• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Öppet brev till kommuner, räddningstjänst, kraftbolag och markägare

Öppet brev till kommuner, räddningstjänst, kraftbolag och markägare

Bakgrund
Två nätter i rad har många av oss legat och lyssnat på julhelgens plåga, stormen Dagmar. Två nätter där man funderat på om man kommer att vakna av att ett fönster blåser in eller av att ett träd krossar bilar utanför huset.
200 000 elabonnenter fick vakna utan ström och många har efter 2 dygn fortfarande inte strömmen tillbaka. De som bor i hus utan kommunalt vatten och värme har förhoppningsvis öppen spis och bil så att de kan hämta vatten.

Tar man en promenad kring husen i en av Stockholms förorter så ser man snabbt nedblåsa skyltar, nedblåsta träd och lyktstolpar. Lyktstolpar som ligger ned och lyser vilket är förenat med livsfara för både djur och barn.
SATVF
Svenska ATV Föreningen, ”ATV= All Terrain Vehicle” har sedan starten verkat för att öka säkerheten kring brukande/sporten, arbetat som remissinstans och flera myndigheter och arbetat med att förena nytta med nöje. I Avesta har arbetet lett till Sveriges första lagliga atv-led, en led som i första hand ska koncentrera körning av fyrhjulingar till ett område. Markägare och andra intressenter har märkt av en positiv effekt av denna led.
I många delar av landet arbetar man nu med samma arbete och försöker få genombrott hos kommuner, markägare och kraftbolag.
FÖRENA NYTTA MED NÖJE
Måna ATV-förare idag tävlar aktivt, sammansluter på motorbanor och träffar runt om i landet. Problematiken är att det erbjuds få tillfällen att träna eller nöjesköra. Att t.ex. upplåta kraftledningsgator till lokala SATVF anslutna föreningar skulle minska den olagliga körningen i skogarna och förarna får tillfälle att ytterligare träna på sin körning. En ATV med en duktig förare är en utmärkt resurs till samhället vilket SATVF försöker förmedla. Man håller regelbundna utbildningar i tex. MSO, Första Hjälpen, Körsäkerhet, Fackutbildning etc.

Vad kan vi bistå med när ett samarbete startats?

- MSO – Managing search Operations, Eftersök av försvunna personer

- Sjuktransporter – T.ex. Vid tävlingar(orientering, löpning, motorsport) och andra evenemang/arrangemang kring besvärlig terräng eller begränsad framkomlighet.

- Materialtransport – T.ex. Vid tävlingar(orientering, löpning, motorsport) och andra evenemang/arrangemang kring besvärlig terräng eller begränsad framkomlighet.

- Brandtransport – Vid skogsbränder, transportera material/mat el dyl till brandförsvaret.
-Gångvägar – Efter en storm kan vi snabbt söka av gångvägar och passager för att se så att inte lyktstolpar vält, träd ligger över vägar eller mot hus.
- Kraftledningskontroll – Köra längs kraftledningsgator och elledningar för att regelbundet rapportera till kraftbolagen hur höga träden är, hur mycket sly det växt upp samt om det finns uppenbara faror i form av träd som riskerar att välta och bryta strömmen.
- Kraftledning vid problem – Efter en storm som Dagmar kan vi snabbt ta oss genom skogspartier och se vart skador har uppkommit. Ett kraftbolag kan inte vara överallt men vi kan snabbt söka av långa sträckor och rapportera.
- Översvämning – Då vi tar oss fram med lågt tryck mot marken kan vi transportera sandsäckar, slangar eller annan utrustning genom vatten och terräng fram till utsatta områden.
- Träd över väg – Då det lokalt kan blåsa starkt och då välta träd av mindre vägar kan åkare vara behjälpliga med att dra stockar av vägen med hjälp av starka maskiner och winchar.

Listan kan bli hur lång som helst och det är därav som vi regelbundet uppvaktar berörda instanser för att kunna erbjuda våra medlemmar flera lagliga alternativ både för rekreation och träning. Att förena nyttan med nöjet skulle i många fall leda till stora Win-Win situation.
I och med Dagmars framfart skriver vi detta öppna brev till er för att belysa att ni har stor nytta av föreningslivet och de lokala förmågor som finns i hela vårt långa land.
Hade man haft ett utbrett samarbete med SATVF och dess systerföreningar idag så kanske förra elabonnenter suttit utan ström efter 48 timmar?
Vi ser fram emot att få träffa beröra företag, myndigheter och markägare för att göra 2012 till det år då vi får ett genombrott med Nytta och Nöje – tänk! Att verkar för lagliga leder skulle leda till både ökad turism, ökad samhällsnytta och minskat körning av motorfordon i känslig terräng.

Med vänlig hälsning

Svenska ATV Föreningen

Citat av en medlem i föreningen,
 
Jag är bara 40 år men får vara lite surgubbe. För mig är det en utmaning att försöka hitta områden i Stockholm där det är verkligt tyst. Om kraftledningsgator skulle bli friåkningszoner tror jag att det blir än svårare att få njuta av tystnaden nära stora städer. Du spaltade upp en massa bra saker ni kan hjälpa till med men det kan man ju hjälpa till med i alla fall.

PS. Jag är själv MC-åkare, just nu utan hoj, och gillar att köra skoter men gillar ännu mer att komma ut i skog och mark och få höra tystnaden, har kommit med åren. Jag är tveksam till det här med att man ska tillåta något bara för att annars blir det olaglig körning i skogen.

PS2. Är nog lite fel forum misstänker jag. Flertalet här är nog mer åt negativa hållet vad gäller exploatering av vildmark och motorfordon i skog och på fjäll.
 
Senast ändrad:
Lägg energin på att få bort nöjeskörningen med fyrhjulingar och skotrar istället.
Och vilket trams med att alla medlemmar i er förening skulle vara utbildade i MSO osv osv.
Och jag är gammal nog för att få vara tjurgubbe :) Fick jag bestämma skullr fyrhjulingen bara få användas för yrkesbruk och liknande. Samma sak med skoter.
 
Är det nåt problem att anlägga atv-leder på samma sätt som skoterleder? det är väl bara att gå ut och skriva avtal med berörda markägare, så har man en led, eller?
 
jämfört med ett vindkraftverk

Finns massor med regler kring uppförandet av ett vindkraftverk, i mina öron ger ett vindkraftverk en obetydlig påverkan på mig jämfört med en bana för ATV. Vet hur irreterad jag är på landet när de timme efter timme leker med 2 st vattenskotrar, de är kanske är 500 meter bort men det kan gå en på nerverna om man söker tystnaden, förtar helt njutningen att ligga i hängmattan.

men visst de skall väl finnas sådana här banor också, men det måste noga avvägas vart man kan tillåta detta ingrepp.
 
Är det nåt problem att anlägga atv-leder på samma sätt som skoterleder? det är väl bara att gå ut och skriva avtal med berörda markägare, så har man en led, eller?

Skillnaden är att körning på barmark inte är tillåtet enligt terrängkörningslagen. Inte ens i ditt eget potatisland eller på din gräsmatta om man ska hårddra det (om ändamålet är annat än jord/skogsbruk). Däremot finns det undantag i terrängkörningslagen för framförande av snöskoter på snö.

När det gäller skoterleder har jag lite insikt eftersom vår byrå arbetar med att sammanställa landets skoterleder, något som tidigare saknats. Skoterlederna i Sverige upprättas av lokala snöskoterklubbar i samarbete med de enskilda kommunerna och vad man kan säga är att trenden går mot en tydligare reglering av snöskoterkörandet och idag finns såväl påbudsleder som man måste följa och rekommenderade leder. Idag finns omkring 200 000 registrerade snöskotrar i drift i Sverige (bara t ex Arvidsjaurs kommun har ca 3200 registrerade snöskotrar på ca 4600 invånare), så projektet med att kartlägga alla leder sker i samförstånd och uppbackning av länsstyrelserna i de nordliga länen, berörda kommuner, nationella snöskoterrådet, lokala klubbar och fjällräddning.

Jag skulle som sagt tro att vi går emot tydligare regleringar. Snöskoterleder i sig ger mindre markslitage än t ex vandringsleder och störningarna utgörs främst av buller. Det har dock skett rätt stor teknikutveckling de senaste åren och försök med såväl etanoldrivna- som elskotrar finns och med tydligare ledsystem ska man förhoppningsvis kunna minska friktionen mellan olika besökare. Vad man kan säga är ju också att en stor del av snöskoterlederna går igenom områden som inte i någon större omfattning besöks av andra kategorier och snöskotern är för många det redskap man har att ta sig till stugan eller rödingtjärnen i den geografiska närheten från hemmet.

Den stora skillnaden till ATV är ju dock som sagt att terrängkörningslagen är tydlig på punkten när det gäller terrängkörning på barmark.
 
Mats fogelberg, vem är du, vad tänkte du dej egentligen. En tråd har du startat, det enda du gjort
här. Menar du verkligen att ATV-körning ska tillåtas i skog och mark på så vidrigt dåliga grunder
samt att en intressegrupp ska ha tillträde till naturen som ingen annan har eller kan få.
Så du menar att ATV är så viktigt för samhället att allemansrätten och andra lagar och intressen
ska vika sej för er. Det är inte konstigt att man har problem på flera håll i landet med ditt sätt att se.

Kan du försöka svara på frågorna och åsikterna fällts på tråden.

Glenn
 
Det finns ju redan en organisation som kan hjälpa till när det krisar till sig, FRG. Under ansvarig ledning med utbildade medlemmar. Övar på vägar och upplåtna industriområden, inom hägn. Kan skarpt gå i terrängen och ovan snön. Finns de inte på er ort kontakta räddningschefen och bilda en.

Att låta enskilda stadsjeppsklubbar köra i naturen låter helt avigt och felplacerat. Vi får hoppas det var ett tankefel.
 
tankevurpor sker dagligen, även här.. det finns för ändamålet avsedda banor och det är nog få ser ser hur dessa föreningar ska tillföra allmännyttan något..
 
Jag är lite osäker på syftet med det öppna brevet.
Om jag vill vara det minsta positiv, så kan jag ju tolka det som att brevet pekar på att man på ett ställe ordnat en särskild bana för sina fordon. Verkar ju bra, man kan ju ha olika syn på företeelsen som sådan, men alla tycker ju att olika fritidssysslor är olika legitima. Här är ETT särintresse, och det får väl samsas med alla andra.

I övrigt kan man ju tolka det som att brevet försöker tala om att det finns en stor frivillig resurs, som bara väntar på att bli utnyttjad. Man kan diskutera hur stor den är, samt hur benägen den verkligen är när det kniper - men i grunden är det väl positivt när nån erbjuder sin hjälp?

Vill man vara negativ så kan man kanske ana en dold agenda, eller mena att den erbjudna hjälpen vare sig förslår eller behövs - men det är ju om man vill vara negativ...

(Nä, jag personligen tycker inte att vi ska bränna resurser som fossila bränslen på lek och nöje. Fast jag åker ju ofta bil tilll mina "rena friluftsintressen").