Om man inte når toppankaret...

Nackdelen med kvarlämnade snabblänkar skulle väl kanske främst vara om de sitter i hängaren så att nästa klättrare inte kan klippa i hängare
Verkan snabblänken jag lämnade eller den jag plockade var så stor att man inga kunde klippa in sin quickdraw i hängaren, så jag har inga tänkt på detta kan vara ett problem. Köper man den allra största man kan hitta så är det väll inte så bra, men en liten snabblänk i en normal stor hängare kommer inte att hindra någon att klippa in en quickdraw.
 
Det här med "ofrivillig beta" och "omintetgjord on sight"... vad är det jag inte fattar?

Snabblänken sitter i bulten, och bulten sitter där ändå, så det är ju ingen hint om vart man ska. Vad är det för information snabblänken ger en?
 
Det här med "ofrivillig beta" och "omintetgjord on sight"... vad är det jag inte fattar?

Snabblänken sitter i bulten, och bulten sitter där ändå, så det är ju ingen hint om vart man ska. Vad är det för information snabblänken ger en?

En snabblänk i bulten kan vara en ledtråd till att kruxet är vid den bulten? Eller iaf att klättringen blir svårare, annars hade ju den som lämnade snabblänken inte behövt fira av.
 
En snabblänk i bulten kan vara en ledtråd till att kruxet är vid den bulten? Eller iaf att klättringen blir svårare, annars hade ju den som lämnade snabblänken inte behövt fira av.
En snabblänk är inte beta... Du vet ju inte om kruxet är där vid bulten, en meter upp eller två. Snabblänken jag plockade bort låg inte vid någon krux utan vid ett parti aningen svårare än starten...

Men låt gå, säg att den är vid kruxpartiet... Om det verkligen är beta att veta ungefär vart ledens krux är så borde man inte läsa ledbeskrivningar. I var och varannan förare finns ledbeskrivningar där man skriver "lätt insteg följt av...", "svårare parti", "layback spricka" och även vart kruxet är... Känns ju som det, och krita på leden, är större beta givare än en snabblank...
 
Bara ett önskemål...
Om ni lämnar en snabblänk i en bult, se till att snabblänken är i samma material som hängaren. Annars börjar hängaren rosta ganska kvickt.

I praktiken ganska omständligt naturligtvis. Bäst är därför att undvika att lämna snabblänkar och använda en annan metod.
 
I praktiken ganska omständligt naturligtvis. Bäst är därför att undvika att lämna snabblänkar och använda en annan metod.

Har du några förslag på andra metoder (som fungerar i de lägen där tråden tycker att snabblänk är det bästa alternativet)?
 
Bara ett önskemål...
Om ni lämnar en snabblänk i en bult, se till att snabblänken är i samma material som hängaren. Annars börjar hängaren rosta ganska kvickt.

I praktiken ganska omständligt naturligtvis. Bäst är därför att undvika att lämna snabblänkar och använda en annan metod.

Är det ett verkligt problem? eller är vi inne på teoretiska problem som kanske skulle kunna uppstå? Jag ifrågasätter inte det faktum att blanda material kan leda till snabbt rostangrepp men har någon nånsin sett eller hört talas om en hängare som rostat så den behövt bytas ut pga det hängt en snabblänk i den?

Det här med kemi är inte min starka sida men galvaniserad korrosion (kan det heta så?) sker väl bara mellan olika metaller? borde alltså inte kunna uppstå om man använder snabblänk av stål?
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg