Jag väcker liv i en gammal tråd.
Min packlista inför sommarens fjälltur ser ut så här:
https://lighterpack.com/r/1ur2fe
Jag har inte köpt Quilten än men kommer göra det innan sommaren. Finns det några synpunkter bland andra lättpackare på hur man kan trimma vikten? Jag är överlag nöjd med packningen men tar gärna andras synpunkter på om något skulle kunna ändras för att göra den bättre.
Det är inget jag reagerar våldsamt på, men några saker som får mig att höja på ögonbrynen.. någonting är rena petitessen viktmässigt, men annat blir det lite vikt av.
Den stora vinsten går att göra på att byta ut saker mot ännu lättare alternativ, men det är en prioriteringsfråga och i tillägg till vikt får man tänka på många faktorer, t.ex upplevd komfort, upplevd säkerhet, kostnader, erfarenhetsnivå med att packa och gå med minimalistisk packning för att nämna det första som poppar upp i huvudet.
Det jag reagerat på är följande:
Behöver du sovsäckslakan?
Du har både underställ och strumpor att sova i, så du behöver det inte för att skydda quilten, och är du rädd att det blir kallt någon natt kan du ta på lite mera kläder.
Spara 130 g.
Mat går nog att spara in lite på, men framförallt vattnet.
På de allra flesta ställen i fjällen behöver du inte bära med dig vatten, eller i varje fall inte mer än en halvliter. Är det vanliga halvliters läskflaskor väger de nog lite mindre än 600 g fulla till toppen,och ca 25 g tomma. en full och en tom PET-flaska väger sammanlagt 580 g, plus/minus 5 g. Spara 620 g (på listan, reell viktsparing ca 550-555 g).
Hygien: Här går att göra flera viktsparande åtgärder, och få ner volymen lite på köpet. Myggmedel och deo kan packas i mindre förpackningar, det går lätt att spara in runt 125 g på dessa och fortsatt ha så det räcker och blir över.
Toapapper likaså, jag brukar räkna med 3 g per dag, lite snålt om jag behöver gå mer än 2 ggr/dag, men det är sällan det händer för mig. Säg 10 g/dag för att få goda marginaler, på din matlista ser det ut som du ska vara ute 7-8 dagar, så spara minst 60 g.
Våtservetter, handsprit OCH tvål? Det går fint att ta bort i varje fall våtservetter ELLER handsprit, och gärna både och. Totalt onödigt att ha 3 saker som utför samma arbete. Spara 60-160 g.
Tandborste 50 g? Vägde min helt normala tandborste som jag använder normalt i hemmet bara för att kolla, och den väger 21 g. Med helt och ganska tjockt skaft. Är detta en uppskattad vikt? Här borde du lätt komma under 25 g utan att göra några ingrepp på tandborsten. Spara minst 25 g.
Potentiell summa viktsparing: MINST 1020 g utan att det påverkar något som helst av varken säkerhet, komfort eller upplevelser på turen.
1 kg i en på alla möjliga sätt gratis viktsparing!
Naturligtvis kan du fylla upp din extra PET-flaska med vatten om du ska över något högt pass eller upp på en topp, men det ska inte behövas många timmar på en veckotur.
Detta hoppas jag uppfattas som konstruktiv kritik, det är menat så. Jag tycker som jag sa först att detta är i grunden en bra lista.
Postar min egen lista också, avsedd för långtur i sommar, från skog till fjäll, och eventuellt tillbaka igen, får se hur tiden räcker till:
https://lighterpack.com/r/gc1j65
Detta är ett levande dokument helt till jag startar turen. Ska lägga upp depåer längs turen i förväg, så jag behöver bara bära mat för 3 eller 4 dagar som mest. Det blir t.ex eventuellt ett par vandringsstavar med, och då försvinner tältstången.