Ofri marknad i EU - Cykelmonopol?

Hej, är *ganska* irriterad:

Har länge tänkt köpa cykel, hade bestämt mig för märke & modell. Kollade först i England, men här säljs inte den modellen i år. Hittar den på några håll i Europa, tex för €699 i Holland & Tyskland. Hittade sen en återförsäljare i Polen som erbjuder den för bara €500. Kanon tänkte jag, lyckades t.o.m. pruta så jag fick fri frakt & en väska på köpet, för det var fjolårets modell.

Innan jag skickar dem pengarna bestämmer jag mig för att dubbelkolla med tillverkarens huvudkontor i USA att de bankuppgifter jag fått är korrekta, så jag inte blir blåst. Vad händer?

Tillverkaren mailar då distributörern i Polen & säger att han inte får sälja cykeln till mig i England, för här finns redan en återförsäljare! En återförsäljare som har ett prisläge på minst 25% högre på alla modeller och inte ens erbjuder just den jag vill ha! What!?! Så jag fick mail från cykelfirman i Polen, han sa att han inte kan sälja hojen till mig längre. Han är väl rädd att mista sin position som distributör.

Detta måste väl ändå vara olagligt? På en fri marknad ska väl inte en leverantör kunna diktera för återförsäljarna till vem och var produkten säljs?! Konsumenter blir ju bestulna på pengar för att utbudet är blockerat. Jag är helt häpen..

Det lutar åt att jag får välja ett annat märke och nöja mig med en cykel som kanske passar mig sämre, som kanske har sämre kvalitet & kostar mer. Det kan väl gå det med, men det känns ju rätt surt..
 
Bedrövligt, vilket märke handlade det om?

Åk till Polen, tillbringa en helg i Warzawa, knalla omkring i gamla stan. Ta helt enkelt en semesterhelg (stan är trevlig) och kombinera den med cykelköp, på plats!

/Håkan
 
jamo; sa:
Detta måste väl ändå vara olagligt? På en fri marknad ska väl inte en leverantör kunna diktera för återförsäljarna till vem och var produkten säljs?! Konsumenter blir ju bestulna på pengar för att utbudet är blockerat. Jag är helt häpen..

På en fri marknad så kan ju en försäljare sälja en vara till vem som helst för vilket pris som helst.

Men samtidigt så kan du ju inte tvinga en tillverkare att leverera till en försäljare... Så tyvärr.
 
gahne; sa:
På en fri marknad så kan ju en försäljare sälja en vara till vem som helst för vilket pris som helst. Men samtidigt så kan du ju inte tvinga en tillverkare att leverera till en försäljare... Så tyvärr.

..Så i det här fallet blir det ju inte en fri marknad. Distributörerna för märket har med tillverkarens samtycke styckat upp Europa och hindrar köpare från att köpa till bästa pris, eller ens den modell de vill ha. Tillverkaren/leverantörer går här in och *stoppar* en försäljning -Återförsäljaren ville sälja men nu får han inte.. >:-[
 
Håkan K; sa:
Bedrövligt, vilket märke handlade det om?

Åk till Polen, tillbringa en helg i Warzawa, knalla omkring i gamla stan. Ta helt enkelt en semesterhelg (stan är trevlig) och kombinera den med cykelköp, på plats!

/Håkan

Dahon. Jag vill ha en liten vikcykel för jobbpendlandet med tunnelbana som jag också kan ta med enkelt på tåg & flyg. Jämför priserna på Dahon.com, Dahon.co.uk & Dahon.pl så ser ni varför jag inte vill handla här.. Tex en Dahon Matrix-V kostar €750 i England men bara €510 i Polen. Stor skillnad. Visst kan jag flyga dit och hämta hojen, men då ryker ju mellanskillnaden. :-(
 
Låter lite knepigt i mina öron. Tillverkaren ligger ju utanför EU, men Polen som är ett av försäljnings-ställena för denna cykel ligger ju inom EU numera, även om landet inte har varit med så länge... (Kanske bör de uppmärksammas på att de nu ligger inom EUs frihandelsområde? ;) )

Å andra sidan finns det ju en hel del av webbshoppar i UK som inte säljer sina saker utanför landet, inte ens till länder inom EU (Wiggle - cykelshopen är ett exempel). Men då gäller det förstås hela deras utbud. Här handlar det om en unik vara.

Kanske bör du skicka ett mail till EU?

/ G
 
EU:s konkurrensregler

Håller på att göra lite "research" i detta nu. Har bl.a. hittat följande:

"EU:s konkurrensregler innehåller två förbud – ett mot konkurrensbegränsande avtal (artikel 81 EG) och ett mot missbruk av dominerande ställning (artikel 82 EG)."

"Förbud mot konkurrensbegränsande avtal

Samarbeten och avtal mellan företag som kan påverka handeln mellan EU-länder och som hindrar, begränsar eller snedvrider konkurrensen är förbjudna om inte undantag har medgivits.
Förbudet gäller i första hand avtal som:
-direkt eller indirekt fastställer priser

-begränsar produktion, marknader, teknisk utveckling eller investeringar

-leder till marknadsuppdelning

-innebär att handelspartners får olika villkor vid likvärdiga transaktioner eller

-innehåller krav som inte har något samband med det som avtalet avser, så kallat kopplingsförbehåll."

Källa: http://www.kkv.se/konkurrens/eus_konkurrensregler.shtm

Punkten om marknadsuppdelning anser jag är relevant i detta fall, samt inledningen om samarbete som begränsar konkurrensen. Dahon/återförsäljarna för Dahon, har delat upp marknaden så att de kan sätta priser inom det egna landet/territoriet utan konkurrens. Det får större verkan på den här typen av nischprodukt än om det skulle tex gälla vanliga MTB-cyklar, där konkurrenternas produkter är mycket mer lika varandra. Dahon har större efterfrågan än tillgången, deras cyklar säljer vanligen slut rätt tidigt på året, och detta utnyttjas.

Kan ju citera några stycken från mailen jag fått från Dahon i USA & återförsäljaren i Polen:

(Dahon USA)
"Sent : Wednesday, June 23, 2004 6:36 AM
...The details are correct, but the Polish dealer cannot sell into the UK. He is not allowed to do that unless he has permission from the UK distributor.."

(Dahon USA, efter att jag svarat dem..)
Sent : Wednesday, June 23, 2004 9:23 AM
Dear Jarl, Please do not misunderstand our intentions. It is not our intention to block you buying the bike you wish at a cheaper price and neither do we dictate to our distributors where they can and cannot sell..Our distributors have agreed that they will not sell into each others countries...We have nothing to do with what arrangements our distributors make with each other..."

Nehejdu, tjenare, några minuter senare kom detta:

(Återförsäljaren i Polen)
Sent : Wednesday, June 23, 2004 9:34 AM
"Dear Jarl, I have received mail from DAHON Company with information that I am not allowed to send you DAHON bike. You ought to contact with U.K. distributor..."

Rätt solklart tycker jag. De bryter mot lagen.

Jag har mailat till återförsäljaren i UK och ödmjukt(med en sarkasm som troligen skiner igenom), att jag skall få nåder och få tillstånd att köpa önskad cykel från Polen. Får se om han bemödar sig med att svara.

Om man bortser från att Warzawa tydligen skall vara en trevlig stad att besöka, och att det gäller några hundra Euro i mellanskillnaden för en cykel, tycker jag det är fräckt när leverantörer nyttjar en stark ställning på det här viset.

/Jarl
[Ändrat av jamo 2004-06-23 kl 22:46]
 
Jag tycker att du skall skriva till företagets VD och påpeka regelverket som gäller inom EU.

Att hävda någon "överrenskommelse" mellan distributörer är ju BS och likafullt olagligt. Den typen av överrenskommelser får man INTE göra.

Jag tycker du skall påpeka detta faktum för tillverkaren att du kommer se dig nödgad att driva detta fall vidare av principsak om dom själva inte avser att åtgära problemet. Du kan ju nämna att du förmodligen inte ens hade stött på problemet om inte den engelska distributören ens erbjöd den modell du eftersökte.

Jag tycker man gott kan ägna tid åt att sätta åt denna typ av hantering. Företag är inte sena att hävda hur viktigt det är med fri handel så länge det gynnar dem själva. När deras egna kunder sedan vill utnyttja samma fördel blir det en jävla massa gnäll. Samma sak kring "piratimport" av bilar. Vad nu som är pirat kring att köpa en bil i ett grannland???

Anmäl, du har ju fin korrespondans att bifoga :)