Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt?

Tältet motsvarar prismässigt hälften av liknande HB. Trots det borde kvalitetskraven kunna ställas på ett vettigt sätt. Har man en fungerande kommunikation med sina kunder beträffande de tekniska lösningarna och övrigt ger det företaget mer förtroende. Övriga har en del därvid att lära.
Själv har jag en mångårig erfarenhet av alla möjliga fabrikat men ingen har haft ambitionen att mäta sig med Hilleberg. Inte ens min favorit Fjällräven som trots satsningar på tältsidan bevisar annat än att spela i division två.
 
Senast ändrad:
Köpte nyss ett nytt tält av Outnorth, Urberg Rapadalen. Regerade på hur tunt golvtyget är. Inte hunnit ut än och förhoppningsvis har jag fel. Mina tidigare tält har haft golv av mer pressening typ och helt enkelt varit tjockare. Men det kan kanske vara så att en annan inte hängt med i utvecklingen.
 
Köpte nyss ett nytt tält av Outnorth, Urberg Rapadalen. Regerade på hur tunt golvtyget är. Inte hunnit ut än och förhoppningsvis har jag fel. Mina tidigare tält har haft golv av mer pressening typ och helt enkelt varit tjockare. Men det kan kanske vara så att en annan inte hängt med i utvecklingen.

Tänkte samma sak senast jag uppdaterade mig på tältsidan, golvet var tunnare än ytterväggarna i det förra gamla tältet. Men efter att använt det är jag mycket nöjd. Utvecklingen har verkligen gått framåt!

Dock tror jag absolut att slitstyrkan är sämre på nya tunna dukar. Så att hitta en "mjuk" plats att slå upp tältet är nog viktigare nu. Med de gamla pressening-golven kunde man ju tälta på en spikmatta utan hål, det går nog inte med dagens tält.
 
Tunna tältgolv

Fabrikanterna måste väl söka hänga med i gramjakten. Dessutom vill de väl sälja footprints. Men samtidigt så har vävarna utvecklats och blivit starkare.
Det vore väldigt intressant att höra diskussionerna/övervägandena hos t.ex. Hillberg när det gäller materialvalen. -Vad vet de "egentligen" om materialens egenskaper och hur resonerar de när de väljer?
 
Själv har jag en mångårig erfarenhet av alla möjliga fabrikat men ingen har haft ambitionen att mäta sig med Hilleberg. Inte ens min favorit Fjällräven som trots satsningar på tältsidan bevisar annat än att spela i division två.

Känner mycket väl till Fjällrävens satsningar på tältsidan under senaste åren och är imponerad! Kan du komma med lite info om de senaste årens modeller som spelar i division två? Min bestämda uppfattning är att Fjällräven leder utvecklingen i norden med norska Helsport på andra och Hilleberg först på tredjeplats.
 
Framkant...?

Känner mycket väl till Fjällrävens satsningar på tältsidan under senaste åren och är imponerad! Kan du komma med lite info om de senaste årens modeller som spelar i division två? Min bestämda uppfattning är att Fjällräven leder utvecklingen i norden med norska Helsport på andra och Hilleberg först på tredjeplats.

Att dom leder utvecklingen är väl lite att ta i?
Nu först har dom gått över till "siliconbaserade" vävar med årets kollektion, vilket dom andra haft i åratal.

Deras nya modeller är väldigt lika Hillebergs, deras Abisko, som man drar upp baksidan på är ju ett "plagiat" på HB: Anjan...och deras Abisko/Keb endurance 4 liknar Keron/Kaitum GT.
Men inget fel i att kopiera bra idéer :)

Deras Abisko serie är mtrl mässigt i klass med HB:s "Yellow Label" men prislappen ligger på dom "rödas" :).
Tycker själv att deras Abisko Endurance 3 är Väldigt intressant, dock är prislappen aningen hög för det jag får tycker jag.

Sedan vilket märke som kom först med vilka nymodigheter kan vara svårt att sia om ibland.

Personligen ser jag det som betydligt bättre/stabilare om modellerna Inte ändras så ofta...det tyder på kvalitet och genomtänkta produkter.
Med det sagt så blev jag själv lite förvånad över att HB gick över till "amerikanska"(eller vad jag skulle ha sagt) stånghållare på deras tre säsongstält, men det ändras ju nu till nästa år har jag sett.

Back to Basic :)!
 
Känner mycket väl till Fjällrävens satsningar på tältsidan under senaste åren och är imponerad! Kan du komma med lite info om de senaste årens modeller som spelar i division två? Min bestämda uppfattning är att Fjällräven leder utvecklingen i norden med norska Helsport på andra och Hilleberg först på tredjeplats.

Normalt är det väl den som kommer med påståenden som går mot gängse norm (den kan så klart vara felaktig) som får vidareutveckla sitt resonemang :)
 
Senast ändrad:
Känner mycket väl till Fjällrävens satsningar på tältsidan under senaste åren och är imponerad! Kan du komma med lite info om de senaste årens modeller som spelar i division två? Min bestämda uppfattning är att Fjällräven leder utvecklingen i norden med norska Helsport på andra och Hilleberg först på tredjeplats.

Att hänföra HB till en tredjeplats tyder på okunskap. Att man kanske ogillar märket av olika anledningar är en sak men fakta är att man leder sedan flera år. Därmed inte sagt att inte andra utvecklas och till det bättre.

Något som berättar om seriösiteten är bl.a den gedigna information tekniskt och övrigt som HB ger och som övriga inte har ambition att göra.

En anledning till varför HB är ledande ligger i själva affärsidén. Man har inte ambitionen till diversifiering och sysslar inte med det mycket lönsamma segmentet kläder.

Istället är man fokuserad på företaget själ. Inte till att utveckla ett konglomerat av diverse produkter där tält är en av många. Därav styrkan och överlägsenheten.

Därmed inte sagt att FR, Bergans, Helsport, mm är på något sätt dåliga produkter. Men de spelar inte i samma division.
 
Men lite konstigt är det trots allt att ett Hillebergtält (rensat för lokal försäljningsskatt)
kan säljas billigare på andra sidan Atlanten? Eller är det inte så längre?
 
Nu har ju inte de nya FR Keb tälten funnits på marknaden i mer än ett halvår och därmed knappt blivit testade. Här är dock en recension på Akka Endurance http://www.gearinstitute.com/hiking/tents/item/fjall-raven-akka-endurance-2?category_id=733

Skulle inte tro att Keb serien är sämre i något avseende. Ville själv ha ett blått tält som i övrigt var lika hållbart och pålitligt som övriga toppmärken. Därav valet av FR.

Kundservice har alltid varit utmärkt. Inga problem med vare sig extra tältlinor eller frågor. Tälttilverkare lånar friskt från varandras konstruktioner och sporrar därmed varandra till än bättre modeller. Tidigare hade kanske FR problem med passformen medan Hilleberg hade sina tillkortakommanden med solblekta vävar.

På 2000-talet har båda tillverkarna ryckt upp sig och kan definitivt inte placeras i olika divisioner. Att sverige och norge släpper ifrån sig toppklass-tält är det ingen tvekan om.

Valet borde snarare handla om färg och modell.
 
Lägg inte för mycket tilltro till golven och ev golvskydd - de är inga parkettgolv utan ett golv av en mycket tunn plastväv som mest skyddar mot fukt och drag. priset på tältet spelar ingen roll - plasten e lika tunn och ömtålig ändå.

Ibland känns det som att folk glömmer bort det och tror att man kan lugnt och tryggt kan bete sig som hemma i tältet. Menar inte att TS varit oförsiktig men rent generellt tycker jag liknande diskussioner kan bli lite märkliga.

liggunderlaget i cellplast under golvet skyddar isf bättre än en presenning/footprint
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Helt otroligt av North Face garantier Bo och sova 8
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
vandrafjäll Mitt Sovsystem -40° Bo och sova 6
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
ricksteam Duger mitt tält? Bo och sova 7
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
daanzken Mitt första tält! Bo och sova 54
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Peaken Mitt Hilleberg Soulo Bo och sova 29
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
nermander Mitt blå ryggåstält på Rusta Bo och sova 13
adventure_transport Dal eller topp eller mitt emellan för att inte frysa? Bo och sova 14
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4
Matti Sy mitt eget Hillenberg.. Bo och sova 6
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
Vintefjell Behandla tältgolv Bo och sova 17
nilsj tältgolv Bo och sova 4
Almgren Byte tältgolv Hilleberg Stalöon Bo och sova 14
sladdis täta tältgolv Bo och sova 5
junwei Impregnering för tältgolv...? Bo och sova 10
mattiasbackman Laga tältgolv Bo och sova 3
päeng Tältgolv Bo och sova 2
Kajsa-Warg Höj & sänkbart tältgolv! Bo och sova 5

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg