Askel:
Riktigt trevligt packlista. Hur länge har du haft din Cumulus Quilt 350?
Tycker du att den är bekväm att sova i? Har du upplevt att det kan bli kallt åt ryggen eller brukar du kunna svepa den helt kring dig?
Har du nån gång blivit blöt igenom regnbyxorna ( Itab Packaway ) ?
Gillar din större tältpinne att gräva med. Hade samma idé.
Här kommer lite förslag på viktminskning:
- Du kan lämna din Exped drygbag M UL hemma och packa alla kläder i din snozzle bag.
- 16 tältpinnar känns lite mycket. Tror du kan klara dig på 7st (inkl din
modifierade tältpinne)
- Du kan packa dunjackan i din snozzle bag och dra en buff över som örngott, och du har ett riktigt bra kudde.
- Din brännare går att byta mot en BRS3000T på 26g (kräver pålitligt vindskydd) eller andra varianter på 45g.
- Tändstålet går att byta mot en extra mini bic eller ett par tändstickor.
- En populär och lätt powerbank är Anker PowerCore 10000 på 188g.
- Hygienarticklar och första förband går att packa om och lätta på mer än man tror. Länkar: Dinky stuff 1 och 2
Tack för synpunkterna.
Jag har haft quilten i lite mer än ett år. Jag är faktiskt inte jättenöjd med den. Jag vänder och vrider mycket på mig i sömnen, och fästsystemet (möjligen också att den är ganska smal) gör att quilten följer med när man vänder sig vilket gör att glipan kommer upp i ryggen. Jag tänkte prova utan remmar nu under sommaren för att se om det blir bättre, innan jag bestämmer om jag ska byta mot en Liteline 400 istället.
Regnbyxorna har jag inte använt i mer än ganska lätt regn än så länge. Men jag har inget att klaga på hittills.
Gällande viktminskning så ligger packningen fördelat som den gör, med en separat drybag för kläderna, för att jag lägger den påsen längst upp i ryggsäcken för att kunna snabbt ta ut jackan varje gång jag pausar. Sovsäck odl ligger längst ner i säcken, eftersom det är de grejerna jag tar ut sist. Där är för mig organisationen viktigare än vikten.
Jag har funderat av och an om jag ska använda kläder som kudde eller inte, men kommit fram till att jag vill kunna ta på mig dunjackan om det blir kallt, och vandringskläderna vill jag inte stänga in i en vattentät påse, utan hänga luftigt i tältet så att de torkas/vädras ut under natten. Jag har dock funderar på att byta mot en liten dunkudde då denna inte är jättebekväm.
Jag har funderat på att använda en toppmonterad brännare, och har en BRS3000, men jag bytte till spindelbrännare för att jag föredrog stabiliteten. Speciellt när man kör med höga gasflaskor. Men jag vet att många är jättenöjda med BRS
Gällande powerbanken så ångrar jag att jag inte köpte anker. Det stod fel vikt på hemsidan på den jag köpte, så den visade sig väga 100g mer än vad sidan visade. Men nu är den nyligen köpt så jag får hålla i pengarna. Jag kanske säljer den framöver och köper en Anker istället.
Hygienartiklarna är ompackade till småförpackningar, ex deo, tandkräm, myggmedel. Mitt FAK har jag gått igenom flera gånger men känner inte att jag kan minska mer. Plåster, leukotejp, alkoservetter, Ipren och migräntabletter, skoskavsplåster, pincett och fästingborttagare samt remsor för att tejpa ihop skärsår. Jag köpte ett litet färdigt FAK, slaktade det samt la till det jag behöver och flyttade över det i en ziplock påse.
Gällande att minska ner på tältpinnarna så vet jag inte riktigt. Jag har varit i riktigt ruggigt väder på fjället då jag var rädd att tältet jag hade skulle blåsa sönder, så blir det så pass dåligt väder så vill jag kunna förankra tältet med allt jag har för att kunna sova tryggt. Det kanske är "pack your fears" men på en sån här tur säkrar jag nog upp. På en vanligt låglandstur behöver jag varken det antalet tältpinnar eller de extra stormlinorna.
På det stora hela är jag nöjd med packlistan och känner att för mig personligen så har jag hittat en bra balans mellan vikt och komfort. Den har successivt utvecklats genom att jag provat mig fram, bytt, tagit bort och lagt till allt eftersom. Det jag inte är säker på är om jag ska byta bivyn mot ett myggnät och quilten mot en sovsäck.
Skickat från min iPhone med Tapatalk