Jag träffar många knivintresserade per år. De flesta anser sig använda kniv "jättemycket". En del visar stolt upp sina knivar och säger att : den här kniven har jag använt i över 20 år, det är världens bösta kniv" när jag tittar på kniven och läser av den ser jag att fabriksslipningen är kvar och att bladbredden inte har förändrats. Detta innebär att ägaren kanske har burit kniven i sitt bälte i 20 år - men han har i princip aldrig använt kniven.
Använda knivar ser ut så här efter några år:
Båda knivarna har jag använt i ca 5 år var. När man använder en kniv blir den slö. När kniven blir slö slipar man sin kniv. När man slipar sin kniv tar man bort material från bladet. Därmed förändras bladbredden och för varje gång man slipar blir bladet lite smalare - tills det ser ut som på bilden ovan. Då pensioneras kniven för uteliv oxh blir en kniv i snickarboden eller en dammsamlare på en hylla någonstans.
Spetsen bryter man av då och då och då slipar man fram en ny spets - så bladet blir samtidgt kortare och kortare med åren. Normal slittid för mig var ca 5 år innan jag måste göra mig en ny kniv.
Titta nu på den kniv du har. Läs av bladet. Vad ser du? Hur många millimetrar har du slipat bort från bladbredden? Alltså - hur mycket har du använt och slipat kniven? Jättemycket?
En styckare arbetar med sin kniv i handen 8 timmar per dag. Det är för mig jättemycket.
En normal stadsbo använder sin kniv ca 10 sekunder om dagen, en landsortsbo kanske 10 minuter om dagen, bor man ute i skogen eller på fjället använder man kniv kanske 30 minuter om dagen.
För att uppnå samma tids knivanvändning som en styckare har på 1 dag behöver en normal stadsbo använda kniv i 2800 dagar, dvs 7,8 år. Det är tänkvärt.
En del förklarar sitt lilla slitage på kniven med att "jag använder många olika knivar så jag sliter inte bara på en enda kniv"...
Jag bar ett knivbälte med två knivar, en huggare och en kniv i normal storlek - och knivarna ovan bar jag på det sättet - även fällkniven ovan var med samtidgt - så mitt slitage fördelades på en fällkniv, en huggare och en standardstorlek på kniv.
Slitaget som visas på bilden ovan känns igen av alla knivanvändare. Det är ingenting unikt eller konstigt. Det är ett helt normalt slitage av knivar som används ganska mycket. Alltså inte jättemycket...
En styckare kan slita ut en kniv på en vecka...HAN använder kniv jättemycket.
Thomas