Överlevnadsmat i mellansverige

Eftersom vi alltid i sverige är såpass nära civilisationen att vi kan höra hemglassbilen om vinden ligger rätt, har dessa kunskaper inget eller föga värde här, med två plastkort och en chokladkaka i fickan kan vem som helst gå till bebebyggelsen och fika där före bussen för dig vidare....
//J

Vilket jävla bra svar, precis vad killen ville höra...

/K

Samma där som här (?)

den här sidan finns en del matnyttigt.Men att överleva...näe,funkar dock att dryga ut basvaror med.Det är tillåtet att fuska om man vet hur man ska göra,köp några köttstycken om du kan jaga och flå t.ex.

peter

Senast ändrad:
Tack för alla svar hörrni... (och kul inlägg soebserver :p)
Jag lånade en bok på bibblan idag, ska läsa lite om ämnet, annars har jag hyfsat ok koll på läget.

Vilda växter som mat och medicin
Författare: Stefan Källman
ISBN10: 9153426398
ISBN13: 9789153426394

det e ingen konst att rapa upp en massa ätliga växter, dela upp dom i lite fina kategorier.. men det fyller ingen funktion om man samtidigt inte kan berätta hur dom skall användas, till vad och när.. det bästa är att gå en kurs för någon välrenomerad förening som tex. sös eller liknande, vill man inte det kan man köpa en bra bok som förklarar hur, vad och varför..

eftersom vi kör ankedoter så har jag en med.. som 20årig, nyrakad och ivrig fallskärmsjägarsdoldat stod jag med många andra och lyssnade ivrigt när kn fält skulle förevisa praktisk överlevnad, efter att ha mumsat korvmacka och chockladmjölk framför de utsvultna pojkarna tog han till slut till orda och sa:

-det finns tre typer av blad... långa blad, korta blad och runda blad..

han plockade upp några barr och ett blad ur fickan och sa:

-långa blad, tall... korta blad, gran och runda blad björk!

förutom det självklara pedagogiska genomslaget så fanns det ett budskap... krångla inte till det, när du svälter funkar inte hjärnan så "keep it simple or die"..

ett tips från coatchen, lär dig några saker riktigt bra!!

Ganska intressant med trådens inlägg hittils. Det var roligt att läsa folks inlägg och se hur olika ser på saker och ting. Men för att klargöra det hela går inte det jag ska göra ut på att bli hittad inom 10 dagar av en räddningspatrull, sitta på en stubbe och svälta bort alla muskler utan att käka, ladda fickorna med chokladkaka och lyssna efter glassbilen. Det jag istället ska göra är att under några dagar, vet ej hur många, dra ut i skogen och överleva på naturens villkor. Alltså en form av en egen "överlevnadskurs". Jag vet inte i nuläget om jag ska ta med mig vassleprotein som proteinkälla. Annars var tanken att jag skulle klara mig totalt på vad naturen har att ge, dvs. jag ska kunna hämta kolhydrater, protein, fett, mineraler, vitaminer via skogen. Nödproviant som säkerhetsutrustning kan jag ha med mig.
Det jag med denna tråd ville ta reda på var allmänt vad man kan tillgå. Men efter vissa efterforskningar, studerande och letande har jag fått svar på mina flesta frågor. Om det är någon detalj jag undrar över hör jag av mig, men i nuläget är det mesta klart.

Mitt projekt går i alla fall inte ut på att lyssna efter glassbilar, hehe..

Tack för tips i vilket fall.

Glassbilar är bra till mycket, man kan bestämma övand trupps storlek på att bara hitta glassbilarna, förenklar saker...Dessutom markerar de var det finns väg och plingar de finns där bebyggelse...
3 funktioner och du slipper bära på dem....
Om du nu avser svälta frivilligt i några dygn, så var beredd på att din hjärna byter kanal och att din kropp blir trött och ovillig. Det hör till. Att träna överlevnad i en eller två veckor är inte farligt om du är frisk före. Men skall du hålla på längre så bör du ha matplan och emellanåt träffa någon någorlunda normal som äter... Vederbörande bör kontrollera dig och om denne anser att du skall bryta gäller dennes ord. För det kan gå utför snabbt vid längre svältövningar.....Att samla in och bereda maten är en minst 1/2 dags sysselsättning....Det kan vara intressant läraktigt och vanebildande lika gärna som kallt, vått, trist. Det vet du efteråt.
//J

Annars var tanken att jag skulle klara mig totalt på vad naturen har att ge, dvs. jag ska kunna hämta kolhydrater, protein, fett, mineraler, vitaminer via skogen.

Då måste du jaga, för det är i princip enda sättet att få tag på tillräckligt med fett och protein.

Och du måste räkna med att ägna större delen av din vakna tid åt att samla föda. Och den föda du får ihop kommer knappast vara några kulinariska sensationer... det finns en anledning till att Sverige har importerat potatis, morötter och andra "grönsaker".

Då måste du jaga, för det är i princip enda sättet att få tag på tillräckligt med fett och protein.

Och du måste räkna med att ägna större delen av din vakna tid åt att samla föda. Och den föda du får ihop kommer knappast vara några kulinariska sensationer... det finns en anledning till att Sverige har importerat potatis, morötter och andra "grönsaker".

Om man räknar fiske som en form av jakt.. Fisk innehåller ju både fett och protein, och kan dessutom göras lagligt under sommarmånaderna, till skillnad från de flesta jaktformer. Man bör kolla upp det här med fiskekort först.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg