OUTSIDE's kajaktest!

Jag var tvungen att titta igen på omslaget, och jag måste säga att jag är lite förvånad över de starka reaktionerna.
Man har skrivit: test: 16 snabba havskajaker

Sen är det en bild på en surfski och Chalupsky, samt att det även stod nåt om detta på omslaget.

För mig känns det inte som att det omslaget förpliktigar till en test i olika miljöer, i lab, med alla de tänkbara, testbara kajaker som varje läsare kan få in bland sina 16 favoriter, eller faktiskt så himla mycket mer än vad testet egentligen omfattade.

Till skillnad från kajaköversikter som funnits i andra tidningar, och för den delen kanske tidigare i Outside, så var det möjligen färre kajaker, men det redovisades ju på omslagen, men framförallt så var det ju faktiskt så att alla kajakerna var provpaddlade. I översikter brukar det ju vara leverantörens uppgifter som redovisas t ex i nån slags tabellform, och då måste jag säga att Outsides test var roligare.

Om det på omslaget stått att testen gällde 5 kajaker, och kanske även att det varit en grundlig test eller nåt annat förpliktigande, så hade jag däremot förväntat mig att man hade gjort en långtur med testpatrullen och då testat fler egenskaper.

Senast ändrad:
Min fråga (om hur intressant det är med att havskayaken skall vara snabb) var mer en allmän fundering än en reaktion på Outsides test eller omslag. Den kanske skulle ha legat i den avknoppade tråden om kayakfart istället.

Men jag upplever sällan i min egen paddling att jag vill ligga och pressa på maxfart, och ville jag det skulle jag nog köpa en racer istället. Om jag å andra sidan vill pressa i träningssyfte spelar det ingen roll om det går i 5 eller 6 knop, i alla fall inte för mig.

Fritt val

Min fråga (om hur intressant det är med att havskayaken skall vara snabb) var mer en allmän fundering än en reaktion på Outsides test eller omslag. Den kanske skulle ha legat i den avknoppade tråden om kayakfart istället.

Men jag upplever sällan i min egen paddling att jag vill ligga och pressa på maxfart, och ville jag det skulle jag nog köpa en racer istället. Om jag å andra sidan vill pressa i träningssyfte spelar det ingen roll om det går i 5 eller 6 knop, i alla fall inte för mig.

Om man tränar med andra spelar det roll (för mig i alla fall).

Snabb test av 16 kajaker..

kanske det borde ha stått..

Tycker också att testet var helt ok.
Köper man en tidning som heter Outside, med en förhållandevis bred målgrupp, kanske man inte ska förvänta sig riktigt lika djuplodande tester som i Seakayaker och Paddling t ex.. Och gör man ändå det (och dessutom är en aningens kinkig med sina femtiolappar) kan man nog be om att få tjyvkika lite i Pressbyrån innan man slår till..

Jag tycker personligen fart är ganska viktigt, eller roligt kanske man ska säga.. Dels när man paddlar själv men framförallt i relation till andra. Antingen det gäller träning/tävling men även om man bara turpaddlar i grupp. Det är skönt att kunna hålla jämnt tempo, ta en paus och paddla runt och plåta lite utan att behöva pressa sig.
Och ibland ger det en viss extra säkerhet att ha en växel till..

/ Ulf

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
honkydory Outside i konkurs! Butiker och leverantörer 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg