Optimuns Nova vs Primus Omnifuel vs Trangia med X2 osv

Efter att ha läst diverse trådar om matlagningskapaciteten i Trangia 25, om problem med förgasningsrör i diverse kök samt Urbans recension av X2-brännaren i Trangia (inlägg #28 här http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60190&highlight=trangia+multifuel&page=3 ) så har jag förstått att

1) Trangia 25 funkar bra upp till max 3 (4?) pers, sen blir det till att vänta på maten pga begränsning i kastrullstorlek
2) Trangia funkar utmärkt med gasolbrännare vår, sommar och höst
3) Trangias X2 brännare fungerar utmärkt, men Urban sparar den till minusgrader bla för att det först då är någon tidsbesparing

Jag som inte kan bestämma mig för om jag skall uppgradera min Trangia 25 med gasolbrännare eller X2 funderar även på att skaffa ett Omnifuel eller Nova/Nova+

Jag hittar recensioner på Nova/Nova+ men inga på Omnifuel. Det är bägge koppbrännare (har jag förstått) och därmed robusta men

4) Hur står sig Omnifuel gentemot Nova/Nova+ - är det ett plus att kunna köra gas+flytande på samma brännare, eller är det bara överkurs?

För att ha fullast möjliga valfrihet - bör jag uppdatera Trangiat med en gasolbrännare (billigt) + skaffa en Nova eller Omnifuel (och i så fall vilken) ELLER bara skaffa en X2 till Trangiat?

mvh / Michael

Att kombinera bensin/fotogenbrännare med separat gasolbrännare till Trangiat är ett bra alternativ, eftersom gasolbrännare till Trangia är så pass billiga i sammanhanget. Det är väl bara i specialfall som man nödvändigtvis måste kunna köra gasol och flytande bränsle i en och samma brännare, t.ex. om man är på en lång resa och vill ha maximal flexibilitet.

Om du hittar en bensin/fotogenbrännare som du gillar bättre än en multibrännare som tar även gasol, så kan du alltså med gott samvete köpa bensin/fotogenbrännaren enligt min mening. Så resonerade jag när jag köpte kök för länge sen. Jag har Optimus Explorer i Trangia, plus att jag kör med ett separat gasolkök vid andra tillfällen för att spara vikt. Explorer är en hattbrännare och sådana är mycket tysta, det är väl bara Trangias spritbrännare som är tystare. Explorer säljs inte längre och jag vet inte om det överhuvudtaget säljs hattbrännare till Trangia längre. Explorer har tre olika munstycken för bensin, fotogen/diesel respektive sprit. Jag kör bara med bensin, för det är för meckigt med de andra bränslena tycker jag.

Har du kommit fram till vilken av Nova, Nova+, Omnifuel och X2 du gillar bäst?

Just nu skulle jag undvika Novamodellerna, se tråd om packningar i Nova+. Mitt intryck är att optimus har fått problem med kvalitetskontrollen...

Ett väl fungerande Nova är däremot ett bra kök, bättre på finmatlagning än omnifuel enligt min mening (sparlågan).

Ska man mest smälta snö så spelar det mindre roll och Omni har både hög kapacitet och bra kvalité.

...skulle överväga att dumpa trangiat och köra ett Omnifuel året runt, gas på sommaren och flytande på vintern...om du inte har höga krav på bränsleekonomi, då är ju trangias vindskydd bättre än foliebindskydden till omni och Nova...

Förresten, om du måste ha Trangia, så funkar X2 rakt av, utan modifieringar. Annars är joru's råd att dumpa Trangiat och köra Omnifuel ett bra råd.

Kanske

är det 4;5 literskastrullen du menar? För att laga mat i den med tryckköksbrännare bör man inte ha kastrullen så högt som med alkoholbrännare och kastrullstöden i övre postion i Trangias vindskydd. Dvs avståndet mellan brännare och kastrullbotten skall ned till ett par cm.

Man kan lösa det med tre skruvar och muttrar på ömse sidor om toppytan i undre vindskyddet som man placerar kastrullen på. Ett löst yttre vindskydd förbättrar bränsleekonomin och snabbar på uppkoket.

Thure

Packa hela köket i 2,5l lägergrytan och du kan gå upp till 7 p kok i ett tag.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
perdavid Tystbrännarhatt Nova, svårt med funktionen? Kök och brännare 6
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
Polar300 Dawg-A-Nova silent cap - provkörd... Kök och brännare 39
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
mandaax optimus nova Kök och brännare 130
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
Sarano Optimus Nova+ O-Ringar Kök och brännare 41
JimmyG Primus MultiFuel EX VS Nova+ Kök och brännare 13
spokane Småputtra på Nova? Kök och brännare 10
angerheim Effekt med Nova Kök och brännare 16
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
arj_gbg Pump till Nova brännare Kök och brännare 4
Johan Höglund Nova eller Nova+ Kök och brännare 5
Johnboy Improvisera veke till NOVA Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
VH Omni Fuel vs XGK EX vs Nova Kök och brännare 15
johanniska Nova slår sig? Kök och brännare 1
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
fredric_verklig.se Nova kök till Trangia.. Kök och brännare 11
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
hedencrona problem med nova Kök och brännare 1
dizable Strul med NOVA Kök och brännare 6
Mz Nova problem? Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
tiddelipom Nova eller Omnifuel??? Kök och brännare 3
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
havskayak Ang Nova Kök och brännare 14
realout Omnifuel eller Nova? Kök och brännare 3
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
b1ff Trangia och Nova, var ska jag borra? Kök och brännare 7
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Mickexxx Piezo till ett Nova Kök och brännare 1
Mz Optimus Nova Kök och brännare 8
Hertz Trasig pump till nova Kök och brännare 4
Vandrande Lo KÖK NOVA Kök och brännare 1
pernillan Bensinåtgång Optimus Nova Kök och brännare 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg