Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig!

Om man hamnar i en situation där ens överlevnad beror på att ens kniv fungerar perfekt under hela den tid man behöver den för att överleva - skall man då misshandla sin kniv, banka på den med stenar, trampa på den, bryta med den, osv?

Vem f**n har hittat på det?

Knappast någon som har överlevt. Använder man sin kniv på det sättet minskar ju möjligheten att överleva rejält...

Hamnar man i en överlevnadssituation bör man vara extremt försiktig med sin kniv - så att den kan hjälpa till med överlevnaden under HELA den tid man behöver kniven för att överleva....och den tiden är ju okänd

Man använder kniven till att tillverka verktyg man kan banka på, slå på, fiska med, jaga med, elda med, osv - förstörs dessa verktyg tillverkar man nya verktyg.

Kniven är man mycket rädd om eftersom utan kniv kan man inte ens skära ut en bra visselpipa man kan tillkalla hjälp med på långa avstånd...

+ en på detta.

Oavsett vad som visas på internet, är faktiskt ingen slidkniv gjord för att banka på med tillhyggen.
Så kallad batoning är ett riskbeteende. Är det förståndigt att i en nödsituation, när man är beroende av en enda kniv, riskera att förstöra den genom att banka på den? Varför ända in i glödheta lära sig ett så riskabelt beteende?
/John

Det finns drivor av knivar som är avsedda att tåla att man slår på dem med en träpinne för att klyva eller skära i trä. Däremot behöver man för den skull inte välja det vresigaste trät man hittar och försöka klyva något som en yxa antagligen inte skulle klara så bra med bara ett snitt tvärs över vedklabben. Om man måste klyva just den biten i mindre bitar så "skalar" man den utifrån och in, eftersom målet i alla fall oftast är att få den i mindre bitar så kan man lika gärna göra det på ett sätt som spar energi.

Marknadsföring eller garantiärende?

Det finns drivor av knivar som är avsedda att tåla att man slår på dem med en träpinne för att klyva eller skära i trä. Däremot behöver man för den skull inte välja det vresigaste trät man hittar och försöka klyva något som en yxa antagligen inte skulle klara så bra med bara ett snitt tvärs över vedklabben. Om man måste klyva just den biten i mindre bitar så "skalar" man den utifrån och in, eftersom målet i alla fall oftast är att få den i mindre bitar så kan man lika gärna göra det på ett sätt som spar energi.

Många tillverkare vill visa hur tåliga deras knivar är. De visar då ofta videofilmer där knivar missbrukas å det grövsta. Tittar man sedan på vad som täcks av garantin, ser man att garantin inte täcker det som visas på filmerna.

Batoning brukar inte täckas av garantin.
Då oftast med förklaringen att det inte utgör normal användning av kniven i fråga.

/John

Alla traditionella knivar har en speciell uppgift att utföra, det är därför det finns så många olika knivar. Kirurgens kniv heter skalpell, det är svårt att hugga ved och att stycka älg med skalpeller. Skomakare har en skomakarkniv som är speciellt designad för läderarbeten med skor.
Skulle kirurgen och skomakaren byta knivar kan ingen av dem jobba effektivt.

Eftersom alla traditionella knivar har en speciell uppgift att lösa finns det även smörknivar. Deras uppgift är att breda ut smör på en skiva bröd så att en smörgås tillverkas. Smör är mjukt så någon spets behövs inte. Brödet är mjukt så ytan på smörkniven måste vara stor och böjd så att smöret fördelas jämnt över brödets yta - vilket innebär att smörkniven har en stor buk för att vara effektiv. Eftersom smöret är mjukt behöver smörknivar inte vara vassa - så de saknar egg.

En fiskekniv är mycket spetsig eftersom fiskskinn är segt och spetsen skall kunna penetrera fiskskinnet för att kunna rensas för att senare filéas. Därför skall inte fiskeknivar ha någon buk.

Jaktknivar behöver en stor buk för att man skall kunna flå med dem. Är buken stor - blir spetsen automatiskt mindre spetsig. Det är därför det finns speciella jaktknivar och fiskeknivar och det är därför de ser så olika ut - och ALLA traditionella knivar är designade utifrån ett speciellt behov.

Samma sak gäller yxor. Behöver man hugga hämtar man en yxa. Är man ute i skogen hämtar man en skogsyxa med konvex egg. Är man hemma i snickarboden använder man en snickaryxa med rak egg. Beroende hur mycket material man skall hugga bort bestämmer man vikt och egglängd man vill att yxan skall ha.

Skall man hugga ved använder man en klyvyxa som i princip inte behöver vara vass alls - bara den har rätt tyngd.

Idag bankar stadsbor på knivar med stenar, stampar på dem och bänder med dem - i ren okunskap. De förstår inte att knivar hugger man inte med alls. Man hugger med huggknivar eller med yxor. Bänder för man med kofot eller spett...

Knivar är verktyg man använder för att skapa verktyg eller laga verktyg. Går dessa verktyg sönder täljer man fram ett nytt verktyg. Man fördärvar alltså inte kniven man har genom att misshandla den. Man kan tälja kilar om någonting behöver klyvas. Går kilen sönder - tälj en starkare kil...

Man bankar inte med en kniv. Man använder en sten eller tjock gren att banka med.
Man gör aldrig som i Hollywoodfilmer, sticker ned knivens spets i marken, för då blir den slö - och man vet inte om det ligger en sten under marken som bryter av spetsen...använder man inte kniven skall den alltid tillbaka till slidan efter avtorkning. Alltid!
De som inte gör detta kallas förr eller senare för akutpatienter eller bårhuspatienter.

Hugg inte av grenar, stampa av dem. Tänd eld med näver. Näver brinner alltid, även när det är blött. Eldstål anses vara häftigt - men en enkel Bictändare fungerar mycket bättre - och fördärvar inte knivbladet.

Skall du testa knivar så testa hur de skär, flår, borrar hål, osv. DET är knivars uppgift att klara. ingenting annat. Allt annat är ren misshandel typ "hur många hammarslag behöver jag för att slå sönder strålkastarna på min bil" och liknande.

Slutligen. För att överleva i öknen, djungeln eller på den arktiska tundran behöver man ha helt olika knivar. Beroende på var man tänkt sig att överleva måste man alltså ha rätt överlevnadskniv med sig - det blir många kilo kniv...

överlevnad för mig, med 50 års erfarenhet av att leva i skog och fjäll, handlar om i princip två saker, mat, vatten och värme. Med mat, vatten och värme överlever jag lång tid om jag inte är allvarligt skadad.

2zjev5y.jpg

Kniven på bilden är från slutet av 700 talet, den användes alltså för ca 1300 år sedan - och samma bladdesign används fortfarande här i Skandinavien.

Detta innebär att den har använts av många miljoner riktiga knivanvändare - och inte förändrats under denna tid. Designen har alltaå fungerat perfekt under hela vikingatiden fram till idag.

om många miljoner riktiga knivanvändare använt och godkänt just denna bladdesign berättar det faktiskt något viktigt om knivar. Vill du ha en riktig funktionellt kniv i skog och mark är detta just den kniv du skall välja.

Fungerar den inte för dig - är det inget fel på kniven...i

Är man ute i skogen, eller på fjället, använder man just det verktyg (kniv) som fungerar bäst i varje enskilt arbetsmoment man skall utföra - och då kan det se ut så här:

16j9z4.jpg

Thomas

Jag träffar många knivintresserade per år. De flesta anser sig använda kniv "jättemycket". En del visar stolt upp sina knivar och säger att : den här kniven har jag använt i över 20 år, det är världens bösta kniv" när jag tittar på kniven och läser av den ser jag att fabriksslipningen är kvar och att bladbredden inte har förändrats. Detta innebär att ägaren kanske har burit kniven i sitt bälte i 20 år - men han har i princip aldrig använt kniven.

Använda knivar ser ut så här efter några år:

2jdflz6.jpg

Båda knivarna har jag använt i ca 5 år var. När man använder en kniv blir den slö. När kniven blir slö slipar man sin kniv. När man slipar sin kniv tar man bort material från bladet. Därmed förändras bladbredden och för varje gång man slipar blir bladet lite smalare - tills det ser ut som på bilden ovan. Då pensioneras kniven för uteliv oxh blir en kniv i snickarboden eller en dammsamlare på en hylla någonstans.

Spetsen bryter man av då och då och då slipar man fram en ny spets - så bladet blir samtidgt kortare och kortare med åren. Normal slittid för mig var ca 5 år innan jag måste göra mig en ny kniv.

Titta nu på den kniv du har. Läs av bladet. Vad ser du? Hur många millimetrar har du slipat bort från bladbredden? Alltså - hur mycket har du använt och slipat kniven? Jättemycket?

En styckare arbetar med sin kniv i handen 8 timmar per dag. Det är för mig jättemycket.
En normal stadsbo använder sin kniv ca 10 sekunder om dagen, en landsortsbo kanske 10 minuter om dagen, bor man ute i skogen eller på fjället använder man kniv kanske 30 minuter om dagen.

För att uppnå samma tids knivanvändning som en styckare har på 1 dag behöver en normal stadsbo använda kniv i 2800 dagar, dvs 7,8 år. Det är tänkvärt.

En del förklarar sitt lilla slitage på kniven med att "jag använder många olika knivar så jag sliter inte bara på en enda kniv"...

Jag bar ett knivbälte med två knivar, en huggare och en kniv i normal storlek - och knivarna ovan bar jag på det sättet - även fällkniven ovan var med samtidgt - så mitt slitage fördelades på en fällkniv, en huggare och en standardstorlek på kniv.

Slitaget som visas på bilden ovan känns igen av alla knivanvändare. Det är ingenting unikt eller konstigt. Det är ett helt normalt slitage av knivar som används ganska mycket. Alltså inte jättemycket...

En styckare kan slita ut en kniv på en vecka...HAN använder kniv jättemycket.

Thomas

Verktyg eller fantasy?

2zjev5y.jpg

Kniven på bilden är från slutet av 700 talet, den användes alltså för ca 1300 år sedan - och samma bladdesign används fortfarande här i Skandinavien.

Detta innebär att den har använts av många miljoner riktiga knivanvändare - och inte förändrats under denna tid. Designen har alltaå fungerat perfekt under hela vikingatiden fram till idag.

om många miljoner riktiga knivanvändare använt och godkänt just denna bladdesign berättar det faktiskt något viktigt om knivar. Vill du ha en riktig funktionellt kniv i skog och mark är detta just den kniv du skall välja.

Thomas

Jag kan bara hålla med.

Mycket av sk överlevnadsknivar och bushcraftknivar upplever jag snarast som fantasiprodukter framtagna för en alternativ verklighet.
I den svenska "bushen" har de inga fördelar, vare sig det är i fjällen eller i skogslandet.
En marknad bygd på användarens okunskap.

/John

Förvirrat

Intressant tråd tycker jag. Tror dock att viss förvirring och konfrontation i tråden beror på att vi alla säger "kniv" men ibland menar olika saker. Jag menar att kniv inte är ett entydigt begrepp, utan kommer i många olika utföranden. Själv har jag ett otal knivar beroende på användning
-Täljkniv med kort smalt blad för att klara små radier
- Morakniv med stämjärn istället för spets när jag bygger hus
- Kraftig överlevnadskniv som "just in case" på ryggsäcken och för vresiga vedträn
-Victorinox armékniv som allt i allo i lägret
- täljkniv till nöje i lägret
-Specislkniv för att kapa rep ombord på båten
-Lång smal file'kniv i köket
-Tandad brödkniv i köket
-En rejäl kniv att hacka grönsaker med i köket
-En traditionell morakniv till det mesta hemma på tomten inkl öppna dörrlås med

Osv osv

Flertalet knivar kräver en välslipad och väl omhändertagen egg för att funka bra

2zjev5y.jpg

Är man ute i skogen, eller på fjället, använder man just det verktyg (kniv) som fungerar bäst i varje enskilt arbetsmoment man skall utföra - och då kan det se ut så här:

16j9z4.jpg

Thomas

Bilden beskriver rätt väl att en kniv inte är en kniv utan det beror på.....

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fixa så softshellbyxor blir vattenresistenta? Utrustning allmänt 2
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
tompa_m Varför blir det alltid så här? Utrustning allmänt 5
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
Iggle Nu blir det ett par scout... Utrustning allmänt 39
avslutatmedlemskap1004 Plus och minus blir noll Utrustning allmänt 22
Exinor Nu blir ryggan lättare! Utrustning allmänt 10
Jerja Vem blir först upp på nordtoppen Utrustning allmänt 5
jonssonmartin Hur blir vädret framöver Utrustning allmänt 5
thureb Varför blir det skavsår? Utrustning allmänt 7
Almgren Vildmarksmässan blir allt sämre Utrustning allmänt 7
cronhjort blir man blöt i X-Factor? Utrustning allmänt 0
Kimkim Nån som hyrt ut friluftsprylar? Utrustning allmänt 1
Simiir Trail Toes salva, nån liknande produkt? Utrustning allmänt 0
Smogz Norra Ljung friluftsbyxor, nån som testat Utrustning allmänt 17
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
Ringh Eurohike Nån som vet nåt om det Utrustning allmänt 3
FruNalleman Nån som vandrar i handgjorda skor? Utrustning allmänt 23
FruNalleman Nån som testat Halulite Minimalist? Utrustning allmänt 0
Smogz Powerpot nån som testat? Utrustning allmänt 57
niklas33 Msr reactor, nån som vet nåt om Co2 Utrustning allmänt 2
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
cancerman Nån som sitter på små bitar knivstål Utrustning allmänt 76
Joakim Ågren Nån här med erfarenhet av Icebug Rapid BUGrip skor? Utrustning allmänt 7
Kiawana Nån som testat elmo suv-Cam? Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg