OUTSIDE's kajaktest!

Vad Stockholmscupen beträffar, återstår ju en del tävlingar (de flesta!) av årets upplaga och jag tror inte det är tidigare år du refererar till? Men grattis till en vinst i alla fall.

Det är väl som vanligt, varje kanottyp har sina företräden, och är "bäst" under vissa förhållanden.

clindh

Forumvärd
(Flyttade tråden till forumet "Butiker och leverantörer" då det handlar mest om tidningen, och där är det OK för dem att svara också)

Vad Stockholmscupen beträffar, återstår ju en del tävlingar (de flesta!) av årets upplaga och jag tror inte det är tidigare år du refererar till? Men grattis till en vinst i alla fall.

Det är väl som vanligt, varje kanottyp har sina företräden, och är "bäst" under vissa förhållanden.

Raljerade givetvis lite. Men Tommy Karls visade ju i förra årets sista tävling och årets första att den funkar rätt bra på slätvatten också.
Sen att det skulle vara för kallt med surfski i Sverige är struntprat, väldigt många multisportare har börjat med surfski senaste året. Själv hade jag en snabb havskajak som jag tänkt paddla i under vintern men satt kvar i V10:an hela vintern.
...nu är vi off-topic igen...

Tyckte kajaktestet var en hyfsad marknadsöversikt ändå.

Funderar för fullt!

Hoppas verkligen Erik, Pia mfl. kajakprofiler tar sig en funderare nästa gång de ombeds delta i liknande jippon! :(

Jo, vi ska ta oss en funderare, som vi brukar, innan vi gör eller deltar i nåt, men tack för tipset.
Vi kommer nog med glädje delta i liknande tester, jippon eller vad man nu väljer att kalla det även framöver, det var både roligt, trevligt och lärorikt.
Och visst kan jag hålla med om att det var lite onödigt att dra så stort på omslaget att det skulle handla om just "snabba havskajaker".
/erik

Oundvikligt.
Skall man tro tillverkarna så är ju alla havskajaker snabba lätta smidiga och bra att motionera i tycker ändå att de lyckades bra med att plocka ut de kajaker som man förväntar ur varje segment och för alla utom oss redan frälsta och klart insatta tror jag att testet var just det det som var avsett. För oss insatta besservissrar som redan äger världens bästa kajaker är det lite svårare att hitta något som passar förutom en flesidig prisning av just våran älskling men då skulle förstås resten av oss hugga som cobror. :)

Va??? Har du OCKSÅ Sveriges snabbaste kajak?

Jag tror snart att jag får övergå till att plädera för att jag själv faktiskt har Sveriges snabbaste flytväst, det kanske inte finns samma cementerade uppfattningar hos andra kanotister om att deras flytvästar är snabbare. Fast troligen har jag fel där...

Snyggt svar Siven! :)
Rakt o rätt resonerat...

Jag tror också att det är skitsvårt att göra alla nöjda i en test. Tänk er en test över hela cykelmarknaden där bmxer, downhillhojjar, motionsmtbs, citybikes, landsvägsracers, gubbcyklar, långfärdslösningar, liggcyklar, fixedprojekt osv... skall täckas. För alla sorters användare o pris & amibitionsnivåer... Puh? Fyra personer och en helg räcker inte heller där särsklit långt. Alla dessa cykelsegment har mer eller mindre snabba cyklar - för någon specifik användnig - och i förhållande till andra cyklar (den snabbaste racer är inte snabbare än bmx:en i grusgropen).

Ha "lagoma" förväntningar när ni läser tester!?! :)

Sen tycker jag att man kan fråga sig varför det är så intressant att just havskayaken skall vara snabb.

Möjliga svar:
- det är viktigt när man paddlar längs Norska kusten, då man måste hinna fram till nästa möjliga landstigningsplats innan tidvattnet/orkanen/tröttheten tar en
- det är viktigt vid paddling i grupp, då kan man dra ifrån de andra i gruppen (fast då paddlar man ju inte i grupp längre)
- det är viktigt om man ska försöka slå rekordet på Blå bandet
- det är viktigt om man vill använda samma kayak för turer som för maratontävlingar

Men annars?

Det är ju en strävan som finns i alla sammanhang där man tar sig fram med muskelkraft (och även med fossila bränslen...).

Antagligen har det att göra med att man vill kunna transportera sig så långt som möjligt på en långtur. Paddlingen är ju mycket, men faktiskt i huvusak en transport - och då försöker man åstadkomma denna transport så effektivt som möjligt.

Sedan kan de ju för all del konstateras att skillnaderna mellan olika kajaker inte ska överdrivas.

Samt att den som har en snabb kajak alltid har möjlighet att göra den långsammare om så önskas (knyt på en gran under eller efter kajaken t ex), medan den som har en långsam kajak har svårare att göra den snabb.

Helt klart är dock att olika kanotister har väldigt olika målsättning med sin paddling, och avseende hastigheten.

Utifrån att tiden även kan betraktas som en illusion, så kan man ju förstås ifrågasätta allt som har med snabba kajaker att göra (ja, faktiskt en hel del annat också då...).

Sen tycker jag att man kan fråga sig varför det är så intressant att just havskayaken skall vara snabb.

Möjliga svar:
- det är viktigt när man paddlar längs Norska kusten, då man måste hinna fram till nästa möjliga landstigningsplats innan tidvattnet/orkanen/tröttheten tar en
- det är viktigt vid paddling i grupp, då kan man dra ifrån de andra i gruppen (fast då paddlar man ju inte i grupp längre)
- det är viktigt om man ska försöka slå rekordet på Blå bandet
- det är viktigt om man vill använda samma kayak för turer som för maratontävlingar

Men annars?

Nej, det kanske inte är det viktigaste. Dock är det en av alla intressanta parametrar när man väljer kajak. Det är ju knappast en nackdel att den är snabb. Men testet fokuserade inte så mycket på just fart tyckte jag (utom just i rubriken). Dessutom hade dom ju inte med havsracers vilka är lite mer begränsade i sin kundgrupp.

Det är väl inte så intressant egentligen om man inte paddlar för motion, men nu var det ju det de drog på extremt mycket och därmed "lurar" eventuella lösnummerköpare eftersom det mer handlar om en normal havskajaköversikt, sedan att det fanns med en del snabba, absolut, men det fanns med ett antal som absolut inte skulle klassas som snabba också.

Så det viktiga i det hela var ju utifrån omslag och rubriksättning och därmed det första inlägget som startade tråden. Inte ifrån verkliga behov som är mycket mer varierade och som Peter Meurling svarade väldigt bra på ovan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
honkydory Outside i konkurs! Butiker och leverantörer 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg