• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Öppet brev till kommuner, räddningstjänst, kraftbolag och markägare

"Att t.ex. upplåta kraftledningsgator till lokala SATVF anslutna föreningar skulle minska den olagliga körningen i skogarna och förarna får tillfälle att ytterligare träna på sin körning."

Springande punkten. Det är helt enkelt en önskan utöka sina lagliga lekplatser även utanför inhägnade områden och därmed bättra på sin känsla av "frihet". En viss rationalisering går också att skönja: vissa vill kunna hävda och säkert även fylla sig själva med känslan att de inte bara kör runt i nöjessyfte utan även gör nytta.

Nåja. Detta kommer inte förbi förslagsstadiet. Inlägget ovenför förklarar utmärkt varför

Handlar inte allt i ett samhälle om att ge och ta?

Varför har vi 1500mil skoterled i sverige? Är det verkligen bara nödvändigt eller åker människor för nöjets skull eller som ren turism också?
 
Nja, jag var tvungen att utbilda mig i ämnet lite och kollade bland annat här: http://atvstockholm.blogspot.com/2011_07_01_archive.html Det ser inte roligt ut på marken. Från 3:00 nånting när de kör på myrmark ser likadant ut som vandringen ut till jaktmarkerna i Jämtland. Ruskigt sönderkört men det är samer som ska till sina visten. Snöskoter körs ju inte på barmark så det blir en helt annan sak. Men lobba får man ju i alla fall men utsidan.se var nog helt fel forum angående nöjesåkning i terrängen.

Vad är det du försöker påvisa här? Detta är på villingsbergs skjutfält. Samma myr som militären kör bandvagn och fordon över. Mark som upplåtits av försvaret och godkänts av myndigheter. Jag kan inte förstå inställningen...

utsidan,se - störst inom äventyr och friluftsliv

Går inte ett snöskotersafari under äventyr och friluftsliv? Kan inte en laglig led som är 15 meter bred och ett par mil lång ge öventyr och friluftsliv? Om du har en skog som är ett par mil bred och ett par mil lång att utföra ditt äventyr och friluftliv i, kan inte någon annan då få passera en skog inom en bredd av 15 meter?
Om denna led leder till att en "gangster" som tidigare kört hej vilt i skogen väljer leden istället... har inte naturen då vunnit något på detta?

Att människor i denna tråd ens har mage att kasta skit på de som erbjuder sig att hjälpa till vid olika händelser tycker jag är riktigt lågt.
 
för mig är all terrängkörning på annans mark de dumaste som ja har hört.
tycker att om folk vill komma ut snabbare ut i skogen så kan dom springa i stället.

varför ja är i mot är för att en skoteråkare skörde över en nyplantering som ja hade plantera.

ja ser bara rött nör de gäller terrängkörningar på andras marker.

o vi har fler i detta land som ställer upp friviligt när de är skogsbränder o katastrofer.

tycker detta öppna brev låter mera att de kommer bli lekstuga i markerna.

Men Torgny,

Om du ger föreningen en chans och faktiskt går in i och läser vad de strävar efter så har du ju att vinna på detta. Om en laglig led i någonstans inom rimligt avstånd fanns så skulle dessa kanske valt att köra där? Om dennes bekanta som väljer leden får höra om "fulkörningen" så kommer de ju att prata med "fulköraren" för de vill ju inte missa sin chans med den lagliga leden.

Som jag skrev tidigare så säljs det mer fyrhjulingar i landet idag än vad det säljs snöskotrar... om man redan nu ser till att få fram bra alternativ så kanske din nyplantage får vara i fred.
Tyvärr kommer man inte åt alla människor och vissa kommer aldrig att bry sig... men många gör det...
 
Vilka djävla idioter!

Trådskaparen och "ATV Stockholm" visar på total omdömeslöshet. Denna terrängkörning på Villingsbergs skjutfält har ni troligen inte fått sanktionerad i den omfattning ni har kört och GARANTERAT inte körning i Södra Backen Storstenshöjden som är med på filmen.

Ser dessutom att ni kör på Bergslagsleden, Djävla idioter!

Grattis trådskapare, du lyckades väcka avsky för ATV.

Mathias... vad gäller villingsberg så var det faktiskt en örebro förening som hade en trädd och den var sanktionerad.

ATV Stockholm är ingen förening utan en samling åkare.

Brevet är skrivet av Svenska ATV Föreningen som är en förening med styrelse stadgar och mål. Det är en väldig skillnad. Hur kan du dra alla människor öven samma kant?

Så kom inte och säg NI. Håll nu isär saker. Det finns jägare som mördat medborgare...inte är väl alla jägare då mördare som härjar helt okontrollerat i skogarna? Det finns bilister som kört fulla men inte kan du väl kalla alla billister för idioter som kör ihjäl människor?

Blir så förvånad över hur lågt en medmänniska kan sjunka.
 
ATV Stockholm övriga filmer
Nu är jag inte 100% säker om det är tillåten mark för terrängkörning som exploateras på dessa filmer...

Men en sak är i alla fall klart, det är enorma skador deras fordon åsamkar naturen...(se deras filmer)

Dom har t.o.m. gjort sig skyldiga till upphovsbrott (musiken på filmerna) något för IFPI

Privata Terrängkörnings fordon hör endast hemma på avsedda terrängkörningsbanor eller allmänna vägar, aldrig ute i naturen. punkt! (givetvis har myndighet etc. rätten att nyttja terrängfordon i tjänsten där dom behövs, för att lösa sina uppgifter)

Tillägg:

Dom brukar sina fordon likt fjortisar med sin första moped!



Mvh troswe

Ditt sätt att tala är som om du själv vore en fjortis. Tror du att den som skapat en film har gjort det för att tjäna pengar?
Vissa fordon gör självklart skador. Och är det inte bättre att få bort det från känslig mark då?

SATVF anser att det är bättre med en laglig led där man samlar körning. Alla har olika intressen. Alla är olika. Alla är lika värda. Vissa kommer man aldrig åt, men många kanske skulle välja ett lagligt alternativ.

Och du i framtiden så kanske du kan hålla isär ett öppet brev från Svenska ATV Föreningen och filmer på tex. YouTube?
 
Hej atv,

Vi får nog vara överens om att inte tycka lika. Att man 2011 sålt mer fyrhjulingar än snöskotrar och upptäcker at man inte får köra med dem i terrängen är väl ingen total överraskning som "drabbar" den som köpt en sådan maskin? Det öppna brevet var dålig retorik, man borde ha varit lurigare och mindre genomskinlig angående nyttoaspekten.

Jag ser fyrhjulingar som nyttofordon som man kan använda hemma på gården, bana eller kanske dra hem ett djur på älgjakten. Inget lekfordon som man ska köra med i naturen. Det är stor skillnad på snöskoter där man kör på snö och inte totalt kör sönder marken. Jag ser inga fördelar med att dra leder för atv i naturen, tyvärr. Om fler motorfordon är ute i naturen så kan jag orimligen njuta av mer tyst natur. De som kör olagligt får Polisen ta hand om, det är ju trots allt inte på så otroligt många platser.

Nä, ut och använd kroppen i naturen istället. Det blir man gladare av och nog kan man köra av sig på bana utan problem.


Hej Niklas,

Just för att förenkla detta så arbetar man för att få fram lagliga alternativ. Du som söker tystnad ska kunna vandra i ett naturreservat utan att störas, de som bor längs tillgänglig terräng ska inte behöva ha motorfordon som näst intill korsar deras altaner.

Svenska ATV Föreningen strävar efter hållbar utveckling. 2011 såldes fler fyrhjulingar än snöskotrar. I Sverige finns 1500mil skoterled och 1,5mil atv-led.

Om man i stockholm tex finner ett par lagliga leder så pratar vi om ett område som är kanske 15 meter brett och ett par mil långt. På dessa leder vill man endast låta fordon med vissa decibelkrav att fördas. Detta kan leda till att "fulkörningen" istället flyttas till lagliga leder.

Vad ger detta en som har önskemål som tex dig? Jo att fler områden bevaras just tysta och inte delvis sönderkörda.

Kan det inte vara värt att tänka positivt på en lösning i form av leder i sverige?

Många vill vistas i skogen, inte bara att plocka svamp, titta på fåglar, vandra, jaga etc. Man måste samsas och hitta hållbar utveckling! Det gynnar både skog, näringsliv och den enskilda medborgaren!
 
atv, du har skrivit 11 inlägg på raken och är nyregistrerad. Det är snyggare om du inte döljer dig bakom användarnamn i ett sådant ämne tycker jag.
 
Hej Glenn med attityden =)

När mats postade detta öppna brev så fann han det på www.satvf.se hemsidan. Det är ett öppet brev som skrevs tidigt i år. Jag antar att Mats ansåg detta vettigt och spred det vidare...

Hur tänkte du när du gick i attackläge?

En intresseförening erbjuder sina tjänster och du viftar bort det som att det är skit. En av Svenska ATV Föreningens mål är att minska den sk. "fulkörningen" den körning som bryter mot terränglagen. SATVF vill inte att medborgare ska köra sönder tex. naturreservat. Man vill inte att det ska bli high chaparal i skogarna.

Du nämner allemansrätten. Har du läst allemansrätten? Hur tänker du när du citerar allemansrätten? Det som ger alla lika rätt till naturen. Om du tycker om att plocka svamp och mats tyvker om att köra fyrhjuling medan en tredje tycker om att jaga.... Varför ska bara mats bannlysas då? Varför kan man inte se en lösning där många som delar Mats intresse kan få komma ut i naturen och njuta på sitt sätt? Det handlar ju inte om alla skogar man kan finna utan leder som planeras väl.

Varför har du denna inställning?


Här på "utsidan" har det fällts hårda ord om allemannsrättens vara eller inte vara. Det
slits för mycket på skog och mark, tycker vissa medan andra menar att ett visst slitage
måste tålas.
Men med motorfordon i markerna blir slitaget alldeles för mycket.
Ja, jag vet mycket väl vad Allemannsrätten säger, motorfordon omfattas inte av den.

Mvh Glenn
 
atv, du har skrivit 11 inlägg på raken och är nyregistrerad. Det är snyggare om du inte döljer dig bakom användarnamn i ett sådant ämne tycker jag.

Ja, jag är ny... ramlade över tråden och störde mig på tonen i inläggen. Därav så ville jag kommentera alla de inlägg som stog ut på en gång...
 
Här på "utsidan" har det fällts hårda ord om allemannsrättens vara eller inte vara. Det
slits för mycket på skog och mark, tycker vissa medan andra menar att ett visst slitage
måste tålas.
Men med motorfordon i markerna blir slitaget alldeles för mycket.
Ja, jag vet mycket väl vad Allemannsrätten säger, motorfordon omfattas inte av den.

Mvh Glenn

Exakt... men probelemet finns och det blir värre... läser man på SATVF så vill de hitta en hållbar lösning.