OT basvikt & jackor
Tyngden av det man har på kroppen är ju inte ointressant - det kan skilja förvånansvärt mycket på klädesplagg med samma funktion och det blir verkligen skillnad i upplevelse, om man klär sig "tåligt" (oftast = tunga & stela plagg) eller lätt och luftigt. Men det är ändå ryggsäcken som är skillnaden mot vardagslivet.
Montanejacka: jag köpte min på säsongsrea på Northstar, ser att den säljs till nedsatt pris nu också. 1200 kr känns inte dyrt för en jacka av den sorten. Mer om denna jacka här och här.
Jag har listat enligt ungefär samma princip. Det som är packat i ryggsäcken finns i tabellen, medan allt på kroppen, i fickor etc listas punktvis nedanför, eftersom det varierar lite mer från tur till tur. Även de vikterna är angivna och summerade, så det är bara att lägga ihop de bägge, om man vill räkna "nakenvikt"Aha. Jag är bara lite van med lighterpack-listorna och att packade kläder och alla smågrejjer ingår i basvikten.
Tyngden av det man har på kroppen är ju inte ointressant - det kan skilja förvånansvärt mycket på klädesplagg med samma funktion och det blir verkligen skillnad i upplevelse, om man klär sig "tåligt" (oftast = tunga & stela plagg) eller lätt och luftigt. Men det är ändå ryggsäcken som är skillnaden mot vardagslivet.
Dunjacka: jag skulle då hellre köpa från någon av de polska tillverkarna (Cumulus, Roberts, Pajak m fl). De är mycket välgjorda, fortfarande hyggligt prisvärda jämfört med kända västmärken, det polska gåsdunet anses hålla högst kvalitet i världen, och de använder inte levandeplockat dun, vilket är svårt att garantera med kinesiska jackor. Mer om etiska aspekter här.En sån dunjacka skulle man haft. Jag har tänkt skaffa en billig dunjacka från Kina. Montane Minimus såg jävligt trevlig ut, dock något dyr. Jag letar fortfarande efter något prisvärt lätt regnställ.
Montanejacka: jag köpte min på säsongsrea på Northstar, ser att den säljs till nedsatt pris nu också. 1200 kr känns inte dyrt för en jacka av den sorten. Mer om denna jacka här och här.
Senast ändrad: