Nyfikna tullen :)

Nej, du kan ju bo kvar i Sverige och ägna dig åt riktig civil olydnad (eller kanske t o m politik?!) istället för att bara försöka smita undan jobbiga skatter och avgifter.

Det är inkonsekvent att inte vilja betala skatter som moms, tull etc, men ändå vilja bo i landet och ta del av välfärden som skatterna finansierar.

För att göra "protesten" trovärdig bör den innehålla något slags alternativ till det man "protesterar" mot. Din biltullssmitning görs i det fördolda (hela syftet med den!) och är ingen protest öht.

Jag kan ju vara lite fräck och påstå att du egentligen har det ruskigt bra i Sverige, även om du spelar rebell av egoistiska skäl.

Om vi går lite OT och snackar biltullar i Stockholm så vet jag inget demokratiskt sätt att motarbeta skiten. Både vänster -och högerblocket har ju på olika plan "lovat" att det inte skulle införas om bara de kom till makten, bägge sidor har svikit i den frågan.
Sedan har vi då frågan vad som är demokratiska beslut i just den frågan. I samtliga folkomröstningar som gjorts i Stockholms län så vann väl Nej-sidan med sisådär 80-20 minst, medan Stockholms innerstadsbor sa Ja, med sisådär 51-49. (Siffrorna tagna fritt ur minnet).
Kan man då säga att det var ett demokratiskt taget beslut?
Är folkomröstningar högsta formen av demokrati?
Är politiker som inte följer utfallet av folkomröstningar demokratiska?

/K

jag fattar inte vad som e så jävla dyrt.. det kommer alltid att finns ett ställe där det är billigare, jag tror mest att folk gnäller vart dom än är istället för att påverka situationen.. istället för att lägga tid på att leta och fuska så jobba några timmar extra så får man råd till det man vill eller så köp något enklare som passar plånboken..

Beställer jag något och det kommer med tull och moms betalar jag självfallet det. Kommer det inte med dessa avgifter har man haft tur enligt den handläggaren jag talade med först på posten och sedan på tullen eftersom jag alltid har betalat tull på paket från Japan och bara delvis på paket på USA. När paket väl har levererats utan avgifter kan man inte betala avgifter i efterhand.
Tullen har öppnat ett par av mina paket också. Ett innehållet paket med kex, ett annat japanska förvaringsburkar.

inte bakom alla beslut

Jag utgår ifrån att alla röstar i riksdagsvalet (man kan rösta blankt), och vare sig man gör det eller ej så står man bakom demokratiskt fattade beslut.

Med detta säge du indirekt att det inte finns några oppositionspartier i Sverige. Jag står inte bakom alla beslut riskdagen fattar men beslutar riskdagen om lagar tvingas jag foga mej men stå bakom besluten - nej du. Sveriges åsiktsfrihet medger att jag tycker nästan vad som helst om fattade beslut (givet begränsningarna att uttrycka min atanka såsom hets mot folkgrupp, förtal) .
Inte ens alla beslut fattade av det parti jag röstat på står jag bakom då inget parti passar mig perfekt till 100% men jag röstar på det som jag tror passar mig bäst.

/Patrik, som gillar demokrati och åsiktsfrihet

PS Efter senaste valet undrar man verkligen vilket parti som står för vad men det är en annan diskussion. DS

Med detta säge du indirekt att det inte finns några oppositionspartier i Sverige. Jag står inte bakom alla beslut riskdagen fattar men beslutar riskdagen om lagar tvingas jag foga mej men stå bakom besluten - nej du. Sveriges åsiktsfrihet medger att jag tycker nästan vad som helst om fattade beslut (givet begränsningarna att uttrycka min atanka såsom hets mot folkgrupp, förtal) .
Inte ens alla beslut fattade av det parti jag röstat på står jag bakom då inget parti passar mig perfekt till 100% men jag röstar på det som jag tror passar mig bäst.

/Patrik, som gillar demokrati och åsiktsfrihet

PS Efter senaste valet undrar man verkligen vilket parti som står för vad men det är en annan diskussion. DS

Det enda jag behöver står bakom är egentligen vilket parti jag röstade på. Deras enskilda beslut (om de får majoritet) behöver jag inte stå bakom. Antingen har jag då röstat "fel", eller så har jag helt enkelt valt det minst dåliga alternativet.

Dessutom står jag bakom princien att man måste acceptera att bli nedröstad. Inte nödvändigtvis tyst acceptera, men åtminstone acceptera att flertalet har en annan åsikt.
Jag kan opponera mig mot den principen också, men då hänger det allt på mig att presentera en bättre ordning också...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg