Öppet brev till kommuner, räddningstjänst, kraftbolag och markägare
Bakgrund
Två nätter i rad har många av oss legat och lyssnat på julhelgens plåga, stormen Dagmar. Två nätter där man funderat på om man kommer att vakna av att ett fönster blåser in eller av att ett träd krossar bilar utanför huset.
200 000 elabonnenter fick vakna utan ström och många har efter 2 dygn fortfarande inte strömmen tillbaka. De som bor i hus utan kommunalt vatten och värme har förhoppningsvis öppen spis och bil så att de kan hämta vatten.
Tar man en promenad kring husen i en av Stockholms förorter så ser man snabbt nedblåsa skyltar, nedblåsta träd och lyktstolpar. Lyktstolpar som ligger ned och lyser vilket är förenat med livsfara för både djur och barn.
SATVF
Svenska ATV Föreningen, ”ATV= All Terrain Vehicle” har sedan starten verkat för att öka säkerheten kring brukande/sporten, arbetat som remissinstans och flera myndigheter och arbetat med att förena nytta med nöje. I Avesta har arbetet lett till Sveriges första lagliga atv-led, en led som i första hand ska koncentrera körning av fyrhjulingar till ett område. Markägare och andra intressenter har märkt av en positiv effekt av denna led.
I många delar av landet arbetar man nu med samma arbete och försöker få genombrott hos kommuner, markägare och kraftbolag.
FÖRENA NYTTA MED NÖJE
Måna ATV-förare idag tävlar aktivt, sammansluter på motorbanor och träffar runt om i landet. Problematiken är att det erbjuds få tillfällen att träna eller nöjesköra. Att t.ex. upplåta kraftledningsgator till lokala SATVF anslutna föreningar skulle minska den olagliga körningen i skogarna och förarna får tillfälle att ytterligare träna på sin körning. En ATV med en duktig förare är en utmärkt resurs till samhället vilket SATVF försöker förmedla. Man håller regelbundna utbildningar i tex. MSO, Första Hjälpen, Körsäkerhet, Fackutbildning etc.
Vad kan vi bistå med när ett samarbete startats?
- MSO – Managing search Operations, Eftersök av försvunna personer
- Sjuktransporter – T.ex. Vid tävlingar(orientering, löpning, motorsport) och andra evenemang/arrangemang kring besvärlig terräng eller begränsad framkomlighet.
- Materialtransport – T.ex. Vid tävlingar(orientering, löpning, motorsport) och andra evenemang/arrangemang kring besvärlig terräng eller begränsad framkomlighet.
- Brandtransport – Vid skogsbränder, transportera material/mat el dyl till brandförsvaret.
-Gångvägar – Efter en storm kan vi snabbt söka av gångvägar och passager för att se så att inte lyktstolpar vält, träd ligger över vägar eller mot hus.
- Kraftledningskontroll – Köra längs kraftledningsgator och elledningar för att regelbundet rapportera till kraftbolagen hur höga träden är, hur mycket sly det växt upp samt om det finns uppenbara faror i form av träd som riskerar att välta och bryta strömmen.
- Kraftledning vid problem – Efter en storm som Dagmar kan vi snabbt ta oss genom skogspartier och se vart skador har uppkommit. Ett kraftbolag kan inte vara överallt men vi kan snabbt söka av långa sträckor och rapportera.
- Översvämning – Då vi tar oss fram med lågt tryck mot marken kan vi transportera sandsäckar, slangar eller annan utrustning genom vatten och terräng fram till utsatta områden.
- Träd över väg – Då det lokalt kan blåsa starkt och då välta träd av mindre vägar kan åkare vara behjälpliga med att dra stockar av vägen med hjälp av starka maskiner och winchar.
Listan kan bli hur lång som helst och det är därav som vi regelbundet uppvaktar berörda instanser för att kunna erbjuda våra medlemmar flera lagliga alternativ både för rekreation och träning. Att förena nyttan med nöjet skulle i många fall leda till stora Win-Win situation.
I och med Dagmars framfart skriver vi detta öppna brev till er för att belysa att ni har stor nytta av föreningslivet och de lokala förmågor som finns i hela vårt långa land.
Hade man haft ett utbrett samarbete med SATVF och dess systerföreningar idag så kanske förra elabonnenter suttit utan ström efter 48 timmar?
Vi ser fram emot att få träffa beröra företag, myndigheter och markägare för att göra 2012 till det år då vi får ett genombrott med Nytta och Nöje – tänk! Att verkar för lagliga leder skulle leda till både ökad turism, ökad samhällsnytta och minskat körning av motorfordon i känslig terräng.
Med vänlig hälsning
Svenska ATV Föreningen
Citat av en medlem i föreningen,
Bakgrund
Två nätter i rad har många av oss legat och lyssnat på julhelgens plåga, stormen Dagmar. Två nätter där man funderat på om man kommer att vakna av att ett fönster blåser in eller av att ett träd krossar bilar utanför huset.
200 000 elabonnenter fick vakna utan ström och många har efter 2 dygn fortfarande inte strömmen tillbaka. De som bor i hus utan kommunalt vatten och värme har förhoppningsvis öppen spis och bil så att de kan hämta vatten.
Tar man en promenad kring husen i en av Stockholms förorter så ser man snabbt nedblåsa skyltar, nedblåsta träd och lyktstolpar. Lyktstolpar som ligger ned och lyser vilket är förenat med livsfara för både djur och barn.
SATVF
Svenska ATV Föreningen, ”ATV= All Terrain Vehicle” har sedan starten verkat för att öka säkerheten kring brukande/sporten, arbetat som remissinstans och flera myndigheter och arbetat med att förena nytta med nöje. I Avesta har arbetet lett till Sveriges första lagliga atv-led, en led som i första hand ska koncentrera körning av fyrhjulingar till ett område. Markägare och andra intressenter har märkt av en positiv effekt av denna led.
I många delar av landet arbetar man nu med samma arbete och försöker få genombrott hos kommuner, markägare och kraftbolag.
FÖRENA NYTTA MED NÖJE
Måna ATV-förare idag tävlar aktivt, sammansluter på motorbanor och träffar runt om i landet. Problematiken är att det erbjuds få tillfällen att träna eller nöjesköra. Att t.ex. upplåta kraftledningsgator till lokala SATVF anslutna föreningar skulle minska den olagliga körningen i skogarna och förarna får tillfälle att ytterligare träna på sin körning. En ATV med en duktig förare är en utmärkt resurs till samhället vilket SATVF försöker förmedla. Man håller regelbundna utbildningar i tex. MSO, Första Hjälpen, Körsäkerhet, Fackutbildning etc.
Vad kan vi bistå med när ett samarbete startats?
- MSO – Managing search Operations, Eftersök av försvunna personer
- Sjuktransporter – T.ex. Vid tävlingar(orientering, löpning, motorsport) och andra evenemang/arrangemang kring besvärlig terräng eller begränsad framkomlighet.
- Materialtransport – T.ex. Vid tävlingar(orientering, löpning, motorsport) och andra evenemang/arrangemang kring besvärlig terräng eller begränsad framkomlighet.
- Brandtransport – Vid skogsbränder, transportera material/mat el dyl till brandförsvaret.
-Gångvägar – Efter en storm kan vi snabbt söka av gångvägar och passager för att se så att inte lyktstolpar vält, träd ligger över vägar eller mot hus.
- Kraftledningskontroll – Köra längs kraftledningsgator och elledningar för att regelbundet rapportera till kraftbolagen hur höga träden är, hur mycket sly det växt upp samt om det finns uppenbara faror i form av träd som riskerar att välta och bryta strömmen.
- Kraftledning vid problem – Efter en storm som Dagmar kan vi snabbt ta oss genom skogspartier och se vart skador har uppkommit. Ett kraftbolag kan inte vara överallt men vi kan snabbt söka av långa sträckor och rapportera.
- Översvämning – Då vi tar oss fram med lågt tryck mot marken kan vi transportera sandsäckar, slangar eller annan utrustning genom vatten och terräng fram till utsatta områden.
- Träd över väg – Då det lokalt kan blåsa starkt och då välta träd av mindre vägar kan åkare vara behjälpliga med att dra stockar av vägen med hjälp av starka maskiner och winchar.
Listan kan bli hur lång som helst och det är därav som vi regelbundet uppvaktar berörda instanser för att kunna erbjuda våra medlemmar flera lagliga alternativ både för rekreation och träning. Att förena nyttan med nöjet skulle i många fall leda till stora Win-Win situation.
I och med Dagmars framfart skriver vi detta öppna brev till er för att belysa att ni har stor nytta av föreningslivet och de lokala förmågor som finns i hela vårt långa land.
Hade man haft ett utbrett samarbete med SATVF och dess systerföreningar idag så kanske förra elabonnenter suttit utan ström efter 48 timmar?
Vi ser fram emot att få träffa beröra företag, myndigheter och markägare för att göra 2012 till det år då vi får ett genombrott med Nytta och Nöje – tänk! Att verkar för lagliga leder skulle leda till både ökad turism, ökad samhällsnytta och minskat körning av motorfordon i känslig terräng.
Med vänlig hälsning
Svenska ATV Föreningen
Citat av en medlem i föreningen,