Oskrivna regler

Vad tycker ni att det finns för oskrivna löparregler?
Skall man hålla till höger eller vänster vid möte?
Vem håller undan, den som springer snabbt eller den som springer långsamt?

Inte världens viktigaste frågor direkt men ibland undrar jag:)

Den som verkar piggast, oftast den som springer snabbast, ser till att vika undan anser jag.

Anser också att löpare håller sig till höger och följer högerregeln till motsats från de som går men i likhet med cyklister.

Den som verkar piggast, oftast den som springer snabbast, ser till att vika undan anser jag.
Verkar rimligt...
Anser också att löpare håller sig till höger och följer högerregeln till motsats från de som går men i likhet med cyklister.
Det verkar som om de flesta tycker så men själv är jag grymt skolad i att jag som fotgängare håller till vänster! Men jag är beredd att böja mig för majoriteten:)

Det verkar som om de flesta tycker så men själv är jag grymt skolad i att jag som fotgängare håller till vänster! Men jag är beredd att böja mig för majoriteten:)

Du är fel skolad (och tyvärr inte ensam om det).

Enda gången som fotgängare skall hålla till vänster är när de går på en väg utan gångbana. Annars är det "högertrafik" som gäller även för fotgängare.

Enda gången som fotgängare skall hålla till vänster är när de går på en väg utan gångbana. Annars är det "högertrafik" som gäller även för fotgängare.

Haha, allvarligt, finns det regler för detta?

Eller är det bara konventioner?

Senast ändrad:
Lärde mig segla innan löpning och skidåkning blev en träningsform. Jag har lärt mig att "upphinnande båt väjjer" och "båt i yrkestrafik har företräde". De funkar bra i skid- och löpspår. Dvs översatt: den som kommer ikapp dig får leta ny väg (sedan kan man hålla till höger så gott man kan) samt möter du någon riktigt snitsig skidåkare i en korsning (och du är glad amatör som jag) så får den skidåkaren hasta på före. Har funkat bra hittills...

"Gäller" är alltså liktydigt med vad Nermander tycker. På blandade gång- och cykelvägar gäller nämligen ingenting alls för fotgängare, dvs. frågan är överhuvudtaget inte reglerad.
Ett lämpligt vägledande antagande är att cyklister i allmänhet är hänsynslösa idioter.

På rena gångvägar är frågan istortsett ointressant. Som löpare gör man väl det som vållar minst obehag för andra.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg