Omknytning i ankaret

Det verkar finnas gott om kunskap här på utsidan, har haft nöjet att följa diskussionerna under lång tid. Nu har jag dock en fråga som jag tror att expertisen här kan ge ett svar på :)

Det har uppstått en diskussion kring vad man gör när man sportklättrar och kommer upp till ankaret innan man börjar knyta om. Hur man inledningsvis fäster sig i ankaret.

Jag tror vi alla inledningsvis har lärt oss att använda en slinga, fästa den i selen i säkringsloopen med ett lärkhuvud och sedan koppla in oss med en låskarbin i ankaret. Jag har dock börjat använda repet i högre grad och koppla in mig med en låskarbin och ett dubbelt halvslag. Det uppfyller alla rekommendationer vad jag vet och förenklar situationen tycker jag. Min klätterpartner har reagerat och känner sig inte helt trygg med hur jag gör, att jag använder mitt rep till samtliga punkter.

Nu är mina frågor som följer:

1. Finns det en risk att jag använder mitt klätterrep (enkelrep) som båda punkterna (i ankaret och ned till personen som säkrar), dvs finns det t ex en risk att om det dubbla halvslaget på något sätt släpper att det kan påverka hur jag säkras av personen som säkrar mig?

2. Finns det en risk i att knyta in sig med slinga, dvs t ex om man faller eller en punkt i ankaret släpper att ett kort fall i statisk slinga och säkringsloop kan innebära fara?

3. fördelar, nackdelar, vad skulle ni rekommendera.

Jag använder idag en blandning, men tycker det är lite knöligt att stå och pula med slinga och har en tendens till att använda ett dubbelt halvslag om jag står lite dåligt. Finns det däremot övertygande argument för det ena eller det andra, så är det viktigt för mig att arbeta aktivt med säkerheten och ändra mitt beteende. Hoppas det finns åsikter om detta. Övertygat om att det gör. Var inte rädd för att slänga in lite siffror också, allt för att övertyga mig om hur man ska tänka :)
 
Min första reflektion är att din metod blir svår om ankaret är byggt så att man inte kan föra igenom dubbelvikt rep. I det läget, med slinga, så krokar man ju in slingan och knyter sedan loss repet, så att man kan föra igenom änden. Gör man det med din metod så faller man. Jag vill hellre ha en metod som fungerar varje gång.

Förutom det ser jag inga farligheter med din metod.

Vad gäller fall i korta slingor så är ju det farligt, men den stora faran undviks genom att man håller slingan belastad. Däremot är det ju, som du säger, inte bra om ankaret ger sig. Men i ett välbyggt ankare, med slingan klippt i den nedre bulten, torde chockbelastningen bli ganska liten. Fast jag skulle gärna se siffror på det. Klipper man slingan i den övre bulten, och den fallerar, så har man nog god chans att slingan går av.

Personligen har jag en nylonslinga i säkringsloopen, med en twistlockkarbin i andra änden. Om den inte räcker så förlänger jag med quickdraws. Twistlockkarbinen är skitenkel att jobba med, så det går snabbt och smidigt att klippa den i ankaret. Nylonslingan är aningen mer dynamisk än dyneema och sånt, och än så länge har jag inte störts av att den tar lite mer plats.
 
Det är klart att om ett dubbelvikt rep inte går igenom så får man tänka till, vilket man i och för sig får göra i den situation oavsett hur man klippt ankaret. Då kanske man kan plocka fram slingan :)

Det med att falla i kort slinga oroar mig lite. Det är inte helt ovanligt att man hamnar på en hylla eller liknande avsats och ska knyta in i ankaret. Har man slinga i då är den sällan belastat. Ett fall,snublande mm där lär vara farligt. Har för mig att fall i statiskt material en bra bit under faktor ett är lika med faktor två fall i dynamiskt rep eller mer, men jag kan ha fel. Och det blir lätt hög faktor eftersom slingorna är så korta. Samma i ett dynamiskt rep lär däremot vara långt säkrare.

Även om jag inte än så länge är multi pitch klättrare, så har jag också för mig att det är oerhört vanligt att knyta in sig på stand med dubbelt halvslag i ankaret, att det t ex är att föredra om samma person leder samtliga pitcher. Då borde det ju vara helt ok på en vanlig sportklätterled att göra samma sak!?
 
Om jag hamnar på en stoooor hylla där jag hade känt mig lugn utan säkring, så tycker jag det känns okej att stå med slingan slack. Om jag hamnar på en liten hylla där ett fall är en möjlighet, ser jag till att hålla slingan sträckt, även om det kanske är lite obekvämare att hänga i selen än att stå upp.

Det du säger om fallfaktorer är inte rätt, men slutsatsen är rätt. Fallfaktor 1 i dyneemaslinga är inte bra alls, samma sak i repet är "ingen fara".

Och jodå, din inknytning tillämpas i ofta multipitchsammanhang. Som sagt, min enda invändning är att det inte fungerar om man behöver ha loss repänden för att komma igenom ankaret. Förutom det är din metod helt schysst, i mina ögon. Men det finns gott om mer erfaret folk här, och det vore kul att höra deras synpunkter också.
 
Senast ändrad:
Jag använder repet mycket när jag bygger och kopplar in mig. Lägger oftast dubbelt halvslag i en skruv som sitter i loopen och låter repet löpa genom standen. Fungerar utmärkt. Snabbt, enkelt, lätt att justera i längd.

tim
 
"Normen" säger att du ska nå det dubbla halvslaget eftersom det finns risk för att det ska glida när du använder det på tex stand eller i räddningssammanhang. Jag använder själv sällan repet i toppen på sportankare utan kör med antingen en cowtail eller några qd beroende på hur det ser ut. Beroende på vilken sida du tar rep ifrån så har du då 2-3 punkter som du sitter i även om du kan åka på ett fall i repet/slingan.

Använder dock på multipitch nästan altlid egna repet med ett dubbelthalvslag istället för att ha ytterligare en pryl i selen både på trad och sportleder.

Risken för nybörjare med att använda repet är såklart rent pedagogiskt att din säkra punkt ser likadan ut som det du ska koppla igenom, men så länge du har koll på det är det inga problem.

Nackdelen har redan nämnts då du inte kan använda loop/skruvis utan måste trä och knyta om inknytning.

När jag håller kurser lär jag bara ut den där man knyter in sig igen och använder en cowtail, just för att den alltid fungerar och är bombsäker även på replängd, topprepning, osv... Själv blandar och ger jag vid varje tillfälle nästan ;)
 
Ja, jag känner mig ju säker på mina knutar och har sportklättrat ett tag. När det gäller dubbelt halvslag som glider, så har jag läst mig till att det fram för allt gäller om du inte har stramat åt knuten. Har du väl stramat åt den, t ex genom att belasta den med din vikt, så ska det 700-800 kilo till och då är det oftast repet i knuten som börjar ta skada. Knuten rör sig inte.

Sedan tycker jag det finns en pedagoisk vinst i att man som klättrare kan klara sig utan den där slingan, ifall man tappar den eller helt enkelt har glömt att sätta den på selen. Jag säger inte att man behöver klättra så varje gång, men det är bra att ha ett kunskapsförsprång när avvikelser händer, när man saknar slinga och har slut på qd's. Och då kanske man är trött och huvudet mal lite långsammare. Bra att tidigare ha testat utan.

Men det är väl gamla visan att inledningsvis är det bäst att lära ett sätt. Sedan är det bra att lära sig fler för att kunna anpassa sig till olika situationer. Tror det var en av åsikterna i en tidigare tråd om jämviktad ankare.

Tänk så roligt man kan ha med rep! ;)
 
En grej är att ha en 120 cm slinga lärkad i selen med en överhandsknop mitt på, då kan man enkelt justera längden om du har karbinen närmast dig om överhandsknopen. Alltså, vad är det vi pratar om? Klart du kan använda slinga, quickdraws, repet, lite repsnöre eller bara hålla riktigt hårt i en jug.. alla sätt är bra så länge du gör det säkert. "Om man faller i en slinga",, faller du när du klättrar? Faller du verkligen när du skall koppla igenom ankaret? "Dubbelt halvslag glider".. dubbelt halvslag glider tills det är åtdraget, sedan sitter det... Slår du dubbelt halvslag mitt på repet (som när du kopplar in dig i ett ankare) kan det bara glida tills det sitter åt. Det enda farliga med dubbelt halvslag är nära änden om halvslaget glider av från karbinen.
 
En grej är att ha en 120 cm slinga lärkad i selen med en överhandsknop mitt på, då kan man enkelt justera längden om du har karbinen närmast dig om överhandsknopen. Alltså, vad är det vi pratar om? Klart du kan använda slinga, quickdraws, repet, lite repsnöre eller bara hålla riktigt hårt i en jug.. alla sätt är bra så länge du gör det säkert. "Om man faller i en slinga",, faller du när du klättrar? Faller du verkligen när du skall koppla igenom ankaret? "Dubbelt halvslag glider".. dubbelt halvslag glider tills det är åtdraget, sedan sitter det... Slår du dubbelt halvslag mitt på repet (som när du kopplar in dig i ett ankare) kan det bara glida tills det sitter åt. Det enda farliga med dubbelt halvslag är nära änden om halvslaget glider av från karbinen.
Alla sätt är bra så länge du gör det säkert. Det var min attityd från början, men eftersom min partner hade en oro som jag inte helt fattade, så var det bättra att fråga om någon annan hade erfarenhet eller kunskap som motsvarade den oron, om det är en rejäl fara eller en sådan som vi kanske lite för ofta kokar ihop i våra huvuden.
Tanken var väl just att det finns många olika sätt. Även om alla får lära sig en och samma på någon kurs, så finns det inte en sanning eller en knut som är lösningen på allt.

Tack för alla funderingar! :)
 
En kamratkontroll skall göras för att kontrollera den andre så att det inte görs några fel. Det finns som många vet om flera olika knutar att knyta in sig i. Ibland när jag märker att min kompis vill göra kamratkontroll så byter jag knut, bara för att se om personen verkligen kollar min knut. Det som slår mig är att det är ganska ofta man inte får någon kommentar.

Att din kompis är orolig beror förmodligen på brist på kunskap och att hon/han har lärt sig på en kurs (eller av en polare) att man gör på ett visst sätt och att det viset är då bäst. Att din kompis är orolig är helt enkelt för att du gör annorlunda!
 
Jag har en kamrat som under en period knutit in sig med nån slags "pålstek med Yosemite finish".
Jag har fått den visad, och känner till den sen tidigare, men tycker den är svår att se om den är rätt slagen, så när jag kör kk på min kamrat så talar jag bara om att vad knuten beträffar så får han själv sörja för att den är rätt.

Så ett skäl till att välja vissa metoder kan också vara att tänka på att kk ska funka.
 
Jag har en kamrat som under en period knutit in sig med nån slags "pålstek med Yosemite finish".
Jag har fått den visad, och känner till den sen tidigare, men tycker den är svår att se om den är rätt slagen, så när jag kör kk på min kamrat så talar jag bara om att vad knuten beträffar så får han själv sörja för att den är rätt.

Så ett skäl till att välja vissa metoder kan också vara att tänka på att kk ska funka.

Och även om man vet hur yosemite-pålsteken ser ut tycker jag det är betydligt svårare att se fel i den jämfört med åttan, något som kan vara av klart värde både för en själv och replagskamrat.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg