Det verkar finnas gott om kunskap här på utsidan, har haft nöjet att följa diskussionerna under lång tid. Nu har jag dock en fråga som jag tror att expertisen här kan ge ett svar på
Det har uppstått en diskussion kring vad man gör när man sportklättrar och kommer upp till ankaret innan man börjar knyta om. Hur man inledningsvis fäster sig i ankaret.
Jag tror vi alla inledningsvis har lärt oss att använda en slinga, fästa den i selen i säkringsloopen med ett lärkhuvud och sedan koppla in oss med en låskarbin i ankaret. Jag har dock börjat använda repet i högre grad och koppla in mig med en låskarbin och ett dubbelt halvslag. Det uppfyller alla rekommendationer vad jag vet och förenklar situationen tycker jag. Min klätterpartner har reagerat och känner sig inte helt trygg med hur jag gör, att jag använder mitt rep till samtliga punkter.
Nu är mina frågor som följer:
1. Finns det en risk att jag använder mitt klätterrep (enkelrep) som båda punkterna (i ankaret och ned till personen som säkrar), dvs finns det t ex en risk att om det dubbla halvslaget på något sätt släpper att det kan påverka hur jag säkras av personen som säkrar mig?
2. Finns det en risk i att knyta in sig med slinga, dvs t ex om man faller eller en punkt i ankaret släpper att ett kort fall i statisk slinga och säkringsloop kan innebära fara?
3. fördelar, nackdelar, vad skulle ni rekommendera.
Jag använder idag en blandning, men tycker det är lite knöligt att stå och pula med slinga och har en tendens till att använda ett dubbelt halvslag om jag står lite dåligt. Finns det däremot övertygande argument för det ena eller det andra, så är det viktigt för mig att arbeta aktivt med säkerheten och ändra mitt beteende. Hoppas det finns åsikter om detta. Övertygat om att det gör. Var inte rädd för att slänga in lite siffror också, allt för att övertyga mig om hur man ska tänka
Det har uppstått en diskussion kring vad man gör när man sportklättrar och kommer upp till ankaret innan man börjar knyta om. Hur man inledningsvis fäster sig i ankaret.
Jag tror vi alla inledningsvis har lärt oss att använda en slinga, fästa den i selen i säkringsloopen med ett lärkhuvud och sedan koppla in oss med en låskarbin i ankaret. Jag har dock börjat använda repet i högre grad och koppla in mig med en låskarbin och ett dubbelt halvslag. Det uppfyller alla rekommendationer vad jag vet och förenklar situationen tycker jag. Min klätterpartner har reagerat och känner sig inte helt trygg med hur jag gör, att jag använder mitt rep till samtliga punkter.
Nu är mina frågor som följer:
1. Finns det en risk att jag använder mitt klätterrep (enkelrep) som båda punkterna (i ankaret och ned till personen som säkrar), dvs finns det t ex en risk att om det dubbla halvslaget på något sätt släpper att det kan påverka hur jag säkras av personen som säkrar mig?
2. Finns det en risk i att knyta in sig med slinga, dvs t ex om man faller eller en punkt i ankaret släpper att ett kort fall i statisk slinga och säkringsloop kan innebära fara?
3. fördelar, nackdelar, vad skulle ni rekommendera.
Jag använder idag en blandning, men tycker det är lite knöligt att stå och pula med slinga och har en tendens till att använda ett dubbelt halvslag om jag står lite dåligt. Finns det däremot övertygande argument för det ena eller det andra, så är det viktigt för mig att arbeta aktivt med säkerheten och ändra mitt beteende. Hoppas det finns åsikter om detta. Övertygat om att det gör. Var inte rädd för att slänga in lite siffror också, allt för att övertyga mig om hur man ska tänka