Olja in matredskap av trä.

eh, är inte hydraulolja nått av det giftigaste man stöter på i fordonsvärlden? Jag har fått för mig att det mesta av "smart" återanvändning av saker som inte är helt genomtänkt, slutar illa. Som de som fått cancer av att spreja förbrukad motorolja som underredsbehandling genom åren.. Bättre då att använda förbrukad frityrolja som bränsle. Bättre att låta maskinerna ta riskerna med återanvändning av förbrukade "människoanpassade" produkter, än tvärtom!

Ja, återanvända grejer som man inte är hundra på är dumt. Eller snarare, man får läsa på, så att man blir hundra.

Hydrauloljor finns det många av, med olika specar. Några är säkert giftiga. Andra är livsmedelsgodkända (!).
 
Matolja i ett dygn blev det, beprövat och funkar.
Förra gången var det rå aspe och nu sågad gran. Gjorde även ytterligare en sked av lönn eftersom jag redan gjort en som var riktigt bra tänkte jag lattja lite för att se hur långt man kan gå. Ojojoj...vad bra den blev och snygg dessutom med ådringarna som ser ut som marmor. Superhårt kärnträ.


peter
 
Lönn är ett trevligt träslag!
Närmaste substitut är nog päron (knappast från en svensk trädgård), som brukar vara lättare att få tag i, i Sverige.
 
Ek

har jag fått för mig ger smak.

Bok lär vara det svenska träslag som ger minst smak och därför används bokträ i glasspinnar.

Thure
 
Ek har ofta för tydlig skillnad på vinterved och sommarved, är lite vresigt och sprött. Inte så trevligt att skära i som lönn eller päron.
Lönn och päron är väldigt homogent, lagom hårt, samt har väldigt små rörelser vid varierande fukthalt.
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg