Orden och dess betydelse

Hmm, om en ryggsäck inte är en väska så behöver vi ett nytt ord som inkluderar både ryggsäckar och väskor, samt eventuella andra besläktade anordningar för att stoppa prylar i och bära med sig.

Hmm, om en ryggsäck inte är en väska så behöver vi ett nytt ord som inkluderar både ryggsäckar och väskor, samt eventuella andra besläktade anordningar för att stoppa prylar i och bära med sig.

Jasså trodde att orden säck och påse redan fanns....
//J

En bra väska skall väl ha axelrem och är den för rymlig bör den ha hjul så att den går att släpa efter en på stationer och flygplatser.
Alla ord till ett kanske inte blir så bra: två exempel. ..."skicka lite typ" (vid bordet). Än värre om vi förenklar till sk-t. "Önskar någon mera sk-t?" (fortfarande vid bordet...)
Kebnekajsa det är inte funkis ens nära träsket...men vad var det din far hette nu?

Däremot är det väl så att man behöver inte definera zoololigiskt riktigt, när man just skyddat sitt barn från "vad det nu var", nu är det dött....

Kvinnors handväskor är ett mysterium för den klassiska fysiken då de förefaller ha ett större innermått än yttermått. (?)
/RJ

Kvinnors handväskor är ett mysterium för den klassiska fysiken då de förefaller ha ett större innermått än yttermått. (?)

Bah, har du aldrig hört talas om "bag of holding"?

Men annars är ju min inställning att en ryggsäck är en typ av väska. Men om man nu ska ha hjälp med ryggsäck så är det ju ganska dumt att be om hjälp med att hitta en väska. För då kommer man ju få en massa tips om väskor som INTE är ryggsäckar.

Det handlar ju om att vara "lagom" specifik.

Skickar du iväg nån till brädgården att köpa "skruv" så är sannolikheten ganska liten att du faktiskt får just den typ av skruv du ville ha.

Samtidigt ska man ju inte vara för specifik, för då har man ju liksom redan bestämt vad man vill ha.

Har du någon gång kollat vad en tjej kan få ner i en handväska? Jag kan lova att man klarar sig lika bra med en fullproppad handväska som med de prylar som lättpackarna tar med sig ;)

Dessutom kan man ha handväskan på axeln, även om det ser riktigt fånig ut.

/Karolina som föredrar ryggsäck (och bara har en ärvd handväska som kanske får följa med ut i framtiden när jag blivit tant)

Underbar kommentar! Har inte skrattat så på länge. Berättade jag det här i fikarummet skulle jag nog bli dräpt, av de kvinnliga fikarumsbesökarna. :)

/RJ

Mmmm, det här måste nog studeras närmare. Ett faktum är det.

En bra väska har 2 axelremmar så man kan bära det man behöver bekvämt på ryggen. Om det är riktigt lite som man skall ha med sig använder man sig av ficka. Ett sämre alternativ är bagar men har de en vettig axelrem kan de gå an. Har man så mycket att man måste ha grejerna i en väska med hjul tar man en större ryggsäck. Bär man väskor i handen är man handikappad och blir i värsta fall ap-armad och sne-ryggad. :)

Mvh
Peter P.

Bah, har du aldrig hört talas om "bag of holding"?

Nix, faktiskt inte. Gångerna jag spelat rollspel i min ungdom kan räknas på ena handens tummar.

"In the Dungeons & Dragons roleplaying game, a bag of holding is a popular magical item, capable of containing much more than is expected. It has been used in many other roleplaying games since its introduction."

Smart! :)
/RJ

Lättklädda eller lättfotade... när man inte är singel så är nog de lättklädda att föredra före de lättfotade. (Om man nu inte är fotograf, då vill man gärna ha lättfotade tjejer.)

Apropå ord och deras betydelse alltså:)

På den tiden då det inte fanns så stort urval när det gällde friluftskläder kom det sig att en ung dam hade anmält sig till en färdledd vandring med STF.

Hon dök upp i nya matchande kläder, anorak, byxor, tröjor, mössa, blusar, strumpor ... allt gick i brunt. Färdldareren kunde inte låta bli att kommentera hennes kläd och färgval annt än med att "Brunt tycks vara din älsklingsfärg".

Hon svarade "Nej jag avskyr brunt och var tvungen att köpa nytt och låna ihop för att kunna följa STF klädråd". Färdledaren såg ut som ett stort frågetecken.

"Ja det står ju i reseinformationen att man ska ha väl burna kläder."

Så mycket kan orden betyda för en legasteniker.

Finns det fler här än jag som reagerar när någon skriver väska och menar ryggsäck?
Som barn fick jag lära mig att det fanns res-, hand- och axelremsväskor. Medan det fanns päron-, ramryggsäckar och koltar som bars på ryggen med två axelremmar. På sjuttiotalet tillkom så höftbältet och sedan de ramlösa....
Fler??
//J

:)

Nu när tråden redan har spårat ur på klassiskt Utsidan-vis, så kanske det är för sent att tillägga...

Jag *tror* att användningen av väska för ryggsäck kommer från vårt östra grannland. Dvs vad som låter konstigt här skulle vara naturligt där...

Rätta mig gärna om jag tar miste..?

//J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg