Märklig rädsla. Vad är ni rädda för?
Är det kanske rädsla för det okända?
Vi som är någorlunda upplyst inser att värnandet om friluftslivet, naturen och gluttsnäppans hotade häckningsplats som har politiska grunder måste nämnas vid namn. Det är politiken. Det är någon som bestämt att gluttsnäppan måste lämna sin traditionella häckningsplats för att en industri ska byggas under förespegling att det räddar svensk energiförsörjning. Gluttsnäppan bryr sig föga i politiken men vi övriga som ägnar tid på ett forum hurvida bästa pungvärmaren är stickad av merinoull eller kamelhår borde bry sig.
Hej du någorlunda upplysta människa!
Hur har du dragit slutsatsen att de som inte gillar diskussionsklimatet i vissa ämnen här på utsidan är rädda? Jag har mer uppfattat det som att folk tycker att det är okonstruktivt och tjatigt, inte skrämmande. Men förklara gärna hur du tänker!
Och anser du att någon politisk diskussion här på utsidan det senaste året har varit så konstruktiv att det skulle kunna göra nån som helst skillnad för Gluttsnäppan?
Själv backar jag absolut inte för politiska diskussioner. Just därför så räcker det för mig inte att låta bli att svara, utan jag undviker helst trådar där politik diskuteras på sandlådenivå, jag har bättre saker att lägga mitt engagemang på.
För att minimera min skada på naturen så tar jag gärna reda på vilken pryl som är bäst för mig, så att jag kan använda den länge och slipper förstöra häckningsplatser i onödan. Speciellt när produktionen innefattar levande djur. Så även en renodlad vilken-pungvärmare-är-bäst-tråd kan bli politik för mig. Och troligtvis för kamelerna
Alltså, i stort håller jag med dig. Men jag ser nog inte potentialen som du ser i att föra politiska samtal på utsidan.
Till Backstuga: jag tror att de rent statistiska bedömningar man gör av verkligheten, baserat på ens eget umgänge, nästan aldrig överensstämmer med verkligheten.
Jag tycker det blir konstigt att bunta ihop de som följer flocken med de som är politiskt korrekta. Det finns många som inte tänker själva utan bara gör som sin flock, men deras flock är inte politisk korrekt så de hamnar i konflikt med resten av samhället, utan att behöva tänka några egna tankar.
Uppenbart uttryckt förakt mot meningsmotståndare ser jag oftast när den här gruppen jag just nämnde (alltså de som inte tänker själva men inte heller har mainstream-åsikter) möter de med politiskt korrekta åsikter.
Men det är osannolikt att vi delar syn på vad som är politiskt korrekt, folk brukar ha väldigt olika syn på det där har jag märkt.