Östra till Västra Unna Reaiddavaggi?

Jag har alltid vandringsstavar när jag går med packning! Och nej, jag tänker inte gå Jojoleden. Men vi ska gå Unna Räita genom i sommar. Tack för alla råd! Om det så behövs kommer jag krypa uppför klippkanten. Det som jag inser kan sätta stopp för oss är möjligen vadet över jokken från Reaiddaglaciären. Hittade en annan tråd här på forumet och det är ju några som fått snällt vända.
Tror du oroar dig för mycket. Gick i slutet av Augusti 2018 och vadet över jokken från Reaiddaglaciären var enkelt men fick ta av mig skorna. Sedan finns det inget mer vad till stugan. Just innan stugan får man gå/ hoppa lite på stenar vad jag minns. Vet dock inte nu om den nya stugan byggdes på samma ställe som den gamla.
Var 62 år när jag gick där och klippkanten kändes aldrig läskigt eller något annat för den delen. Som det redan nämndes, mycket gåendes på skrå fram till jokken. Fantastiska utsikter lovas och rekommenderar att man går upp en liten bit tills man kan se bägge sjöar nedanför. Jag klassar platsen som det vackraste stället i den Svenska Fjällvärlden iaf av det jag sett hittills inklusive platser i Sarek.

Tror du oroar dig för mycket. Gick i slutet av Augusti 2018...
Tusen tack att du peppar, det behöver jag! Vill inte "bara" stanna på Kungsleden utan tänja lite på mina gränser och gå utanför comfort zone. Samtidigt vore Jojo-leden eller t om Sarek kanske lite för mycket att ta i, och Östra leden till Keb skulle jag nog inte klara av (som du har gjort).
Vi var till Västra Unna Räitavaggi i somras, och det var ju lite spännande, men också en upplevelse och det gick bra. Håller med om att det är enastående vackert! Men vill som sagt inte göra någon vansinnesvandring med tanke på min förmåga.
Vi ska fara iväg i slutet av juli, och jag uppdaterar och berättar hur det gick!

Hej igen mina vänner! Sommarens fjällvandring är nu klar och jag vill tacka er alla, och sprida mera info såklart.
När vi kom till Vistasstugan såg stugvärden lite förvånad ut då hon hörde att vi planerade gå genom Unna Räita. Någon vecka innan hade 3 vandrare (män i ca 35 årsålder) varit till branten men bara sovit vid sjön och sedan vänt och dragit om rutten via Nallo, eftersom branten såg så läskig ut. Så hon undrade såklart hur 2 gamlingar kunde fixa det då. Jag kände mig illa till mods men var tyst och tänkte på vad ni hade skrivit!
Nåja, fortsättningen följer. Vi skulle över Unna Räitajokken ("deltat") på kvällen. Redan första fåran stoppade oss! Vattnet nådde min man långt upp på låret, rann med förfärlig kraft och var alldeles vitt. Det hade inte regnat mycket utan var snarare torrt. Men detta var glaciärvatten! Och veckan hade varit väldigt varm.
Vi tänkte först vada deltat på morgonen, men med tanke på jåkken från Reaiddaglaciären (om den skulle vara lika strid) ändrade vi planen och tog Södra sidan i stället. Vi gav oss av på morgonen.
Vad ska jag säga? Det var jättejobbigt. Helt stiglöst, i början mycket vide, och jag upplevde att vi ofta var onödigt nära det typ 20 m höga, tvära stupet till Unna Räitajohka. Framför allt var det väldigt mycket stenar på denna sida, jag tyckte att Norra sidan såg mycket grönare ut. Vi klättrade på rullande stenar mer eller mindre nära stupet. Stupet blev mildare längre uppåt, men stenarna fortsatte göra det surt. När vi var framme vid glaciärsjön var vi helt slut! Det var bara sätta upp tältet och lägga sig. Vi hittade inte en enda bra tältplats där längst in, utan fick sova på lite stenar.
Stupet såg inte så kul ut. Ju mera jag tittade på den desto mera rädd blev jag. Men tanken att gå tillbaka samma väg som vi kom var ännu hemskare. Så vi klättrade över branten på morgonen efter. Ingen lera för oss, bara sten, sten, sten. Det var inte så skrämmande, bara jobbigt. Sista biten följde vi kanske inte stigen, utan klättrade över en rasbrant vid Knivkammens fot, för att slippa gå så nära brantaste stället. I alla fall upplevde jag ingen större risk att falla ner, det var faktiskt mycket värre i själva V-formade dalen med min höjdskräck. Men branten var fysiskt väldigt ansträngande! Vädret var ok, varierande. Åt lunch i Unna Räita-stugan och att promenera ut därifrån var ren njutning i jämförelse då vädret var bra.
Tusen tack för alla pepp och råd! Försöker bifoga någon bild.

Hej,
synd att ni inte kom över glaciärjokken så ni kunde vandra på norra sidan.

Vi gick i slutet av juli-24. Vi kom alltså inte ens över DELTAT nere i dalen, så vi provade inte ens den nämnda glaciärjokken! Sen är vi inte de tuffaste vadare heller.
Nåja, det gick bra på södra sigan med! Jag ville bara TACKA så mycket! Att det gick var helt er förtjänst!

Vi gick i slutet av juli-24. Vi kom alltså inte ens över DELTAT nere i dalen, så vi provade inte ens den nämnda glaciärjokken! Sen är vi inte de tuffaste vadare heller.
Nåja, det gick bra på södra sigan med! Jag ville bara TACKA så mycket! Att det gick var helt er förtjänst!

Bra jobbat! Södra sidan låter stökig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
JohnRJ Östra Fjällfjället m.m. Fjällvandring 4
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 3
KulvertTur Norra sidan av Östra Bastavagge; konstigheter? Fjällvandring 4
Taffinaff Möjlig väg över Östra Bossusglaciär-Sielmatjåkkaglaciären? Fjällvandring 2
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
PepsAdventures Passet söder om Östra Bunnertjärnen Fjällvandring 6
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
Hmk Ny karta Muttos och östra Sjavnja Fjällvandring 9
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
Pwe Glaciärfickan SO om Östra bunnerstöten Fjällvandring 4
Pwe Vålådalen kyrstenenen östra bunnerstöten Gåsen vålådalen Fjällvandring 3
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
Freddyh Tur och vad i östra sarek Fjällvandring 6
Kebnekaise via Östra leden på Nordnytt Fjällvandring 0
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
robinhaag Kebne Mars 2010 Östra leden ?? Fjällvandring 8
Sven V Fåglar utmed östra leden? Fjällvandring 1
Cederqvist Tälta, östra leden. Fjällvandring 4
daniel80 Östra leden på Keb med trasiga armar Fjällvandring 15
mli11 Kebnekaise - upp västra leden ned östra leden? Fjällvandring 9
fjällfare Turtips efterlyses:Unna Reidavagi/östra delen- svårt?? Fjällvandring 10
Pellepassat Vada Visstasjohka och Östra Knivglaciären Fjällvandring 3
mdlist Läget (vatten, mygg) i östra Sarek/Stora Sjöfallet? Fjällvandring 0
Hedman Östra Knivglaciären Fjällvandring 6
Jokk Östra Kebnekaiseleden utan guide? Fjällvandring 6
jsalmonsson Kebnekaise Östra-Västra leden?? Fjällvandring 8
Keb,Östra leden Fjällvandring 9
Östra Padjelanta Fjällvandring 0
majjen Resa till Sulitelma Fjällvandring 9
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 2
trocazero Blåhammaren till Enafors tidsuppskattning Fjällvandring 9
haiwa Nikka till Pårrras Fjällvandring 0
Ankarby Vägen till galdhöpiggen Fjällvandring 6
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
Sverigesnationalparker.nu Darreluoppal till Vassjabakte Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
NN Sulitjelma till Ritsem Fjällvandring 9
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
Johnny_b Mattor till gasdriven myggapparat Fjällvandring 1
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg