Tankar på det eller andra ideer över listan ?
Ryggsäck: Modan Explor Pioner 90L Vikt: 3650
Kök: Trangia 27 med gasbrännare Vikt: 1080
Gas: Primus Power 230G Vikt: 390x2
Gasollampa: Primus Micro Lantern Vikt: 155
Bestick: Light MY Fire Spork Vikt: 9
Kåsa: Wildo 3 DL Vikt: 49
Vattenflaska: Nalgene 1L Vikt 178
Tält: Hellsport Ringstind Pro2 Vikt: 2004
Liggunderlag: Termarest Pro Lite 4 Vikt: 1016
Sovsäck: Haglöfs Goga Pro 6 Dun Vikt: 1306
Sittunderlag: Foam Vikt: 20
Regnbyxa: HellyHansen Goretex Vikt: 312
Skaljacka: Didriksons Vattentät Vikt: 886
Underställ: Woolpower 200 ull Vikt: 270+210
Extra sockor: Ull Vikt: 64
Extra Kalsonger: Bommull Vikt: 88
Extra T-Shirt: Syntet Vikt: 186
Packpåse tät: Sjömansäck 10L Vikt: 150
Tandborste: Hopfällbar Vikt: 22
Tandkräm: Minitub Vikt: 22
Tvål: Pocket Soap Vikt: 12
Toalettpapper: Servetter i plastförpackning Vikt: 22x3
Förstahjälpen: Cederots + värk Vikt: 90
Bra att ha dosa: Reparationstjafs mm Vikt: 44
Totalt: Vikt: 12669
Jag är relativt novis på det här med att packa lätt, men eftersom lättpackarbeslutet var det bästa jag gjort på länge så kastar jag mig in i din lista och ger ett utlåtande =).
Går jag tillbaka till innan jag började tänka på vikten så ser jag inga som helst vikttjuvar, men nu ser jag flera.
Jag såg nu att du redan tänkt byta ryggsäck och kök, men jag svarar på detta inlägg ändå. Se det som en lista på vad som går att göra =)
Ryggsäck: Tung packning kräver ryggsäck med bra bärsystem, och då blir den tung. Min lättpackarplan gick ut på att kommer ner under 15 kg med 8 dagars proviant. Då skulle jag kunna byta till en osprey exos 58 som väger 1200 g. Jag började litet moderat med att byta till en ryggsäck på 2,5 kg inför 2019. Det hjälpte mig att komma igång med lättpackningen, men var i övrigt ett felköp. Jag har i efterhand förstått att det är en ganslka tung ryggsäck. Du bör kunna spara in 2 kg på ryggsäcken.
Kök: Jag har numera ett Soto Windmaster, vindskydd i aluminium, trangia mini-tamoj (handtag), grytmysare, lock från aluminiumpajform, samt en trangia 27 HA kastrull.
Det väger 275 g totalt. Var länge motståndare till toppmonterat, men jag har insett att det inte är ett problem. Man får välja kokplats med aningen mer omsorg bara. Ska man laga mycket mat så är det såklart bättre med ett stadigt trangia. Här kan du få bort 750 g.
Gas: Nu senast gjorde jag och min kamrat av med 192 g gas på 6 dagar. Vi kokade upp 6-7 dl fyra gånger om dagen.
Men det där är väldigt beroende på vad man lagar för mat. Vi hade mat som bara krävde varmt vatten. Inget kokande alltså.
Lampa: En gaslykta är väldigt mysigt. Man kan ju ta den på lyxkontot. Micron Lantern förbrukar väl 23 g/h på fullt ös, så det är ju inte så farligt.
Kåsa: En helt vanlig FoldaCup vikkåsa väger 25 gram. Minus 25 g.
Vattenflaska: Jag har slutat med Nalgene. En vanlig petflaska väger 25 g. Minus 125 g.
Tält: Inte det lättaste, men inte heller det tyngsta. Det är också en sån där personlig sak.
Sovsäck: Det är väldigt personligt. Jag har numera en marmot hydrogen. Den väger 720g. Minus 600 g.
Liggunderlag: Mitt thermarest neoair xlite väger 350g. Sen har jag ett tunt cellplast på 85 g som backup och punkteringsskydd. Minus 600 g.
Sittunderlag: Jag sitter på regnkläderna. Regnar det sitter jag inte på nåt. Minus 20 g.
Regnkläder: Jag har ett enkelt PU-belagt regnställ från Itab som kostar 600 kr. Det väger 640 g i storlek xxl, om man river ur meshfodret (fodret väger 100 g). Det regnstället är inte helt tätt. Går man någon timme i videsnår så kommer det in vatten, men jag tycker inte att det är ett problem.
Jag tycker regnjackan är för varm att gå i om det bara blåser kallt. Jag har en sån där supertunn löparjacka som väger 130g i storlek xxl. Den andas bra och skyddar mot vinden. Minus 550g, plus 100g vindkjacka.
Underställ har jag slutat med: Jag hade det främst för att inte skita ner sovsäcken. Nu har jag en siden-påse som väger 90g. Min tunna vandringströja torkar på en timme. Skulle jag vara för kall tar jag på mig dunjackan (300g) direkt mot huden.
Extra tröja behöver jag inte. Den jag går i torkar så fort. Minus 150 g.
Din täta packpåse på 10 liter väger 150g. En vanlig drybag på 10 liter väger ca 30 g. Minus 120 g.
Det jag listat upp är åtminstone 4,5 kg.
Det är ju inte gratis att byta många saker, men jag personligen hamnade litet i ett moment 22 när jag började. För att det skulle hända något radikalt var jag liksom tvungen att byta ryggsäck, och för att kunna ha en lätt ryggsäck var jag tvungen att få ner packningen ganska mycket.
Det blev liksom löjligt att byta två dyra saker och minska veckopackningen från 22 till 20 kg. Jag valde därför att göra ganska radikala förändringar under vintern, så att det verkligen skulle ge litet ränta till året tur =)