Tältet kan du spara mycket på.
Annars har jag också funderat på den kombon som du har för att sova förutom kudden som icke är namngiven.
Jag vet att tältet väger mycket för en person, men kommer tälta första veckan med min flickvän och är i nuläget inte så sugen på att köpa ett enmanna då vi oftast är två när vi vandrar + att det kostar $$. Jag kommer eventuellt köpa ett Tarptent Motrail två-pers som väger in på ett kilo i höst, men varken självstagande (vilket rekommenderas för just Korsika) eller dubbel vägg (vilket känns som en fördel för våra nordiska klimat) så får se.
Köpte ett Thermarest liggunderlag i Large (640g) samt en mindre kudde (200g). Kan antagligen få ned vikten på detta men värderar sömn så det känns OK.
Sovlösningen verkar tung. De normala proportionerna mellan kläder på och kläder i reserv är de omvända - men Korsika är inte normalt. Minns min första etapp (jag började söderifrån) - jag hade minimalt med kläder, men dessa var genomblöta efter någon timme. Det parti där packningens vikt är mest kritisk är Cique de la Solitude, speciellt norrifrån. Jag bar själv för mycket, men till Le Cirque hade jag nog fått ned packningen till 13 kg.
Anledningen till detta är att jag räknar med varma temperaturer (25°C-30°C) under dagtid och reservkläder för att rasta/sova i när temperaturen blir ensiffrig men kanske är det överflödigt med långkalsonger då min sov-quilt har en komfort på 0°C?
Intressant läsning Peter, tack!