Överlevnadsmat i mellansverige

Ekollon (rostade eller urlakade) innehåller i runda svängar 50% fett. Det är mer än magra (3%) harar det...

Hej.
Jag måste ha tips på överlevnadsmat, mat man kan hitta i naturen, som kan hittas i mellansverige runt Mälaren/kustnära områden. Mat som motsvarar det man behöver för flera dagars mättnad.
Kom med tips!

tack på förhand.

Jag som trodde att mälaren låg i södra sverige och mellansverige var på breddgrader mellan Gävle och Umeå ungefär

Braxen har 5-10%.Men en annan underskattad fisk i överlevnadsövningar är Mört.Torka,salta eller mosa och gör fiskbullar,mums...

peter

PS.Faaan,sånt här var ju riktig lattjo när man var 13-14 år,ett paket knäckebröd tog man med sig och resten fick man skaffa.En dag i taget.DS.

Braxen har 5-10%.Men en annan underskattad fisk i överlevnadsövningar är Mört.Torka,salta eller mosa och gör fiskbullar,mums...

peter

PS.Faaan,sånt här var ju riktig lattjo när man var 13-14 år,ett paket knäckebröd tog man med sig och resten fick man skaffa.En dag i taget.DS.
Ja men ack ack. Om jag hade lika mycket tid att leka indianer som när jag var pôjk så hade jag för länge sedan praktiserat en hel del överlevnad, men problemet är att när man når den ålder då man fattar det man läste om överlevnad så har man inte tid att vara ute och tomta runt i markerna.

Fett och protein, tänk jag som trodde att nötter var växter.....Hasselnötter får man plocka upp till tummen...det gäller att ha stora vantar & händer....
Den enda naturtypen där överlevnadsövningar jag deltagit i inte resulterat i hungerskänslor var i tropisk djungel med riktiga experter..
Sen har jag ju klarat mig såpass här länge oxså... det bör räknas...

//J

.....
Den enda naturtypen där överlevnadsövningar jag deltagit i inte resulterat i hungerskänslor var i tropisk djungel med riktiga experter..
Sen har jag ju klarat mig såpass här länge oxså... det bör räknas...
.....
//J
Det går alldeles förträffligt i norra Sverige också. Såg du inte Ray Mears? Bara att plocka fram ett fiskben från hälleflundra och använda som fiskekrok om det kniper;)

Raskesven

Vi kollar tabellerna igen.

Hare 21% protein

Svinmålla 23 % protein

Svinmålla odlar jag för övrigt i trädgården (svärmor rensade bort hela odlingen förra året...)

Vi kollar tabellerna igen.

Hare 21% protein

Svinmålla 23 % protein

Svinmålla odlar jag för övrigt i trädgården (svärmor rensade bort hela odlingen förra året...)

hehe.. ondskefull svärmor du har... :p

Hur som helst fiske är tillåtet i Mälaren året runt och det behövs inga fiskekort/fisketillstånd. Jag kommer ha möjlighet till fiske, så fett och proteinintag är inte några större problem.
Intressant det där med ekollon. Men hur ska man rosta dem?!

Fisk och möss: ät hela djuret och få därmed alla ämnen i dig.

Det är iallafall ingen som kommer klaga om du käkar skogsmöss dagarna i ända:)

Hälsoaspekten får du själv avgöra, själv har jag plåtmage och dricker vatten nästan var som helst, med lite urskillning och omdömme.

lite skit rensar magen, mycket skit förgyller dagen.eller hur var det?

/H

Senast ändrad:
Det är väl inte så många fisksorter som innehåller några större mängder fett?

Men visst finns fiske som alternativ. Men såvitt jag minns konstaterade man vid nån övning som försvaret gjorde att den tid det tog att få upp fisken hade utnyttjats bättre om man ägnat den åt att samla vassrötter.

Det är väl inte så många fisksorter som innehåller några större mängder fett?
-Ålahuve?

Men visst finns fiske som alternativ. Men såvitt jag minns konstaterade man vid nån övning som försvaret gjorde att den tid det tog att få upp fisken hade utnyttjats bättre om man ägnat den åt att samla vassrötter.
Jo, det var väl den viktigaste lärdomen från de experiment som Källman/Sepp gjort åt försvaret. Min erfarenhet är att det kan vara nog klurigt att hålla sig med matfisk ens om man har bra grejor och gott om tid, och dessutom är välnärd på grillkorv och kokkaffe. Bara att samla skägglav är rätt jobbigt när man svälter, och om man vill göra det utan att bränna mer än man tar upp så får det gå långsamt, långsamt...

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg