Överlevnadsmat i mellansverige

sant att fiske tar mkt tid och energi, men ett nät behöver inte väga mkt eller ta stor plats. Kan också göras på plats om man är (mkt) händig.

Ekollon är väl obefintliga på sommaren? Iaf näringsmässigt, samma sak är det väl med hasselnötter?

Det är väl inte så många fisksorter som innehåller några större mängder fett?

Men visst finns fiske som alternativ. Men såvitt jag minns konstaterade man vid nån övning som försvaret gjorde att den tid det tog att få upp fisken hade utnyttjats bättre om man ägnat den åt att samla vassrötter.

Det finns några få "vanliga" feta fisksorter, men man får vara en grym fiskare för att t.e.x avgöra var just ålen står och väntar. Man får nog vara mycket fiskekunnig överlag för att se det som en given källa i överlevnadssammanhang

Fett tror jag är lättast från
ormrot
nötter
ollon
möjligen några maskarter

har jag missat något utom djur?

Muskonceptet kommer från en Vargforskare i norra Alaska som levde på enbart möss som han odlade där givetvis fanns det gott om just den varan och även vargen levde på det under en del av året.

/H

Det finns några få "vanliga" feta fisksorter, men man får vara en grym fiskare för att t.e.x avgöra var just ålen står och väntar. Man får nog vara mycket fiskekunnig överlag för att se det som en given källa i överlevnadssammanhang

Fett tror jag är lättast från
ormrot
nötter
ollon
möjligen några maskarter

har jag missat något utom djur?

Muskonceptet kommer från en Vargforskare i norra Alaska som levde på enbart möss som han odlade där givetvis fanns det gott om just den varan och även vargen levde på det under en del av året.

/H

Hehe, häftigt.. Men är det verkligen så mycket näringing i en liten mus ?
Hur ska man sedan tillaga dem då ? Och ska man verkligen käka allt?

Var en intressant aspekt, måste prova detta !

En mus väger 5-30 gramm

Både musen och råttan har mycket lika fysiologi till människan . därav laboratorietester på just dem.

I dem och oss finns alla nödvändiga ämnen i olika balans beroende på individ

möss är ganska enkla att spåra och heller inte så svårfångade..glada i sockerarter t.e.x

de förökar sig ochså fort 4-8 ungar var 3dje vecka..ca.

Jag skulle steka dem, men snabbkokta får man ut mest näring.

vidare så har man en bit mus så kan man fånga större djur, men det var ju lagliga eller i detta fallet "säkerligen klagofritt från folk att man käkar möss" under sin överlevnadsträning.

/H

En mus väger 5-30 gramm
möss är ganska enkla att spåra och heller inte så svårfångade..glada i sockerarter t.e.x

de förökar sig ochså fort 4-8 ungar var 3dje vecka..ca.

Jag skulle steka dem, men snabbkokta får man ut mest näring.
Jag ser framför mig hur "överlevaren" sitter huttrande de första veckorna och överväger om han ska odla möss för att på sikt skaffa sig en hel musfarm, eller äta de få han/hon fångat in...

Det kan jag ochså se framför mig och ramlar snart av stolen i skratt!

kanske bara kanske kräver detta lite extra träning i beslutsfattande;)under svåra omständigheter.

/H

Strykarräven;350538 sa:
Ja men ack ack. Om jag hade lika mycket tid att leka indianer som när jag var pôjk så hade jag för länge sedan praktiserat en hel del överlevnad, men problemet är att när man når den ålder då man fattar det man läste om överlevnad så har man inte tid att vara ute och tomta runt i markerna.

Nä,inte Indian.Det var mer en kombinerad ninja/överlevnadsövning :).Ninjafilmer var stora på den tiden.Rambokniv och en teleskopisk pilbåge var obligatoriskt,ibland 'kaststjärnor' av trä.

peter

Jag är scoutledare så jag är liksom ute var och varannan helg.

Fast det är ju rätt begränsade trakter jag brukar vara i, kanske bara haft otur med nötter? Däremot så fullkomligen kryllar de trakterna av sjöar med vass, ängar med hundkäx och kardborre och det är rätt mycket slån också. Så skulle jag "överleva" där vet jag vad jag skulle satsa på.

Ska man jag möss så borde det väl vara bättre att leta upp deras bon. En skogsmus snodde hla min Polly påse, han hade att göra hela natten. Igår snodde en kråka nästan hela min 200g chokladkaka, så kolla djurens bon, så kanske du hittar mer än vad du kan ösnka dig.

Har varit med om att fånga en mus på överlevnadsövning, inga konstiga fällor utan en snabb kollega som avlivade den med snöspaden. Efter en diskussion så valde vi att inte äta den men enligt dåvarande instruktören skulle vi undvika att äta huvudet av den enkla anledningen att katter inte äter huvudet.

Det är en ny hemsida på G som kommer ha en sida med ätliga växter med massor av bilder och där man enkelt kan se vilka som är ätlig, fungerar som medicin o.s.v. har sett en förhandsvisning av det och et ser än så länge väldigt bra ut.

Glassbilar är bra till mycket, man kan bestämma övand trupps storlek på att bara hitta glassbilarna, förenklar saker...Dessutom markerar de var det finns väg och plingar de finns där bebyggelse...
3 funktioner och du slipper bära på dem....
//J

Man ska inte undervärder glassbilen, även när jag varit långt ut i skogen och inte hört några stadsljud. Så hör man nästan alltid glassbilen.

[OT] För ni som inte kan texten till Hemglass musik så är den "Vi lurar alla barnen, vi lurar alla barnen på deras veckopeng" 8-åringar de vet de =) [/OT]

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg