Håller med dig, helt och hållet.Askan,
Jag tycker att du beskriver det mycket bra och du tillför en viktig aspekt, knivar har idag blivit slit och släng varor - från att tidigare varit värdefulla saker som även var en manlighetsymbol för pojkar i 10 års åldern när de fick sin första kniv.
Jag har full förståelse för att stadsbor vill ta sig ut i skog och mark, tända eld, tälja en grillpinne och koka kaffe på elden. Jag uppmuntrar detta när det görs med respekt för naturen.
Jag ogillar starkt när stadsfolk skadar naturen i sin iver att testa hur bra deras knivar fungerar när de hugger med dem i växande träd, osv...
Alla har vi brister i vårt kunnande eftersom ingen kan allt. Det är alltså inget fel med att inte ha kunskap inom ett visst område. Människor som söker kunskap och som vill lära sig nya saker har jag stor respekt för.
Thomas
Ärligt, räcker inte en vanlig billig Mora. Jag har jobbat på lager med frukt, grönt, blommor, schark, mejeriprodukter mm, kört servicebil med alla möjliga uppdrag, jobbat inom växthandel, varit ute och vandrat + allt jag använt den till hemma. Bla kabelskalning, öppna färgburkar mm.
Jag har alltid klarat mig utmärkt med dom billigaste moraknivarna som blivit ordentligt misshandlade, men ändå aldrig blivit utslitna, bara utbytta för att dom är så billiga.
Med andra ord, kniven används till allt, bara att slipa igen när det behövs. Kniven är ingen prydnadssak utan ett verktyg.