• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Öppet brev till kommuner, räddningstjänst, kraftbolag och markägare

Hej atv,

Vi får nog vara överens om att inte tycka lika. Att man 2011 sålt mer fyrhjulingar än snöskotrar och upptäcker at man inte får köra med dem i terrängen är väl ingen total överraskning som "drabbar" den som köpt en sådan maskin? Det öppna brevet var dålig retorik, man borde ha varit lurigare och mindre genomskinlig angående nyttoaspekten.

Jag ser fyrhjulingar som nyttofordon som man kan använda hemma på gården, bana eller kanske dra hem ett djur på älgjakten. Inget lekfordon som man ska köra med i naturen. Det är stor skillnad på snöskoter där man kör på snö och inte totalt kör sönder marken. Jag ser inga fördelar med att dra leder för atv i naturen, tyvärr. Om fler motorfordon är ute i naturen så kan jag orimligen njuta av mer tyst natur. De som kör olagligt får Polisen ta hand om, det är ju trots allt inte på så otroligt många platser.

Nä, ut och använd kroppen i naturen istället. Det blir man gladare av och nog kan man köra av sig på bana utan problem.

Nu så... mycket trevligare ton.
Brevet är skrivet rent ärligt tycker då jag. Man ser klart att föreningen inte hymlar med att man vill fortsätta arbetet för lagliga leder som är en vinst för miljö och många andra som vill ut i skogen. Samtidigt påvisar man vad man kan göra för samhället... dubbel frustration?

Jag skulle tro att 90% av alla atv som säljs idag säljs som ett nyttofordon/hjälpmedel. Jag har ingen närmare siffra på det men skulle tror att det ligger ditåt.
Många som köper ett nyttofordon till gården lockas av att ta en tur emellanåt tror jag också. Så den lilla del som rent köper ett fordon för lek/träning/tävling eller vad det nu kan vara är nog inte största problemet. Mängden maskiner gör att fler och fler klumpar ihop sig och vänder sig ut mot naturen när det tex inte är snö eller finns stockar att arbeta med....

Vi har ganska mycket skog i sverige. Motorsporten har alltid varit lite hatad av den vanlige svensson... Om man kan samla körning på tex 2 leder i stockholm. 15meter bred och ett par mil långa... så finns det alternativ både för "gangstern och familjeåkarn" att köra lagligt...

Jag såg häromdagen skadan i ett naturreservat i södra stockholm... inge kul att se vilka skador som kommit genom att trafiken ökat... en del av det verkade gå över vandringsled... Inget roligt att se... jag vill kunna ta mina barn ut i ett naturreservat utan vadarbyxor men kan helt klart tänka mig att ta den bak på en fyrhjuling och köra längs en led.

Alla är vi olika och som jag ser SATVF´s lösning så anser jag den vara en bra lösning. Men alla är vi olika =)
 
Exakt... men probelemet finns och det blir värre... läser man på SATVF så vill de hitta en hållbar lösning.

Vi har redan en hålbar lösning.

Allemansräten, som du tiigare hänvisade till skulle gälla alla, har ett motto "inte störa inte förstöra", det kan du omöjligt få ihop med din hobby.,

Att du sen köpt en dyr lekasak utan att kontrollera om du får använda den är ju ditt problem, inte mitt

Den hållbara lösningen vi har är att det är förbjudet med terrängkörning. Om du gör det ändå så får du lagen efter dig. Mycket enkelt och hållbart
 
köp en häst, bättre på allt, billigare och mycket trevligare.. jag använde en av mina hästar när vi drog ut älg under älgjakten, två grannar(som yrkesmässigt använder atv maskiner) fick ge upp.. jag drog upp älgen med häst på första försöket.. då var hon bara framskodd, till nästa är är hon skodd runt om och vårt jaktlag kommer inte att använda något annat än häst.
 
Vi har redan en hålbar lösning.

Allemansräten, som du tiigare hänvisade till skulle gälla alla, har ett motto "inte störa inte förstöra", det kan du omöjligt få ihop med din hobby.,

Att du sen köpt en dyr lekasak utan att kontrollera om du får använda den är ju ditt problem, inte mitt

Den hållbara lösningen vi har är att det är förbjudet med terrängkörning. Om du gör det ändå så får du lagen efter dig. Mycket enkelt och hållbart


Vad jag har eller inte har är ganska ointressant i diskussionen. När jag säger hållbar lösning så syftar jag på att det idag finns lagar som inte följs för att det inte finns alternativ för många.

Jag är inte orolig för lagen, mig finner du inte ens i skogen... jag diskuterar saken i lösningsdel. Jag vill inte att mina skattepengar ska finansiera skogsmullepoliser. Dvs poliser som springer i skogen och försöker jaga lagbrytare... poliser ska stoppa riktiga brott och hjälpa de verkligt utsatta.

Jag anser i alla fall att lagliga leder skulle hjälpa alla...

Personligt så tycker jag även att jakten är vidrig. Enstaka människor härjar runt i skogar och skjuter djur. Sen tar man köttet och äter det själv... Jag köper kött i butik och betalar vad det kostar... (även skatten på kött) Jag anser att jägare stjäl mat i skogen... Men jag skulle aldrig börja dividera detta då jag även anser att en jägare antagligen är jägare pga av en hobby och anser att han/hon därför ska få utöva den...
Och för att det ska vara lite kontroll på jakten så har man olika tider på året som man får jaga...

Alltså... skulle det finnas olika leder där du får köra man det jämföras med olika tider som man får jaga. Eller olika tider på året som du inte får paddla närmare än x antal meter från en häcknings ö/plats.

Jag tycker SATVF´s arbete är bra och jag tror det kommer ge resultat. Polisen har inte resurserna att jaga runt i skogarna... (tyvärr)
 
Det som behöver en ATV på sin egen mark har väl inga problem att använda den?


Jägare jagar på mark med markägaren/jakträttinnehavarens tillstånd, de "skördar" alltså det vilt som markägaren "odlat fram".

Man kan hålla djur genom att hålla dem i hägn och avsliva dem med slaktmask, eller så kan man hålla djur fritt i sina marker och jaga dem. Jag ser inte att det senare på något sätt skulle vara mer omoraliskt?

Jakt sliter heller inte på marken, vilket terrängkörning gör. Jägarna har en kvot att följa för att viltet ska kunna återhämta sig. Hur skulle ATV-körarna göra för att marken ska återhämta sig efter körningen?

(Sen finns det möjligen andra aspekter av jakt som kan diskuteras, t.ex. att allmänheten inte hur som helst kan vistas i markerna under jakten, men det finns det en annan tråd för.)
 
Av vissa av resonemangen i den här tråden kan man dra slutsatsen att verksamhet som är störande för andra människor, eller tom bryter mot lagen, borde vara ok så länge man kan hävda det som "utövande av hobby". En förlängning av resonemanget gör att patologiskt seriemördande framstår som mer sympatiskt än enstaka fall av dråp..

Skämt åsido. Klart man kan diskutera ATV'ers vara eller inte vara utifrån ett hobby- och föreningsperspektiv, men då kan man inte stödja argumentationen kring hur utbrett behovet är på siffror över försäljning eller innehav i "stockholmsområdet". Den andel ägare som är beredda att satsa tid och pengar på att vara verksamma i en förening bör ju snarare vara den siffra man utgår ifrån. Även om följande inte är ett generellt argument kan jag nämna att samtliga personer i min utvidgade bekantskapskrets som kör fyrhjuling, gör det av andra mindre seriösa skäl än "vilja vara i naturen" eller "bistå vid eftesök". Snarare "Ingen trängselskatt och lättare att parkera", och "det är roligt att köra på två hjul i rondellerna".

Dessutom är det egentligen fel ände att börja i att kolla på hur stort "behovet" hos utövarna är, när det gäller nånting som i princip har bara negativa konsekvenser för samhället i övrigt (Det där med sök av saknade och leverans av filtar till åldringar är inte ett riktigt argument, utan en klart försumbar samhällsvinst). Det man ska titta på är "hur mycket kan vi gå med på". Detta gäller nästan jämnt. Både när man planerar för bilinnehav i en ny stadsdel, antalet nya egenborrade brunnar i ett sommarstugeområde, eller när man ger dispens från strandskyddet, t.ex.

Personligen är jag hjärtligt trött på smattret av lättviktsmotorer i skogarna kring Stockholm. Har svårt att tro att den buskörningen skulle minska ifall man skaffar lagliga alternativ. Inte så många andra illegala verksamheter som följer det sambandet väl?
 

clindh

Forumvärd
Om Utsidan:
"Utsidans målsättning är att vara den naturliga samlingspunkten för alla oss som är intresserade av icke-motoriserade, naturnära friluftsaktiviteter, resor och äventyr. För mer information om vad som platsar och inte platsar på Utsidan, läs om vår policy."

Förvisar därför denna tråd till Fritt Forum
 
Allmän juridikfråga: hur kan det vara lagligt att nyttja ATV under älgjakten? Är det för att jakt räknas som skogsbruk?
Nu är jag bara en lekman men så här står det i kapitel 6 Terrängkörning, Handbok med allmänna råd till terrängkörningslagen och terrängkörningsförordningen:

"Det enda undantaget från förbudet att köra på barmark i samband med jakt följer av
1 § andra stycket 5 TKF, dvs. för hämtning av fälld björn, älg, hjort eller vildsvin
till lämpligast belägna bilväg. Se avsnitt 2.1.2 med allmänt råd till denna bestämmelse. Annan körning under jakt, körning till eller från jaktområdet eller i samband
med kringaktiviteter till jakt, såsom transport av exempelvis material till jakttorn,
är inte undantagen barmarkskörningsförbudet i terrängkörningslagstiftningen. För
sådan körning krävs således dispens från länsstyrelsen enligt 12 § TKF i den mån
den inte är förbjuden enligt annan lagstiftning. "​

http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-0136-1.pdf
 
Liknande sak på cykelforum. http://happymtb.org/forum/read.php/1/1824436/ Jag håller mig själv på skyltade cykelleder och är glad att vi har en laglig 10 km slinga just där jag bor. MTB sliter ganska mycket det också men låter inte men jag är lite kluven. Skönt nog har vi inga problem med buskörning med ATV eller cross.

Fyrhjulingar väcker ilska: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5195219

Arbetsfordon: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=2055389
 
Senast ändrad: