Olycka på Kullen

Anders

Gäst
Läste en kort notis om ännu en olycka på Kullen, en dansk klättrare hade tydligen fallit 30 meter och fått svåra skallskador. Det slog mig att det kanske är sant som många säger, att det är mest danskar som faller och skadar sig på Kullen och frågan är varför det är så? En förklaring kan vara att det är många danskar som klättrar på Kullen men vi är en hel del svenskar med så hur kommer det sig att danskarna är överrepresenterade i skadestatistiken (eller det kanske de inte är?) Skulle vara intresant att få några synpunkter eller tankar om hur det ligger till och vad som kan göras för att ändra på detta. Nu med bron som snart öppnar kan man kanske förvänta sig än mera danskar på Kullen och detta kanske leder till flera incidenter som i sin tur kan få till följd att det startas en debatt om klättring i allmänhet och på Kullen i synnerhet och detta kanske kan få konsekvenser för alla som klättrar på Kullen, vem vet.
För övrigt hade det varit kul med ett dansk svenskt utbyte eller någon form av samverkan mellan klubbarna i Skåne och de i Danmark.

Anders

Anonym från gamla forumet

Gäst
Jag beklagar verkligen det som hänt men upphör inte att förvånas av tidningarnas okunskap.
"Så vitt räddningsledningen kunnat rekonstruktera, slant 31-årngen när han skulle slå in en sprint i berget för att fäste en säkerhetslina" FLT

Anders

Gäst
Så sant...

Jo det stämmer verkligen, det är inte mycket som de skriver som är rätt, håller helt med.
Idag stod det iaf att mannen avled av skadorna, väldigt tragiskt. Om det är någon som vet något mera så skriv in hit, som tex var på Kullen det var, hur erfaren mannen var, vad som hände, vad som gick snett mm.

dael (David Elmfeldt)

Gäst
Firningsankaret brast?

Om man vågar tro på tidningarna så beskrev SvD det som om firningsankaret/standplasten brast.

lennart.romberg@ks.ericsson.se (Lennart)

Gäst
Kolla med Dansk Bjergklub

Håll ögonen på Dansk Bjergklubs hemsida
(www.danskbjergklub.dk). Där om någonstans
borde det dyka upp en sakkunnig beskrivning
av vad som hände (men det finns inget där än).

Ganska säker källa.

Instämmer i den massiva kritiken mot tidningarna och deras okunskap om vårat ämne - Klättringen. Eftersom jag själv är bosatt i Mölle och förmodligen bland de mest frekventa besökarna på Kullen så tror jag mig ha fått tag i ganska bra källor.
2 Dagar efter incidenten träffade jag ett par danska klättrare som bodde strax intill på campingen och därigenom fått förstahandsvittnesmål till det inträffade genom dennes kamrater. Enligt dem så var det en erfaren klättrare med någon form av "instruktörsstatus" som klättrade med sin fästmö i egenskap av privatperson. Mannen ledde "Hand Jam" eller "Flopp" båda 4/4+ på trad. säkringar vid den populäraste klippan "Carstens Ränna".
Enligt uppgift säkrade fästmön men det kan jag inte bekräfta. Mannen hade lagt 3 punkter då han av någon anledning föll. 2 punkter floppade den tredje tog men då blev fallet tillräckligt långt för att han skulle gå i backen. Han bar hjälm men det kunde inte rädda honom. Höjden skall ha varit c:a 8m max 10m enligt kamraterna då han föll. Eftersom klippan maximalt kan ge c:a 15-17 meters klättring om leden stämmer så har tidningarna gjort det igen, alltså överdrivit med råge.
Det kan tilläggas att en av de möjliga lederna är ganska svårsäkrad med några få små kilplaceringar innan den breda toppsprickan kan erbjuda fina punkter.
Vad skall man säga! Otur? Orutin? Kanske fästmön var så pass mycket lättare att fallet blev extremt långt av viktskillnaden? Man kan ju bara hoppas på att det görs en bra utredning om vad som hänt och att det sedan kan spridas till alla i klättergemenskapen.
Fotnot: Jag som skriver inlägget är aukt. instruktör av SKF

ascensus@telia.com (Magnus Nilsson)

Gäst
Olyckan på Kullaberg 2/6

Som närvarande vid olyckstillfället på Carstens Rende, Kullaberg där en dansk klättrare miste livet kan jag informera om att mannen ledde leden "Flopp" V (5+)till höger om "Handjam" och hade kommit ca 10 meter upp då han föll. Han hade fått in två mellansäkringar men den översta lossnade vid fallbelastningen och nästa säkring satt för långt ner för att kunna hindra fallet som alltså blev ca 10 meter. Vid nedslaget slog mannen i bakhuvudet strax under hjälmkanten vilket resulterade i allvarliga blödningar i hjärnan och sannolikt var den främsta orsaken till den olyckliga utgången.

Enligt Dansk Bjergklub tillhörde mannen inte klubbens ordinarie instruktörskår och jobbade förmodligen med klätterutbildning el ngt närliggande inom en annan organisation.

Hittills har tre dödsolyckor med inblandade klättrare inträffat på Kullaberg och det har uteslutande rört sig om personer från Danmark. Att danskar i högre grad än svenskar skadas på Kullaberg beror på att de tydligt dominerar klätteraktiviteterna i kraft av sitt antal. De som från t ex Skånes Klätterklubb fortlöpande är aktiva ute på berget kan räknas i tiotal medan medlemsantalet i Dansk Bjergklub nu överstiger 1200 personer. Till detta kommer Köbenhavns Klatreklub, danska spejdere (scouter), skolor, fritidsledare, kommersiella arrangörer etc etc...

Magnus E

Gäst
Vad har det...

...för betydelse att du är auktoriserad instruktör av SKF? Blir dina uppgifter trovärdigare på det sättet eller?

(Jag tvivlar dock inte på dem men ändå)!

lars.heijkenskjold@telia.com (Lars Heijkenskjöld)

Gäst
"Handjam" i "Karstens Ränna"

Jag var och klättrade i kullaberg 12/6. Klättrade "Handjam", 5- i "Karstens ränna".
Ett trädkors stod vid insteget och ett par danska flickor som skulle klättra efter mig bekräftade att
det stod där pga. ett dödsfall en dansk hade gjort då han lagt i en dålig kil för högt upp.
Han föll, kilen flög ut och han gjorde ett markfall med huvudet före.

Lars.Heijkenskjold@telia.com (Lars Heijkenskjöld)

Gäst
Att Clogga är mycket säkrare

Någon som blev skrämd av dödsolyckan i Karstens ränna? Jodå, jag klättrade "Handjam", 5-, alldeles vid korset 12/6, trygg och säker eftersom jag klättrar med repklämma. Det har jag gjort i
12 år, uteslutande, och jag kan bedyra att detta är ett betydligt säkrare sätt att klippklättra på än att
"leda". Tyvärr är många klättrare utomordentligt konservativa och ser replagsklättring som den enda
sanna formen av klättring, varför vi har bekymmer med acsess pga. alla uppsatta borrbultar.
Dåligt isatta kilar och långa run out med fall ger inte bara onödiga dödsfall utan mängder
av skador också. Själv replagsklättrade jag i 8 år innan jag började repklämmeklättra. Repklämmeklättring gör att man kan koncentrera sig på klättermomentet istället för att passa in
kilar som sedan blockerar greppen. Repklämmenklättring gör att man får klättra tre gånger mer per
tidsenhet än replagsklättring. Repklämmeklättring duger alldeles utmärkt som säkring på små
klippor som är mindre än en replängd långa, vilket är det vanliga i Sverige.
De konservativa "riktiga"klättrarna bestämmer tyvärr. En nytur görs enbart med ett "lead" (helt onödigt)
En del kommersiella klätterväggar, tex. klätterverket i Stockholm har förbjudit repklämmeklättring
av suddiga skäl. Repklämmeklättraren får gliringar att vara asocial (sant, om man nu tycker att
klättringen bara ska vara av sociala skäl). En del "riktiga"klättrare tycker att man bara klättrat en led om man har "lett" den. Har man repklämme klättrat eller "toppat" den så har man således inte klättrat den.
Nej, det är dags att börja ändra ståndpunkt. Replagsklättring är egentligen endast sant motiverat
på klippor och berg som är större än en replängd långa, eller inför övningar därtill, då man inte har så många andra val att säkra. Det är ju trots allt klättringen som är det väsentliga. Säkringen är bara en
säkerhetsåtgärd ifall man skulle tappa taget och falla.

Anonym från gamla forumet

Gäst
jasså?

varför skulle just cloggning vara så fenomenalt? för att du inte riskerar förestemansfall? det gör du inte heller om du topprepar. eller bouldrar. eller spelar bockia.

att inte riskera förestemansfall på naturliga säkringar är att ta bort det ett av de största incitamentet för många i klättergemenskapen. de av oss som inte känner något behov av den mentala momentet gör naturligtvis som de vill, men att tro det skulle vara samma sak för oss andra att endast klättra med rep uppåt är att förenkla verkligheten.

avslutningsvis är just cloggning i mina ögon inte något att rekommendera om det är absolut säkerhet som efterfrågas. då är topprep att föredra eftersom man inte är själv och någon kan fira ner en om något oförutsett skulle inträffa - tex att en sten träffar klättraren så att han inte är kapabel att komma varesig upp eller ner på egen hand.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Klippsmurfen Olycka på K2, Telefonplan Klättring allmänt 58
apfaktor Olycka på KEB idag Klättring allmänt 12
gusyd578 Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 16
Patvest Dean Potter död i basejump olycka. Klättring allmänt 1
Patvest Olycka Simonsberget. Klättring allmänt 2
Viktor Gyllenberg Olycka Lysekil Klättring allmänt 4
MonicaKa Olycka Häller, Bohuslän Klättring allmänt 4
embl Olycka Göteborg Klättring allmänt 10
Gormali Olycka i Utby. Klättring allmänt 3
carvingkimbo Olycka vid Ågelsjön Klättring allmänt 11
uppkastaren Olycka i Grönbrink? Klättring allmänt 7
Malindo Olycka i Göteborg Klättring allmänt 10
Phille Olycka i Tunaberg 15 sep Klättring allmänt 1
xxxx Olycka i utby Klättring allmänt 1
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg