öringen; sa:
Vi flyttar till Östersund till hösten och undrar vad vi ska hitta på där?
Lyckos!
Flyttade själv ifrån Östersund i höstas... suck...
Storsjön erbjuder mycket kul. Endel seglar där på sommaren. På vintern plogas bana för skridskoåkning, milslångaslingor som utgår från centrala stan. Sjön är också utmärkt för kite på skidor under vintern. Det finns nästan alltid något ställe med bra vind.
Sen finns ju fjällen in på knuten. Dels med pistade nerfarter men även fin turåkning tex vid Vålådalen, Storulvån etc. Bydalsfjällen ligger riktigt nära.
Fin vandring på nära hål finns förutom itidigare nämnda områden också i tex. Bunnerfjällen. Skridskoåkning på fjällsjöar som lägger sig tidigt är nog inte heller så dumt!
Föreningar att gå med i.... Tja, jag vet inte riktigt. Främjandet är väl alltid bra men sen finns det ju en skridskoförening också.
Fisket han jag inte direkt utforska men det finns säkert hur mycket som helst. Alla fjällsjöar såklart men även andra områden. Gimån ska väl vara ett av de bästa fiskevattnen i Sverige har jag hört!? Hårkan och Långan har jag också hört mycket gott om.
http://www.cinclusc.com/spfguide/landskap/jamtland.htm
Som en bra början kan jag rekommendera att besöka utkikstornet på Frösön och eller den nybyggda termosen en dag med vackert väder. Ger fin utsikt och överblick över det Jämtländska landskapet med fjällen i bakgrunden.
Jag upplevde inte direkt Jämtarna som särskilt svåra att få kontakt med. Tycker nog den biten är lite svårare i Södra Sverige rent spontant.
Jag ställer helt och hållet upp på att Ösd är Sveriges bästa friluftsstad. Bra val Öringen!