Ett par små kommentarer:
Till 'tant Lotta': Jag läser mellan raderna (eller iallafall inbillar mig) att du påpekar 'fel' och risker i första hand för att andra ska må bättre av att inte trilla ner. De självegoistiska teorierna a la Håkan/Patric gäller nog väldigt få 'tillrättavisare'. Som Sofia nämnde, de flesta 'tillrättavisare' är väldans taktiska och försöker få igenom budskapet så att det klickar för den som blir rättad. Om nån bara vill stilla sitt eget sinne, så kan man ju gapa några fula ord å säga att de borde gå hem. Effektiviteten av detta är noll, men sinnet är ju tillfreds. Så om du är av den 'omtänksamma' typen av 'tillrättavisare', det första du ska tänka på är hur effektiva dina påpekanden är. Jag skulle råda att du kniper din mun och skickar den äldsta manliga medlemmen i din klättergrupp att utföra 'tillrättavisningen'. (Oj, det får jag nog mycket däng i skallen för!!). Ja, jag vet att det finns ett helt gäng flickor i de yngre tonåren här i världen som dansar upp 9- rutter och jag har själv träffat en äldre dam som har 30 års klättererfarenhet och fortfarande kan göra 8-, men sanningen är att unga manliga tuppar sällan lyssnar till andra än män som är äldre än de själva (om de lyssnar överhuvudtaget). Aven nybörjare som 'tränas' av en äldre manlig polare är mer benägna att lyssna till nån som är man och äldre än sin polare. (Trots inblandande av svåra klättergrader i diskussionen ovan, så har teoretiskt förmågan att klättra hårda grader ingenting med kunskap om säkerhet att göra.)
Själv har jag två anledningar att 'tillrättavisa' andra:
1) Om nåt händer och jag finns i närheten så blir jag förmodligen tvungen att delta i räddningsarbetet vilket skulle förstöra min dag av klättring (egoistisk av en helt annan anledning än vad som hittills nämnts).
2) Om nån som tror sig veta hur saker och ting funkar (men visar tydliga tecken på det omvända) försöker lära ut till andra eller tar ut nybörjare som har svårt att inse vad som är rätt och fel (samma fall som Lotta beskrev i starten). Jag skulle tom kunna dra in Patrics liknelser med bilister. Om jag ser nån bilförare försöka lära ut nåt hälsovådligt till en nybörjare skulle jag inte dra mig det minsta för en tillrättelse alt kontakta polisen.