OT om kost och viktförlust
fler än en som har lite mat med sig tycket jag
Hur mycket går ni ner? Bryter ni ner muskler pga stort energiunderskott?
Jag kaloriberäknar min mat så den täcker minst 150% av min vardagsförbrukning vid vanlig (= lågintensiv) vandring. Mer om det ska vara mer alpint betonat, med mycket höjdskillnader vid anmarscher, kamvandringar och toppbestigningar. Fettandelen är rejält hög, men även proteinandelen. Däremot är andelen kolhydrater mycket låg, men det är den även i min hemmakost.
Det går att utan avkall på smaklighet och näringsvärde komponera ihop proviant med snittvärdet 600-650 kcal/100 g, vilket i mitt fall resulterar i lite drygt 400 g/dag för att ge mig 150% av mitt normala dagsbehov. Naturligtvis blir det motsvarande mer för t ex en kille som t ex väger 50% mer än jag och/eller har större andel muskler på kroppen.
Får jag ner all den mat jag kalkylerat med går jag inte ner, men inte sällan orkar jag helt enkelt inte äta så mycket. Då kan det hända att jag tappar ett par kilon på en tiodagarstur, samtidigt som jag kommer hem med oäten mat. Men har man så små reservlager på kroppen att den inte vid behov kan frigöra några ynka kilon fett, så har man nog större problem än muskelförlust vid fjällvandring.
Jag har rätt synliga muskler, och åtminstone för ögat ser jag inte ut att tappa dem vid en sådan måttlig och långsam viktförlust. Inte ens de få gånger jag av olika anledningar gått ner ännu mer än så. Mina benmuskler blir tvärtom (ännu...) tjockare än vanligt av allt traskandet och klättrandet
. Märker inte heller av någon styrkeförlust i armarna - det blir precis lika många chins och armhävningar som vanligt vid hemkomsten
Allt ovan med förbehåll för att det verkar finnas stora individuella skillnader i hur snabbt och lätt man ställer om till fettförbränning. Jag verkar ha ovanligt lätt för detta - ingen aning om det är av rent genetiska skäl, för att jag redan är van vid lågkolhydratkost, eller både och.
Andra kanske både mår sämre och tappar mer muskler redan vid måttligt kaloriunderskott.