www.lamnia.com/sv/a/55/historien-om-den-finska-puukkonVad är definitionen på puukko?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Övervikt i knivslidan?
- Trådstartare seobserver
- Start datum
De Puukko jag sett har lägre blad och rätt grov rygg.
Ja brukar även vara utmärkande att de saknar ricasso och ha kolstålblad. Men det finns undantag från det som allt annat.De Puukko jag sett har lägre blad och rätt grov rygg.
På fjälltur på sommaren har jag med en Opinel #5 fällkniv, som mest används att skära korv och ost med. 15 gram väger den, har 6 cm blad, och den funkar utmärkt för allt jag behöver den till.
En helt vanlig Mora arbetskniv är annars det jag allra helst tar med på tur om jag kanske behöver en rejäl slidkniv, för att kunna fixa ved med i skogen till exempel. 112 gram vägde den jag hade tillgänglig nu. Jag brukar faktiskt kapa ner hänget på slidan (och det extra lilla fästet på just Morakniv) så tar den mindre plats i packningen.
En sådan kniv håller för att att slå med hammare på på både skaft och knivblad för att jacka ur bjälkar och slå av spik med, håller skärpan bra, och går lätt att få vass. Mycket tillförlitlig, mycket praktisk, och mycket billig. Jag tycker den funkar för precis allt ute på tur och mer därtill. Jag har stött på folk på forum som hävdar att de behöver en kraftigare kniv för att de sysslar med "bushcraft" och att de måste ha ett extratjockt blad för att det annars knäcks när de "batonnerar". Jag kan bara sucka åt sådana klantar.
Men visst förstår jag känslan av att ha med en speciell kniv som man gillar väldigt mycket.
En helt vanlig Mora arbetskniv är annars det jag allra helst tar med på tur om jag kanske behöver en rejäl slidkniv, för att kunna fixa ved med i skogen till exempel. 112 gram vägde den jag hade tillgänglig nu. Jag brukar faktiskt kapa ner hänget på slidan (och det extra lilla fästet på just Morakniv) så tar den mindre plats i packningen.
En sådan kniv håller för att att slå med hammare på på både skaft och knivblad för att jacka ur bjälkar och slå av spik med, håller skärpan bra, och går lätt att få vass. Mycket tillförlitlig, mycket praktisk, och mycket billig. Jag tycker den funkar för precis allt ute på tur och mer därtill. Jag har stött på folk på forum som hävdar att de behöver en kraftigare kniv för att de sysslar med "bushcraft" och att de måste ha ett extratjockt blad för att det annars knäcks när de "batonnerar". Jag kan bara sucka åt sådana klantar.
Men visst förstår jag känslan av att ha med en speciell kniv som man gillar väldigt mycket.
Senast ändrad:
Jag tycker att Moraknivar inte håller för hårt arbete. Det har jag testat när jag jobbade som snickare.På fjälltur på sommaren har jag med en Opinel #5 fällkniv, som mest används att skära korv och ost med. 15 gram väger den, har 6 cm blad, och den funkar utmärkt för allt jag behöver den till.
Vad använde du för kniv istället?Jag tycker att Moraknivar inte håller för hårt arbete. Det har jag testat när jag jobbade som snickare.
Jag använde mig av Hultaforsknivar.Vad använde du för kniv istället?
Intressant. Är det "bättre" stål i alla Hultafors knivar, eller är det någon speciell modell?Jag använde mig av Hultaforsknivar.
De vanliga Hultafors abetsknivarna, ofta med orange skaft, har det åtminstone tidigare varit anmärkningsvärt mjukt stål i, jag har kunnat fila kniven vass med en bra fil. Något sådant har man aldrig kunnat någonsin med en Morakniv. Men hultaforsknivarna funkar jättebra som oömma arbetsknivar, man bryter inte så lätt av bladet.
Morakniv och Hultafors har båda en extra kraftig och grov modell av arbetskniv. Vill man kunna använda dem med tändstål bör man dock slipa ryggen tillräckligt vass så den kan skrapa tändstålet.
Morakniv och Hultafors har båda en extra kraftig och grov modell av arbetskniv. Vill man kunna använda dem med tändstål bör man dock slipa ryggen tillräckligt vass så den kan skrapa tändstålet.
Senast ändrad:
Vanliga Moraknivar går utmärkt att vässa med en vanlig skärpfil, både rostfria och i vanligt stål.
Har gjort det på jobbet i 25års tid.
Hur det är med dom äldre laminerade har jag inte provat, dom är sannolikt hårdare i eggen.
Men det är väl mest tälj/slöjd kniven som har det bladet nuförtiden tyvärr trots att Mora börjat ta betalt för premium knivar på många modeller som inte är det.
Har gjort det på jobbet i 25års tid.
Hur det är med dom äldre laminerade har jag inte provat, dom är sannolikt hårdare i eggen.
Men det är väl mest tälj/slöjd kniven som har det bladet nuförtiden tyvärr trots att Mora börjat ta betalt för premium knivar på många modeller som inte är det.
Jag vet ingen som slipade sina arbetsknivar, det var lite slit och släng knivar. Dock var det några som använde sina avbrytna morarknivar som ett modifierat stämjärn. Vissa knivar användes till att skära tjärpappen, och vissa till att karva, så det var nästan lönlöst att slipa dem.
Senast ändrad:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg