Omnifuel & ljudvolym ?

Att Primus "multifuel" låter som en jettmotor har man ju läst men är det något som har förbättrats (minskats) till nya "Omnifuel" ?

//Henrik

Ja

cliffhanger; sa:
Att Primus "multifuel" låter som en jettmotor har man ju läst men är det något som har förbättrats (minskats) till nya "Omnifuel" ?

//Henrik

Det är stor skillnad. När man ställer kastrullen på köket minskar volymen till ett lågt brusande som inte stör alls (utan kastrull låter det som alla koppkök d v s mycket). Dom har fått till det helt enkelt.

J

Re: Ja

joru; sa:
cliffhanger; sa:

//Henrik

Det är stor skillnad. När man ställer kastrullen på köket minskar volymen till ett lågt brusande som inte stör alls (utan kastrull låter det som alla koppkök d v s mycket). Dom har fått till det helt enkelt.

J
Hur är effekten på Omnifuel med gas? Har de fått till det också? På MFS är ju effekten inget vidare med gas men utmärkt med besin.

Re: Re: Ja

Raskesven; sa:
joru; sa:
cliffhanger; sa:

//Henrik

J
Hur är effekten på Omnifuel med gas? Har de fått till det också? På MFS är ju effekten inget vidare med gas men utmärkt med besin.

Ingen aning, jag har bara sett den med fotogen, som har bra effekt.

J

Test på webben?

Jag läste ett test någonstans, troligtvis på webben, och av koktidstabellen så kunde man utläsa att effekten t.o.m. var något bättre för gas än för bensin.

Jag kan inte hitta testet just nu men jag tror att det kan ha varit Outside Magazine.

nya?

alla omnifuel som säljs (från primus, det kan ju ligga gamla i butik) nu säljs med den nya slangen som skall fungera bättre.

vad är nya omnifuel?? har de modifierat själva köket oxå? det jag har låter ju i alla fall så öronen blöder (något överdrivet).

/einar

Re: nya?

naturvägledaren; sa:
alla omnifuel som säljs (från primus, det kan ju ligga gamla i butik) nu säljs med den nya slangen som skall fungera bättre.

vad är nya omnifuel?? har de modifierat själva köket oxå? det jag har låter ju i alla fall så öronen blöder (något överdrivet).

/einar
Jag utgick ifrån att med "nya Omnifuel" menas att Primus Omnifuel är deras nya kök relativt MFS, inte att det handlar om ett "Omnifuel II".

Re: Re: nya?

Raskesven; sa:
naturvägledaren; sa:

/einar
Jag utgick ifrån att med "nya Omnifuel" menas att Primus Omnifuel är deras nya kök relativt MFS, inte att det handlar om ett "Omnifuel II".

Så fattar jag det oxå. MFS låter som ett reaplan. Inte Omni. Vet inte om det köket jag såg hade ny slang, några läckor hörde jag i alla fall inte talas om. Annars läckte ju Nova i kopplingen ? (förvirrad! :) )

J

Re: Re: Ja

Raskesven; sa:

De säger själva i manualen (eller vad man skall kalla häftet) att gas är det bränsle som fungerar bäst med köket.
På tal om bränsle, kan man köra det på sprit? OMNIfuel är ju ett ganska pretentiöst namn...
:)

Det hade varit intressant att se ett test där man även har mätt ljudvolym på olika kök.

Re: Re: Re: Ja

boran; sa:
...På tal om bränsle, kan man köra det på sprit? OMNIfuel är ju ett ganska pretentiöst namn...
:)

Det hade varit intressant att se ett test där man även har mätt ljudvolym på olika kök.
Instämmer; ljudvolymen är en viktig faktor som testen försummar.

Efter att jag skaffade MFS när det kom så kontaktade jag utvecklingschefen på Primus och frågade om det gick att anpassa köket till att klara även sprit. Svaret jag fick var att det gick om man bytte ut jetskruven (den skruv med hål i som bränslet strömmar upp ur i köket) till en skruv med ganska stort hål i, större hål än i skruven som är anpassad för fotogen. Men de fick inte tillstånd (vem som ger tillstånd vet jag inte) att saluföra det till allmänheten, eftersom olyckrisken ökar. Tanken med det var att om folk använde alkoholskruven till alkohol, en skruv med stort hål, och sedan inte bytte skruv utan bara växlade till bensin så skulle det flöda alldeles för mycket bensin. Däremot gavs jag möjlighet att efter personligt samtal få en sådan alkoholskruv. Jag struntade dock i det. Jag antar att samma sak gäller för Omnifuel.

japps

men kan köra det på gas, sprit, bensin, fotogen, disel osv i stort sett alltings om rinner och brinner.
man måste dock byta mustycke för de olika bränslena, och man får med munstycken (3st) som passar alla bränslen när man köper köket.

/einar

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
joakimkarlsson1022 Lågor i absiden? (Omnifuel) Kök och brännare 10
fotojocke Omnifuel va nått med mindre ljud??? Kök och brännare 17
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
Mezzner Reservdelar Omnifuel Kök och brännare 12
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
mBengtson Dekomprimera bränslebehållare till Omnifuel Kök och brännare 2
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Banankontakt Kärvande avstängningsventil Omnifuel Kök och brännare 2
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
Urwaldjaeger Primus Omnifuel med Trangia adapter Kök och brännare 20
j.alander Omnifuel läcker (?) Kök och brännare 18
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Christer.F Vikt primus omnifuel. Kök och brännare 16
hannulan Omnifuel - storlek på munstycken Kök och brännare 3
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
Staffan Andersson Omnifuel-läckage Kök och brännare 6
fremag Primus Omnifuel monterat i Trangia Kök och brännare 5
mgus Optimuns Nova vs Primus Omnifuel vs Trangia med X2 osv Kök och brännare 6
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
mikva Primus Omnifuel - kärvande reglervred? Kök och brännare 10
nilkas Problem med Omnifuel Kök och brännare 20
klabroy omnifuel pakettering i ryggan Kök och brännare 19
jeppe78 Omnifuel vs ETA power MF Kök och brännare 13
skogsvakt frågor kring använding Omnifuel Kök och brännare 22
angerheim Omnifuel till triangan Kök och brännare 6
Joakim Ambrosson Omnifuel som inte går att stänga av Kök och brännare 9
Lystorp Dålig effekt på Primus omnifuel Kök och brännare 14
niwa Omnifuel - bensinspill Kök och brännare 15
bensson Hur monterar jag värmereflektorn på Omnifuel? Kök och brännare 2
diamondsutra Omnifuel och bräsle Kök och brännare 32
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
hvidt Montera Primus Omnifuel i Triangiakök Kök och brännare 13
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
Skattletaren Olika munstycke på Omnifuel Kök och brännare 3
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
callespang Kastruller till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
MLind OmniFuel i Trangia 25 Kök och brännare 11
Stekpanna till omnifuel Kök och brännare 11
Trangia och Primus Omnifuel Kök och brännare 9
lindhor Omnifuel och T-röd/Tenol? Kök och brännare 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg