OUTSIDE's kajaktest!

-PeterT
Har inte läst testen men...
Kanske testen var den sämsta testen i universum, men om du hade tyckt testen var bra och du då handlat en kajak efter en test i en tidning...
Jag vill inte säga att då är du dummast i universum, men på bra väg ;)
Jag antar att de vet att om de gör en test och om de skriver klar och tydligt bästa köp eller mest för pengarna så kommer de att få skit för det efteråt också.
Du kan endast få råd av tidningar,tester, kompisar och andra auktoriteter i slut änden är det du som paddlare som måste bestäma dig om vad du tycker och det kanske inte alls går stick i stäv i vad andra tycker.
Hitta en kajak uthyrare/säljar som har många olika modeller och provpaddla tills rumpan blöder. Hyr olika kajaker när du och dina vänner hyr för en helg prova testa. Vill man ha bra byggkvalite får du ju betala upp till 30000 kr och för vissa är det mycke pengar.
Om tester och sånt för man ta med en nypa salt endast uppmätbara värden är till nytta, så som ett tälts vattenpelare eller dyligt.
En test som du önskar vill jag se, du kan säker hjälpa mig att hitta den för du hade ju några exempel...
Kicka din kritik till tidningen i fråga för de vill nog gärna ha den, att skriva ett inlägg här utsidan och vänta sig total medhåll är lite naivt.
Men jag kommer inte att köpa tidning för kajaktesten skull efter den här tråden och det är ju jätte bra tack!
... eller vänta det känns som jag måste köpa tidning nu bara för att läsa testen.

Kan bara hålla med Betula pendula...

För övrigt:
Inledningsvis i testet nämns att det görs i samarbete med Friluftsfrämjandets testcenter för kajakar i Ljungskile vilka i övrigt sponsras av några tillverkare och leverantörer. Detta gör att utbudet inte blir 100% av den svenska marknaden. Därefter är det upp till testpatrullen att välja de kajaker de vill testa. I urvalet återfinns merparten nya modeller, men även några gamla referensmodeller.
Skall man ha en kajak som långfärdskajak tror jag inte att man är speciellt intresserad av att kajaken har hög teoretisk toppfart. Därför är inte farttester speciellt intressanta. De nämner i testet vilka kajaker som känns hyggligt lättdrivna. Tycker att detta räcker.

Visst kan man tycka att testkajakerna skall lastas till sitt idealdeplacement, men samtidigt använder många sina kajaker oftare olastade än långturslastade, så hur de är olastade är av intresse och det är troligtvis här de största skillnaderna mellan kajakerna märks.

Åter, jag tycker att testet gav mig bättre vägledning än många andra tester som har gjorts tack vare de olika kanotistprofilerna som jag kan identifiera mig med. Att ha 3-5 testpersoner med lika bakgrund ger inte speciellt mycket.

Så ska man sammanfatta kritiken egentligen så är det att de drar så otroligt mycket på omslaget och i rubriken på att det handlar om "snabba" havskajaker vilket sedan testet inte handlar om.

Och att man för nybörjaren Patrik borde låtit lasta vissa kajaker som han kände sig otrygg med för att få ett omdöme för hur han upplevde dem med last då som nybörjare det ofta kan vara intressant. Hellre köpa en lite rankare kajak och ha barlast i den första året än att år två sitta där med en pråm som känns tråkig resonerar jag.

Håller med till 100% trodde oxå testet skulle handla om "snabba" havskajaker! Å nybörjare är man ju inte efter några paddlingar! Brukar räcka med en "fikapackning" för att även en lite rank kajak ska bli hanterbar :)

/Janne

Subjektiva kajaktest kan komma fram till precis vad som helst beroende på den erfarenhet som utför testet. Den dag man använder mer "vetenskapliga metoder" som kan reproduceras och där man anger mätvärden för alla parametrar som är intressanta för att visa på kajakens egenskaper kommer jag köpa ett lösnummer jag med.

Hur fort går det......

Så ska man sammanfatta kritiken egentligen så är det att de drar så otroligt mycket på omslaget och i rubriken på att det handlar om "snabba" havskajaker vilket sedan testet inte handlar om. QUOTE]

Håller med om att är det som fattas, skriver man test av snabba kajaker så måste men väl testa det.
Är dock lite svårt att veta vad som är snabbt ibland när man pratar havskajak men måste väl testa både medel och toppfart. Man kan göra som tidningen Sea kayaker och testa motstånd via dator program i alla farter. Men det kanske räckt med en lite enklare test där de olika paddlarnas med utgångsläge från deras erfarenhet och kraft ger ett ungefärligt omdöme via Gps. En uppmätt bana på en eller två kilometer borde väl visa vilka farter som känns/är möjliga med respektive kajak. Skulle vara kul att se vad en erfaren racing paddlare har för åsikter om fart och ergonomi.
Håller även med om men borde ha valt lite andra kajaker om man läser snabba så borde de ha valt enbart den typen av kajaker som anses vara snabba och som är tänkt för motions/havs racing. Paddlar själv en North Shore Calypso som minst sagt långsam den har en fart runt 3.7-4.1 knop där den trivs men som med väldigt stor möda kan fås att gå lite fortare. Vid upp i ca 5 knop är det tvärstopp. Kan konstatera att jag paddlar betydligt snabbare i VKV Kåre vid ca 75 % kraft ca 4.7-5.5 knop och en topp på ca 6 knop, kul att veta för oss kajaknördar då man nästa alltid pratar om hur lätt/fort kajaken går./BL

Vi får göra ett eget test!

Alla vi som är här på utsidan kan väl göra ett eget test så klart!
starta upp inlägget Fart test så kan vi få lite kött på benen.
Alla kommer givetvis att få olika resultat beronde hur stark man är, med ändå så kan man få en vink om hur det står till med farten i kajaken. Ett måste för alla insnöade kajak freaks som alltid undrar vilken kajak som går bäst eller snabbast./BL

Jag har inte tidningen men blir nyfiken på kayaken på omslaget - ska det föreställa en snabb havskayak? utan kapell?

Det känns lite som om det kan bli jobbigt att säga emot den gubbe som sitter i...
Han hävdar nog att det är en snabb kajak och han brukar paddla den på havet, och oavsett vad han säger, så är det nog för många svårt att hänga med oavsett hur de väljer kajak.
Goggla på Oscar Chalupsky...

Omslaget har inget med kajaktestet att göra. Det finns en artikel i tidningen om surfskis (gubben på bild är 45 år och världsmästare på surfski).
Ifall man inte vill köpa tidningen kan man läsa den online efter ca två månader. De har nästan alla gamla nummer online.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
honkydory Outside i konkurs! Butiker och leverantörer 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg