det heta vattnet. Själv klarar jag 12-14 dagar på bara 100 g gas, men min mat blir klar genom uppkok +eftersvällning i en grytmysare, och en del kräver bara svällning i kallt vatten. Jag dricker inte heller kaffe och äter kraft-musli i stället för gröt på morgonen
. Så extrem behöver man ju inte vara, men längs er rutt kan ni köpa extra patroner i någon av stugorna.
Behöver du den tunga
vattenpåsen? Jag bär aldrig på mer än någon halvliter vatten i fjällen, och för det mesta inte ens det - det är sällan långt till påfyllning. Ta med två halvliters PET-flaskor av lite kraftigare sort, gärna med drickspip, och en vikkåsa till byxfickan. Allt till en bråkdel av Ospreypåsens vikt. Att jag har med två mindre flaskor i stället för en stor beror på dels att jag vill kunna fylla dem med varmt vatten för att stoppa i kängor och/eller trä på strumpor så de torkar ur över natten; dels för att en halvlitersflaska är både fullt tillräcklig under vandring och inte för tung att hänga på axelremmen.
Byt
kåsan till
vikkåsa - lättare (25 g) och mindre skrymmande.
Min
kniv är
Victorinox Classic och väger 21 gram inkl. en bra sax och pincett
Behöver du verkligen
termos och
mattermos? Känns rätt onödigt på sommaren, och du spar 670 g på att lämna dem hemma.
Jag har skippat diskmedel och schampo. En liten bit av den bruna "naturella"
olivoljetvål som man köper i tärningar i Mellanösternaffärer funkar till både disk, tvätt och hårtvätt, och man slipper bära på vatten. Den är oparfymerad, billig, men faktiskt finast - mild för huden och funkar fint i fjällvatten.
Vågar i övrigt inte tycka något om ditt apotek, det är helt personligt, men
varning för Compeed.
Deo skulle jag inte drömma att ta med, men vi är alla olika
Som
handduk använder jag numera antingen en gammal sidenscarf (av den matta sorten), eller en chiffonet-duk. Bägge suger upp vatten bättre, torkar fortare, är skönare mot huden och lättare än dyra "lättviktshanddukar" från friluftsboden. Chiffonet använder jag även som
köks- och
torktrasor - lättare att hålla ren/torr än Wettex.
Du behöver som sagt inte bära på så mycket
vatten, och säkert inte 700 g.
Mat är personligt, men man kan spara mycket vikt på genomtänkt planering. Min fjällproviant väger ca 4-500 g/dag, men den är mycket kaloririk (650 kcal/100 g i snitt) och jag är nog ovanligt billig i drift. Vill du veta hur jag gör med maten, så läs
här, men det är som sagt personligt.