Trangia - behöver jag mer?

Jag använder aldrig mitt Trangia längre. Tycker toppmonterat pocketrocket har funkat både då jag är själv och med familjen. Är vi flera blir det större/flera grytor. Mycket vikt sparat på detta vis. Vindskydd kan improviseras och behöver inte väga många gram. Toppmonterade kök brukar vara billiga också.

Skulle jag göra om köpet idag så är det möjligt att jag skulle valt något stabilare gaskök med slang. De är så lätta nuförtiden och de funkar bättre med halvtomma behållare. På vintern borde de funka bättre också (förvärmning av gasen).

Det varandes sagt så är Trangia ett utmärkt kök. Blåser det mycket är det ju också väldigt praktiskt, men vill man spara vikt finns bättre och billigare alternativ tycker jag.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Jag har toppmonterat, ett EtaExpress när jag är är själv och ett Trangia 27 när vi är två. Funkar jättebra tycker jag men för tre pers går det utför direkt :)

Trangia är i mitt tycke ett mycket bra kök och med gasoltillsatsen blir det ännu bättre. Det är visserligen varken det minsta, lättaste eller billigaste alternativet men det är enkelt, stabilt och stryktåligt. Och med det förbehållet att man inte kan använda gasoltillsatsen när det är kallt så fungerar Trangia i alla lägen som en vanlig friluftsmänniska normalt kan befinna sig i.

Om du frågar mig så är Trangia 25 onödigt stort om man bara skall laga mat till en eller två personer. Det är i och för sig sant att om man är två så är stekpannan till 27:an i minsta laget men med lite tålamod i bagaget brukar så'nt fixa sig ändå.

Det där att gasol inte kan användas när det är kallt är en rejäl överdrift:

http://www.fjaderlatt.se/2010/01/canister-vs-white-gas-in-winter.html?m=1

Edit: la till url.

Senast ändrad:
Säg det till min kompis som lämnat sin Kap Arctic och satt på älgpass i nån minusgrad och knappt fick kaffevatten. Han blev rätt förvånad över hur dålig fart det var i den ganska nya Trangiabrännaren som funkar bra alla andra årstider. (Jag vet att man kan fippla, fixa och trixa och jag kör själv gas men funderar på fastbränslekök för vinterbruk).

Det där att gasol inte kan användas när det är kallt är en rejäl överdrift.

Vid nollan och tät dimma kan även spritkök bli dåliga på att levera värme, därför bl a finns vintertillsats till containerköken.
Med bensin eller fotogenstormkök funkar det även under tvåsiffriga minusgrader. Givetvis finns det både 25 och 27 i friluftsgarderoben, 2,5l lägergrytan är bra till många och snösmältning.

Några minusgrader har jag aldrig haft problem med. Kanske var det fel gas? Det ska vara minst 20% propan. Att hålla gastuben hyfsat varm är ju också viktigt. Kanske hade han suttit riktigt länge och tuben var lika kall som luften.

Man måste lära sig hur campinggasol fungerar i kyla och att trycket avtar fort när man kommer under nollan är inte unikt för trangia med gasol. det fins trix emot detta också.

Kör man med sievert gasolflaskor 2206 och 2208, normalt avsedd för handhållna gasolbrännare så klarar man värmen även i -30 grader C, ja med böket att flaskan inte har bra formfaktor utan man måste gräva hål i underlaget mm. samt är dyr och inte hittas överallt utan måste kanske beställas (hos järnhandeln)

eller så får man titta efter lämplig MF-brännare som används separat eller med adapter i trangiaköket - men då går vikterna genast upp med ett antal hundra gram

Kör själv Trangia 27-UL med gasoltillsatsen. Utmärkt till två personer i de flesta fall. Har det mest vid tillfällen när jag bara behöver laga mat till mig själv. Är vi två åker 2,5-liters lägerkitteln med. Även om man kan laga det mesta i 1-liters kärlen så är det svårt att ex. koka pasta för två i dem. Lägerkitteln tar inte så mycket våldsamt extra plats, om man förvarar ex. maten i den.

Inte den lättaste lösningen, men helt klart prisvärd och praktisk om man ska laga mat och inte bara koka vatten till torrfodret.

Köpte själv det stora trangiat då jag såg långsiktigt att vi så småningom e ute hela familjen :)
blir väll mest dagsturer och man kan ju välja vilja grytor man har med sig?

Tycker det e stabilt och funkar riktigt bra. Nu köpte jag mitt på en rea också så fick 25 köket med gastillsatsen väldigt billigt. Har ingen erfarenhet av de toppmatade men de verkar ju smidiga med tanke på vikten.

Men som alla säger bottnar allt i hur många ni är och om man bryr sig om vikten eller inte.
Tror inget kök e bättre än det andra om man bortser vilka behov man har ;D

man kan alltid smyga med sig en toppbrännare som reserv om man ändå har campingasolflaskor som bränsle - och prova hur det fungerar.

toppbrännare behöver inte vara speciellt dyra för att prova ut konceptet sas. och se om man trivs med det eller inte.

det man kommer att stöta på är vindkänsligheten om man inte kan skärma tillräckligt och balansfrågan när man använder toppbrännare - iofs. åtgärdsbart i många fall men med trangian har man båda sas. gratis och utan extra ansträngning.

när man tittar på köksvikter så skall man inte bara titta på själva brännardelen utan allt annat som ingår för matlagning och då blir viktskillnaderna genast mindre mellan olika system.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 44
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17
avslutmedlemskap0904 Trangia 27 Kök och brännare 2
Stolpe76 Äntligen Trangia webshop Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Trangia triangel och plåtmugg Kök och brännare 1
Stolpe76 Trangia X2 bränslen Kök och brännare 14
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg