Olika bränseln för sommar och vinter?

Jag har läst igenom många gamla trådar (puhh) om olika bränslen och när de fungerar bäst resp. sämst.

Har jag fattat det rätt om jag summerar det så här:

Sommar = gas, bensin
Vinter = fotogen (+ sprit för förvärmning)

Självklart under förutsättningen att brännarna klarar av de olika bränslena.


.
 
Gas är nog överlägset allt på sommaren, ser inga fördelar med bensin då annat än möjligen tillgänglighet. Sen har jag iaf lyckats tutta på fotogen att förvärma med...
 
Flyga med gasbehållare är inte tillåtet. Så skall man flyga med sitt kök i packningen kan det vara klokt att försäkra sig om att det finns passande gasbehållare att köpa på väg mot starten för utevistelsen. Samma sak gäller förstås flytande bränslen på flaska.

Thure
 
Lite OT, men ändå.

Nu vill jag inte uppmuntra till dumheter, men om man finner sig i en trängd situation och behöver dra igång sitt flerbränslekök, vad ska man elda med för att få så små lågor på förvärmningen som möjligt? Går det att förvärma med stormtändaren?
 
Det handlar om energi för att värma upp brännaren så att fotogenen förgasas. Det är därför jag föredrar bensin som redan har tändmedlet i tanken.
Precis som tidigare skrivits i tråden är puffar med eldbollar ett dilemma med bensinkök, därför är det klokt att ha kökshyllan utanför tältet.
Vår till höst fungerar gas utmärkt. Härnere där det är barmark.
go tur
 
Gas rakt igenom.

Gasen ska tydligen va utvecklad så pass att det går att använda året runt. Annan behållare bara. Så länge det inte blir svinkallt... (-22) efter det rödsprit eller bensin. Fotogen har jag ingen aning om. Sotar som fan?
 
Rätt inställt och förvärmt fotogenkök sotar inte. Förvärmningen gör det och man vill gärna använda den värmen. Upplever att förvärmnig med bensin också sotar. Gas är nog renast.
 
När vi snackar gas och friluftskök, så finns det ju i princip 3 olika gaser att ha koll på, nämligen propan, isobutan och butan.. Dessa 3 gaser skiljer sig nämligen ren del, när det gäller kokpunkt. Vanlig butan har kokpunken -0,45°C, Isobutan har kokpunkten -11,7°C och propan har kokpunkten -42,09°C.

En vanlig gasolflaska avsedd för friluftskök brukar ofta bestå utav 25-30% propan och 70-75% butan. Det innebär att en oanvänd gasflaska funkar utmärkt ner till 20-25 minusgrader under något eller några få uppkok. Sedan är propanet slut och då återstår bara ren butan, vilket ger en dålig sprutt på gasköket under 10-15 plusgrader.

Sedan finns det förvisso trick, som vätskematning och att värma gasflaskan, men då börjar det bli så knöligt, att det börjar bli dags att övergå till bensin och fotogen, anser jag.
/Niklas
 
När vi snackar gas och friluftskök, så finns det ju i princip 3 olika gaser att ha koll på, nämligen propan, isobutan och butan.. Dessa 3 gaser skiljer sig nämligen ren del, när det gäller kokpunkt. Vanlig butan har kokpunken -0,45°C, Isobutan har kokpunkten -11,7°C och propan har kokpunkten -42,09°C.

En vanlig gasolflaska avsedd för friluftskök brukar ofta bestå utav 25-30% propan och 70-75% butan. Det innebär att en oanvänd gasflaska funkar utmärkt ner till 20-25 minusgrader under något eller några få uppkok. Sedan är propanet slut och då återstår bara ren butan, vilket ger en dålig sprutt på gasköket under 10-15 plusgrader.

Sedan finns det förvisso trick, som vätskematning och att värma gasflaskan, men då börjar det bli så knöligt, att det börjar bli dags att övergå till bensin och fotogen, anser jag.
/Niklas

Tack, det tänkte jag också på.
Har faktist sett exempel på folk som har följande i sin pulka på vinter. Och då funkar gas helt fint :) Alla husvagnar har ju ren propan om vintern...

http://www.fogas.se/shop/4253---gasolflaska-2000/
 
Flyga med gasbehållare är inte tillåtet. Så skall man flyga med sitt kök i packningen kan det vara klokt att försäkra sig om att det finns passande gasbehållare att köpa på väg mot starten för utevistelsen. Samma sak gäller förstås flytande bränslen på flaska.

Thure

...tyvärr så får man heller inte flyga med tom bränsleflaska om den varit påfylld någon gång. Så att resa (flyga) med kök kan bli knepigt.
 
Sen har jag iaf lyckats tutta på fotogen att förvärma med...

Kommer på i efterhand att det här kanske beror på att jag bara försökt med fotogen i typ rumstemperatur och att jag annars under någorlunda skarpa förhållanden kört med bensin. Går det inte att förvärma med fotogen när det är kallt tro?
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg