Olja in matredskap av trä.

Hej.
Min farfar använde alltid jordnötsolja på utsidan när han gjorde träkåsor, så jag har tagit efter det och är mycket nöjd.
Finns att köpa på apoteket.

Tänk bara på att inte låna ut eller ge bort en jordnötsoljekåsa till en jordnötsallergiker. Då blir det riktigt dåligt.
 
Linolja är toppen. Att dränka i (rå) linolja och sedan torka av funkar fint. Min erfarenhet säger mig att det mesta funkar fint, det är liksom svårt att göra fel. Blir kåsan (eller vad det nu gäller) inte mättad från början är det ju bara att smörja in den igen. Det får man ju göra ändå mellan varven.
 
Dränkte in min trämugg i ett dygn med rapsolja. Fungerar bra med kalla drycker men med kaffe så "svettas" oljan ut och det läcker lite. Muggen är ej gjord från vril och jag är osäker på vilket träslag det är (köpt på vikingamarknad). Lite trist för varma drycker är ju det jag helst vill använda den till. Tar gärna emot tips för att impregnera just trämuggar! Många av de linoljor som säljs idag innehåller väl tungmetaller har jag hört?
 
Linolja appliceras enklas och i de allra flesta fall bäst enligt nedan:

Tag rå kallpressad linolja och häll i en liten rostfri kastrull.
Värm på tvåan ungefär på en spis med 6 effektsteg.
Oljan blir då kanske 70 grader (och dess kokpunkt är mycket högre).
Stryk på flödigt, låt dra in.
Torka av, och polera om det verkar som en bra idé.

Oljan i ditt föremål är nu "kokt" och kommer att torka som sådan. Däremot trängde den in som rå, och inträngningsförmågan är väsentligt bättre för rå olja.

"Kokt" olja är alltså svalnad olja som bildat långa molekylkedjor - dessa tränger in sämre än de små som finns i rå olja.

Kallpressad linolja utan tillsatser (dvs torkmedel) är inte giftigt.

Ovanstående funkar lika bra på utemöbler som köksbänkskivor osv osv.
 
Linolja appliceras enklas och i de allra flesta fall bäst enligt nedan:

Tag rå kallpressad linolja och häll i en liten rostfri kastrull.
Värm på tvåan ungefär på en spis med 6 effektsteg.
Oljan blir då kanske 70 grader (och dess kokpunkt är mycket högre).
Stryk på flödigt, låt dra in.
Torka av, och polera om det verkar som en bra idé.

Oljan i ditt föremål är nu "kokt" och kommer att torka som sådan. Däremot trängde den in som rå, och inträngningsförmågan är väsentligt bättre för rå olja.

"Kokt" olja är alltså svalnad olja som bildat långa molekylkedjor - dessa tränger in sämre än de små som finns i rå olja.

Kallpressad linolja utan tillsatser (dvs torkmedel) är inte giftigt.

Ovanstående funkar lika bra på utemöbler som köksbänkskivor osv osv.

Något nytt varje dag. Fan va kul det är att lära sig saker.
 
Linolja appliceras enklas och i de allra flesta fall bäst enligt nedan:

Tag rå kallpressad linolja och häll i en liten rostfri kastrull.
Värm på tvåan ungefär på en spis med 6 effektsteg.
Oljan blir då kanske 70 grader (och dess kokpunkt är mycket högre).
Stryk på flödigt, låt dra in.
Torka av, och polera om det verkar som en bra idé.

Oljan i ditt föremål är nu "kokt" och kommer att torka som sådan. Däremot trängde den in som rå, och inträngningsförmågan är väsentligt bättre för rå olja.

"Kokt" olja är alltså svalnad olja som bildat långa molekylkedjor - dessa tränger in sämre än de små som finns i rå olja.

Kallpressad linolja utan tillsatser (dvs torkmedel) är inte giftigt.

Ovanstående funkar lika bra på utemöbler som köksbänkskivor osv osv.
Jag skulle nog rekomendera att folk värmer linoljan i ett vattenbad och inte direkt i kastrullen. Det är nämligen så att otursnisse och att men-jag-ska-bara-oj-telefonen-ringer-syndromet kan inträffa och då brinner det plötsligt i köket.
 
Jag hade en arbetskamrat som tog hem hydrauloljan som var utsliten på fabriken, han smörjde in allt som var gjort av trä hemma, Staket, frugans huvud etc., är inte det ett fiffigt o miljövänligt sätt att återanvända olja på ?
 
eh, är inte hydraulolja nått av det giftigaste man stöter på i fordonsvärlden? Jag har fått för mig att det mesta av "smart" återanvändning av saker som inte är helt genomtänkt, slutar illa. Som de som fått cancer av att spreja förbrukad motorolja som underredsbehandling genom åren.. Bättre då att använda förbrukad frityrolja som bränsle. Bättre att låta maskinerna ta riskerna med återanvändning av förbrukade "människoanpassade" produkter, än tvärtom!
 
Ni har sett oljebonat trä?

Rå linolja gnids in varje dag i en månad, överflödet torkas av. Därefter en gång i veckan i ett halvt år. Därefter en gång var 6e månad prylens livslängd. Däremellan poleras till önskad glans erhållits.
Ger djup ton och hållbara trägrejor.
//J
 
Rättelse:
På tvåan på en spisplatta blir temperaturen på oljan som regel 140-150* grader, vilket är en bra temperatur för ytbehandling med oljan. Inträngningsförmågan är högre än med kall rå linolja, och det säger inte lite. Lösningsmedel behövs ej, sickativ kan tillsättas om så önskas. Min erfarenhet är inte att rå linolja torkar besvärande långsamt om man upphettat den. Problemet med långsamtorkande linolja fär man främst om man inte torkar bort överflödet efter att oljan fått dra in (i ett par timmar). Vare sig kokt eller rå linolja ska ligga som en film över träytan när man är helt färdig.


*Kokpunkten för linolja är betydligt högre; minst 285 grader, flampunkten är 320. Under inga omständigheter är det förstås bra att glömma oljan kvar på spisen - även om det ska mycket till för att den ska ta eld.
Vattenbad är dock inte bra eftersom man då inte når den rätta temperaturen.
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg