Olika bränseln för sommar och vinter?

Kommer på i efterhand att det här kanske beror på att jag bara försökt med fotogen i typ rumstemperatur och att jag annars under någorlunda skarpa förhållanden kört med bensin. Går det inte att förvärma med fotogen när det är kallt tro?

Ja, men du behöver ha en veke, t.ex. en tändsticka.
/Niklas

Ja, men du behöver ha en veke, t.ex. en tändsticka.
/Niklas

Eller en sån där rund fiberkudde som finns i många brännare, alltså en veke. Så det gör man bara i absoluta nödfall. Det stinker, ryker, sotar och lever jävel. Tusen gånger lättare med lite Tenol som brinner renare än en nysvabbad barnstjärt...

Lite OT, men ändå.

Nu vill jag inte uppmuntra till dumheter, men om man finner sig i en trängd situation och behöver dra igång sitt flerbränslekök, vad ska man elda med för att få så små lågor på förvärmningen som möjligt? Går det att förvärma med stormtändaren?

Det finns så kallad 'eldpasta' typ alkoholgel som man kletar in köket med och tänder på. Funkar kanon för att förvärma med. (och är dessutom syftet med produkten) Finns på välsorterade friluftsbutiker.

Lite OT, men ändå.

Nu vill jag inte uppmuntra till dumheter, men om man finner sig i en trängd situation och behöver dra igång sitt flerbränslekök, vad ska man elda med för att få så små lågor på förvärmningen som möjligt? Går det att förvärma med stormtändaren?

Nej det är nog inte möjligt att förvärma med en stormtändare, för lite "kräm" i en sådan.

Men jag är nästan helt säker på att det hade funkat med en gourmetbrännare från Biltema.

http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Utrustning/Gourmetbrannare-37655/

Det finns så kallad 'eldpasta' typ alkoholgel som man kletar in köket med och tänder på. Funkar kanon för att förvärma med. (och är dessutom syftet med produkten) Finns på välsorterade friluftsbutiker.
Hmm, så eldpasta och fotogen är det som gäller då. Jag har undvikit fotogen hittills pga pillrigheten, men det är ju dumt att elda upp grejorna när man inte vill svälta under en snöstorm.

Hmm, så eldpasta och fotogen är det som gäller då. Jag har undvikit fotogen hittills pga pillrigheten, men det är ju dumt att elda upp grejorna när man inte vill svälta under en snöstorm.

Om man har lite teknik så klarar man sig ganska bra med enbart fotogen och tändstickor. Tändstickan används som veke nere i fotogenet, och knepet är att inte har för mycket fotogen.

Men eldpasta är ju gjort för syftet och fungerar ju utmärkt. Jag brukade använda sånt innan tuben tog slut, sen insåg jag att man klarade sig utan så länge man hade tändstickor.

T-röd fungerar också kanon att förvärma med, blir inte mycket till lågor från en skvätt t-röd.

Nu köpte jag mig ett soto mukka som går på bensin, och förvärmningen ger lågor på c:a 10 cm, och har förvärmt klart efter 10 sekunder. :)

Vi har ju alla olika preferenser och det är mkt som funkar bra även om det många gånger "beror på"...

Jag skulle vilja säga att om sommaren så är gas det som är enklast, ger minst sot och hyfsat lätt (viktmässigt). Sen lyder inte jag min hjärna utan låter hjärtat styra och då för mig så blir det bensinkök eller fotogenkök också om sommaren...
Möjligtvis kan en lätt alkoholbrännare bli lättare än gas, om det inte är flerdagarstur (går åt ca dubbelt så mkt av alkohol jämfört med gas/bensin/fotogen).

Om vintern är det för de flesta bensin eller fotogen som gäller. Fotogen är säkrare/tryggare att använda men kräver mer förvärmning och kännedom om köket i fråga. Fotogen är säkrare för att det inte ger stora eldmoln (så länge man förvärmt tillräckligt) och om en bränsleläcka plötsligt uppstår någonstans så brinner inte detta (fotogen måste först förgasas i hög temp. för att brinna lätt). Nackdelen med fotogen är att evt spill kan lukta mer (avdunstar mkt långsamt) och att man behöver separat förvärmningsbränsle i en liten flaska. När man vant sig vid detta så upplever många inte detta som något stort problem.

Till förvärmning så gillar inte jag tändpastan, T-röd, Alkylatbensin, fotogen eller liknande pga av att sot och obrända rester sakta byggs upp på brännarhuvudet/i förvärmningsskålen. Jag föredrar tveklöst Tenol alla gånger i en separat liten flaska t.ex. Biltemas låsolja som kostar 15 spänn (?). Bara att använda upp låsoljan/ hälla över i annat kärl och ta vara på den lilla fina flaskan som är "läcksäker" och som har en fin liten "hälltut". Kemiskt ren bensin kan också användas till förvärmning om man har det på tanken.

Sen kan man ju också använda ren propan om vintern men dessa gasbehållare har tjockt gods för att tåla högre tryck och då blir det tungt...

Ny gastyp för vinterbruk

Primus Powergas har lanserat en ny typ av gas som ska fungera även under kalla förhållanden. Den är brun på utsidan istf den vanliga grå. Den är dock dubbelt så dyr som den vanliga 85 kronor för en 230 grams behållare (49 för den vanliga) Har dock bara provat i nollgradigt men det var betydligt bättre fart än motsv vanliga.

Trådskaparen tackar för alla svar och kommentarer

Intressant och roligt att läsa om olika erfarenheter. De flesta verkar ha en egen uppfattning om vad som är bäst. Vissa med fakta som grund och andra som t.ex. gillar ljudet från en viss brännare.

Det man kan konstatera är fatt flertalet av författarna inte tycker att gas fungerar vintertid. Är det ordentligt kallt kan fotogen vara bra ur säkerhetssynpunkt även om förvärmningen kan vara knepig. Men i stort verkar bensin fungera bra året runt. Jag ska nu köpa Tenol och även pröva på eldpasta till mitt 60 år gamla Optimus 111.

Jag tycker (kok-) kaffet smakar bäst kokat med en Optimus 123.

.

Sivert 2206

Efter tips här på utsidan (http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60177#post475288) provade jag för ett antal år sedan Sivert 2206 (2208 hade dom inte hemma så blev 2206) och är den gasen jag använt vintertid sen dess. Har lagat mat med den i -27 utan några som helst problem, bara man vrider upp ventilen lite mindre än med vanlig gas.

Nackdelar är tung och långa flaska, men gräver man bara en liten grop åt flaskan går det finfint och sen får den ligga i pulkan så tyngden gör inte så mycket.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg